Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2099 ggr
chriztinee
0

Permanentbädd - Hur gör ni ?

Jag använder mig av både spån och torv till mina hästar nu och mockar som vanligt varje dag .

Nu till vintern funderar jag på en permanentbädd . Så nu vill jag veta era åsikter . Bra och dåligt med permanentbädd ? Vad använder ni er av ? Torv , spån , halm ?

savrarpstuteri
0

Halmpellets, mjukt, varmt o gott för hästarna att stå på Glad!

[Tjiwi]
0

Vi har permanent bädd på vintrarna. Först kalkar vi golvet, sedan in med mycket spån. Därefter har vi halm på som vi alltså inte rör omkring i utan tar bara bort bajset och jämnar till och strör på mer halm vid behov. Funkar bra hos oss.

bubbe
0

Vi kör med torvbäddar. Kalk underst, sedan ordentligt med torv som hästarna får trampa till. Därefter påfyllnad med torv vid behov. Vissa boxar kan även behöva vattnas lite för att få till en bra bädd, men det beror helt på individen som står där. De två hästar som står på halm resp spån får mockat "på vanligt sätt".

Linnea
0

Först kalk sen ett lager pressad halm. Sen torv ovanpå, dyrare men drygare.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Croneld]
0

Jag har provat på lite olika varianter. Men torvbädd som beskrivs i inlägg nr 3 har fungerat bra.

Men jag brukar för det mesta ha spån eller torv under halmen och mocka som vanligt. Bra med något under halmen som suger upp urinet.

Hovgarden
0

Vi gör som nr 2 :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan