När börja rida ny häst ?
När vi har köpt era ponnyer/hästar? När har ni börjat rida dem hemma hos er ? Hur många dagar ? Hur har ni gjort med ihopsläppet med andra hästar, och har ni varit ut och gå med hästen i terräng före ni rider ut på den där?
Intressant att höra hur andra har gjort. ^^
Jag har släppt ihop dem med de andra direkt, självklart i en stor hage så att de har plats att springa på. Jag har gett dem minst någon vecka att akklimatisera sig i och hitta sin plats i flocken innan jag börjat gå ut med dem och visat dem omgivningen. Jag skulle inte rida ut direkt på en ny häst, det kan så lätt hända att den blir förskräckt för något som den inte sett tidigare, och då har man problemet. Mycket bättre att gå ut med den kanske i sällskap med en av de äldre, så att den nya ser att saker och ting inte är farliga.

Hur vi har gjort varierar med hästens ålder och beteende när den kommer. Den släpps i flocken eller med bara några beroende på ålder. Vårt senaste nyförvärv är ett tolvårigt sto, hon fick gå in i den flock vi hade hemma. Henne red vi med en annan häst efter någon dag, och hon fick åka med till ridskolan efter fem dagar och gå på lektion.
Unghästar jobbar man ju på ett helt annat sätt
Jag låter alltid en ny häst (om det inte är på sommaren….) stå inne ett par dagar, bara gå ut och gå. Då vet den hur stallet luktar och var man går in och ut! På sommaren släpper vi i stor hage.

Vi släpper ut dem direkt i flocken.
Olympia som vi fick hem Derby helgen , fick bo i flocken men togs in varje dag och borstades, fixade med . Sen longerade vi henne och Amanda red henne lite i skritt i ett par dagar i hagen.
I torsdag körde Amanda henne för första gången i skogen och då med Mary som sällskap , det gick hur bra som helst och hon verka trivas fint här….
då jag lånade hem solos myria så fick hon stå i 1½ v och aklimatisera sig och bekanta sig med stallet och sin nya kompis som hon fick. och sen tog vi små skritt rundor i skogen och tittade oss om kring :)
gjorde samma sak när jag fick hem amigo och luddan. fast amigo var ej inkör el inriden så han fick bara gå och ha de bra :)

Dom får alltid träffa sina vänner direkt om de inte är 12 på natten.
Börjar köra och rida dom så fort som möjligt jag menar är dom i tränings trim varför vänta ? ;)

#6 VArför vänta ,jo för att det tar ett tag för en häst att bo in sig och vänja sig vid sina nya kamrater, nya liv bla, det är inga maskiner utan levande varelser faktikst..
Det tar ungefär 10 mån till ett år innan en häst har aklimatiserat sig helt och hållet på ett nytt ställe. Så det är nog bra om man inte börjar rida och köra redan första dagarna.

Har jag då gjort med alla hästar som jag äger i detta stall och för dom har de funkat super bra, de är precis som att säga att man inte kan rida en häst samma dag som man åker och provrider den !
I stallen på travet där jag jobbar när jag inte har för mkt med mina 8 egna så kör vi då hästarna direkt dom anländer, Vi har till och med haft en häst ut i lopp direkt.. Dom mår inte bra att bara stå och titta heller. iaf inte mina hästar.

men självklart ser jag annat om man får en oinkörd 1 - 2 åring då är de ju bra att vänta
#8 Helt klart att det tar tid. Brukar säga att man inte känner sin nya häst förrän efter ett år.
Men…Om jag har en ponny hemma på foder för att den ska tävlas under en sässong kan man ju knappast vänta så länge. Men att gå en promenad med ponnyn efter någon dag och efter någon vecka rida/ köra den om det är en rutinerad ponny lär inte vara något större problem, tror jag. Riden väl inte första dagen i alla fall.
#11 Näe jag menade inte att du ska vänta så länge med att rida och köra
. Det jag menar var att eftersom det tar så lång tid för en häst att aklimatisera sig så bör man ge den iallafall några dagar att få landa i sitt nya hem innan man börjar kräva saker.
#9 Du kan väl inte jämföra med en häst som du åker provrider…den är ju redan på hemmaplan
.
#12 Klart jag förstod det.

# 12 De är inte alltid dom är på hemmaplanen när man provrider, känner folk som fått prov rida hästarna på helt andra ställen än hemma plan.

#14 Fast det går inte att jämföra mot en häst som flyttar , många hästar är ju vana att åka transport och köras/ridas på andra ställen, men när de flyttar så är det är så mycket nya intryck när en häst kommer till ett nytt ställe, ny kamrater, nya ägare/fodervärd , nya rutiner , listan kan göras hur lång som helst . Jag tycker inte alls att det är för mycket begärt att hästen får en vecka med att bara bo in sig faktiskt.
Genom att man kan ta in den i stallet , pyssla med den lite så man får lära känna varandra osv osv..
#15 instämmer……..!

# 15 ja alla resonerar vi olika ser jag.. Men av de jag köpt häst så har de bara blivit glada att jag börjat köra / rida direkt :) så jag menar då är man överens..
Det kom en länk hit i en tråd på ridtravare.ifokus som handlade om lite samma sak.
Jag tycker att det är väldigt individuellt när man ska/kan börja rida/träna/köra en nyhemkommen häst. Är det en häst som är van vid nya miljöer, van att träna på nya platser, van vid olika ryttare osv osv så är det nog inte så konstigt att börja rida/köra den hästen redan dagen efter man får hem den. Medan en häst som enbart stått i sitt stall och ridits därikring, aldrig varit iväg och bara haft sin ryttare skulle nog behöva väldigt mkt mer tid innan den är trygg nog att börja ridas.
Jag tycker man får se hur hästen beter sig. Senaste hästen jag fick hem red jag dagen efter att jag fick hem honom (12 årig, mkt tävlad vallack). Men jag krävde inget eftersom jag inte känner att jag kan det då jag inte känner honom tillräckligt i ridningen första gången, inte heller andra och tredje gången.
Jag är nog mer sådan att jag ställer andra krav på en ny häst. Som när vi idag red förbi ett nytt ställe med konstiga saker så stannade han, jag skulle där aldrig börja bråka med honom om att han ska gå förbi - jag kan ju inte begära det när han inte litar på mig. Så utan att bråka med honom hoppar jag av och tillsammans undersöker vi det läskiga och jag visar honom att det inte är farligt, sedan hoppar jag upp och rider vidare. Hade det varit min andra häst som jag haft ett tag så hade jag bara sagt att han skulle gå - vilket han också hade gjort då han litar på mig nu.
Unghästar hanterar man ju såklart helt annorlunda. Där tar ju det mesta väldigt mkt längre tid.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#9, och varför man gör så i travstallen är ju för att hästen måste tjäna sina pengar.
När jag har köpt en häst har den blivit ihopsläppt till de andra direkt, sedan fått gå i en vecka och smälta alla nya intryck.

# 18 så gör jag också ställer inga krav utan far bara i princip och myser