Hur mycket kan man kräva?
Ja som rubriken lyder, Hur mycket kan man kräva när man skall köpa häst?
Ägaren har gått med på kastrering, men kan jag också kräva att hästen går tillbaka dit där han kördes in för att köras ett par gånger igen innan jag får hem hästen?
(är inkörd, men stått hemma en längre tid och inte blivit körd, eftersom det är en äldre herre som äger hästen)
Jag förstår ju att man kan kolla med ägaren och att det är individuellt, men jag undrar om NI tycker det är rimliga krav!
Tacksam för svar

Det tycker jag är helt rimligt.

Det går ju inte att svara på det fattas ju massa info om vad är rimligt
1. hur gammal är hästen
2. vad kosta den
3. vem körde in den (inte namnet) och vilken kostnad det blir det för säljaren (transport +körning)
4 vad gorde ni upp om (man kan ju inte kräva i efterskott)
Lycka till med hästköpet
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Tycker det låter lite mycket begärt. Garantier får man ju aldrig när man köper häst tyvär. Om hästen ändå skall kastreras får man ju räkna med en viss konvalecens. Passa på under tiden och lär känna individen och tömkör så kommer det nog gå bra. Sen har du ju rutinerad och kunnig hjälp att få. Lycka till!
Kul att du fortsätter ändå…

Allt beror ju på vad som gjordes upp från början. För som sagt mycket info som fattas, vad stod det i annonsen när du köpte den bla .
Sen kan ju jag inte tycka kanske att man kan kräva en kastrering
om den står som hingst i annonsen tex , men man kan ju alltid fråga om ägaren är villlig att kastrera den och sen vem som ska betala kastreringen, för risken finns ju kanske att priset går upp på hästen då.
Sen så eg tycker jag inte att man kan kräva att hästen ska gå tillbaka dit den blev inkörd innan du får hem hästen men du kan ju själv fråga den som kört in den om den är villig att ta hem den och köra den några gånger men att du får själv betala det .
Jag hade som sagt inte gått med på ett sådant krav , hade kunnat tänka mig att frakta dit den men du hade själv fått stå för kostnaden bla. För om jag har satt ut en annons på en hingst säljer är inkörd men är inte körd på ett tag så vet ju antingen jag som köpare alla redan då vad som gäller :-)

tack för era svar

Förutsatt att du betalar för en häst som är inkörd och hästen är just bara inkörd, men inte mer än så och inte varit körd under en längre tid; tycker jag att det är helt rimligt att hästen får en "uppfrächning" innan du köper för den. Om säljaren håller ner priset, just för att hästens utbildningsnivå är väldigt låg, är det förstås inte rimligt.
Jag tycker inte att man kan kräva det. Köparen vet ju att hästen är inkörd.

Jag tycker också det låter mycket begärt. Skulle en köpare kräva det av mig så skulle priset stiga en del.

# 7, 8. Det är ju just det. Pris och utbildningsnivå nämns inte här. Jag tycker att man kan ta ett pris för en ej inkörd häst, ett högre för en häst som är satt för vagn men saknar rutin och ett pris för en häst som är mycket körd. En häst som endast är satt för vagn är, enligt mig, långt ifrån inkörd. Kanske de största utmaningarna fortfarande återstår. Som jag uppfattar det ursprungliga inlägget är hästen satt för vagn någon/några gånger och sedan inte körd på en längre tid. Om spekulanten vill köpa en inkörd häst och betalar för en inkörd häst, tycker jag det är helt rimligt att, i det här fallet, hästen får en uppfräschning. Annars finns risken att köparen får börja om från början med hästen. Eller att något går på tok och allt slutar mad att hästen inte går att köra alls sedan. Så tänker jag. Men som sagt. Vi vet ju inget om priset och hur omfattande hästens utbildning var.

#9 hästen ligger ute i annons för 15 tusen..
Fyrå år gammal, enligt annonsen så är hästen inkörd, men har endast varit körd ett fåtal gånger enligt ägaren (den har varit iväg på inkörning )

Det tycker jag är ett rimligt pris. Om jag vore säljaren hade jag låtit dig bekosta allt med uppfräschande av körminnet.

"11 okej

# 11 instämmer helt med dig

Var glad att säljaren står för kastrering för samma pris
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# 14 Instämmer!
Instämmer med #11 och #14