Redovisa betäckningar
Nu börjar det bli hög tid för alla russhingstägare att summera och redovisa avelssäsongen - senast den 30 september ska det vara klart.
Alla russhingstägare skall betala stoavgift, totalt 300 kronor per betäckt sto. Av dessa pengar skall 230 kr per betäckt sto betalas direkt till Svenska Ponnyavelsförbundet (SPAF) och resterande 70 kr per betäckt sto betalas till Svenska Russavelsföreningen.
Svenska Ponnyavelsförbundet, plusgiro 58 66 69-4, 230 kr per betäckt sto (inkl moms 46.-)
Svenska Russavelsföreningen, plusgiro 69 34 81-4 (alternativt bankgiro 5699-0500), 70 kr per betäckt sto (ingen moms)
Senast den 30 september skall komplett redovisning vara inskickad. Detta innebär
- inbetalning av årets stoavgifter
- insändning av årets betäckningsrapporter (sida 2 - grön kopia)
- redovisning av årets betäckningar på språngrulla
- redovisning av fölningsresultat av fjolårets betäckningar på språngrulla
2, 3 och 4 postas till: Liselotte Erixon, Oskarsberg Åslunda, 195 92 MÄRSTA
Observera att ägare till de hingstar som löst betäckningslicens men inte betäckt något sto under säsongen måste senast samma datum nollrapportera till Liselotte (alltså meddela att hingsten inte betäckt). Hingstar som endast haft vilande licens under året behöver inte nollrapportera.
Alla ston som betäckts ska rapporteras, även om de inte blivit dräktiga.
Observera att straffavgifter utgår för de hingstar som inte rapporterat i tid. Om avgifter inte inkommit sändes påminnelse ut en vecka efter sista redovisningsdag, med krav om betalning inom tio dagar. Därefter sändes krav om straffavgift om 5 gånger stoavgiften för första betäckta stoet samt 2 gånger stoavgiften för resterande betäckta ston. Hingst får inte lösa betäckningslicens nästkommande år innan detta är gjort.
På grund av nytt datasystem måste hingsthållaren från och med 2008 själv fylla i uppgifterna på språngrullan. Språngrullor inför årets betäckningssäsong skickades ut till samtliga hingsthållare tillsammans med betäckningslicensen; språngrullan kan även laddas hem som en pdf-fil från SvRAFs hemsida (länk). De insända betäckningsrapporterna registreras varje höst och ligger till grund för:
- hingstens fortsatta betäckningstillstånd
- underlag för grundstambokföring (registrering) av avkommorna
- statistik över antalet betäckta ston och födda föl (uppgifterna återfinns bl a i SHs "Blå Boken")
Russhälsningar, Pernilla Jobs
hingstlicensansvarig SvRAFs registratur

Ja jag håller med #1… Tack Penilla och Liselotte för att ni "ser" efter oss hingstägare…. Ninos papper är nu oxå klara.Till postlådan imorgon.

Är postat
. Instämmer med föregående….

Tack för påminnelsen! Inte lätt att göra första året inom sådant här, papper överallt!

#1-4: Å Liselottes & mina vägnar tackar jag för era tack - och för era redovisningar! Det är spännande nu när betäckningsrapporterna ska sammanställas och man får svart på vitt på hur avelssäsongen varit.
Om det är någon hingsthållare som sitter med papperen nu och har bekymmer att hitta uppgifter om något sto kan jag tipsa om Blå Basen, där alla registrerade gotlandsruss finns inlagda. Annars är det väldigt praktiskt att ha som rutin att be stoägarna lämna med en kopia av hästpasset när de kommer med stoet.
#5 Jag tycker också det är spännande sedan att få kolla hur de andra hingstarna haft det med damer, intressant. Så jag väntar med spänning på att det kommer en lista så småningom!

Jag har inte fått något betäckningsrapportblock än. Det var ett bra tag sedan jag betalade in. Blir ju nervös att jag inte hinner få in papprena i tid.

#8 Kantarell resorberade, vart fylls det i på språngrullan? Eller är det inget som skall tas upp nu i år?

#9 Gäller det sto betäckt i år redovisas det nästa år.

Trofe 498´s papper är inskickade! Har funderat ett par ggr om jag kommit ihåg allt.. Lätt att glömma nåt nu med småbarn i huset… ;) tack för påminnelsen Pernilla!
Jag væntar också med spænning hur betæckningssæsongen har varit.

Om jag betalar stoavgifterna via internet, måste jag skriva något speciellt i meddelandet så de vet att det är från mig? Mer än mitt namn då.
Tack för påminnelsen. Sista september är lika uppmärksammad som julafton
. Papperna är skickade och betalningen gjord idag.
# 13 Det är nästan lättare att du skriver vilken hingst du betalar för än ditt namn! Jag brukar skriva ex "John Russ 4 ston", det brukar funka bra.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#15 Tack så mycket.

Är alla gröna papper för Greger Gross inne?

Pm:a mig om det…

# 15 Jag hoppas du fick redovisningen för Tor i tid - och att det blev rätt med överraskningen
? Tack än en gång för allt arbete du lägger ned på russen !

Nu är det hög tid för detta igen, är det samma som gäller i år?
Bara så det blir rätt med inbetalningen.. 

#21 Ja, det är samma procedur som förra året. Inbetalningskort och språngrullor skickades ut i våras tillsammans med infobrev. Jag bifogar språngrullan för 2009 som pdf-fil ifall nån behöver extra.

Bara några dagar kvar för hingstarnas redovisning nu.

Det är lugnt, för jag har redan fått rapport om att min hingst är rapporterad.
Han har ju som bekant inte varit hemma under säsongen, men han kom hem i lördags.
Engelbrekts språngrulla från 08, de gröna betäckningsrapporterna 09 inskickade och betalning är gjord i början av september
!
Allt är fixat för Brådis!

Monis är redovisad…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Castello och Wilnius är redovisade.