Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1202 ggr
Helenas-Margit
0

Kastrering vid fyra års ålder

hej. är det någon här som har erfarenhet av att kastrera en fyraårig hingst (gotlandsruss) som är väldigt hingstig, hur mycket av hingstiheten stannar kvar?

annelie-huskvarna
0

Jag kasterade mitt russ förra sommaren när han var 4 år, nu är han som vilken valack som helst och hingstbetendet försvann ganska fort efter kastreringen.

[Grabbarna-A]
0

Mitt russ kastrerades när han var 3 1/2 år och hingstbeteendet försvann direkt. Min exmoor som kastrerades som 1 åring har kvar lite hingstfasoner fortfarande.

karisma
0

Har kastrerat en 13-åring som blev som en vallack på ett par veckor  Men jag har varit med om en 1-åring som blev kastrerad som betäkte livet ut om han gick med ston förövtigt inte jobbig

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Helenas-Margit
0

okej, då verkar det finnas hopp. Den här killen springer tydligen igenom trådar osv för att komma in till tjejerna, men det beteendet borde försvinna.. Han har en väldigt intressant stam därför ja är fundersam

ryttarn
0

Jag har ett gäng unghingstar hemma, ingen av dom kommer kastreras förrän dom fått en rejäl chans att visas fram för godkännande. Detta innebär att ingen av dom kommer att kastreras förrän tidigast vid fyra års ålder. Ser inte att detta skall vara något problem efter vad jag förstått av uppfödare med lång erfarenhet. Handlar mer om individ än ålder vad jag förstått.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Helenas-Margit
0

#5 jo de är ju från individ till individ, men man tar ju bort östrogen tillförseln så någon skillnad borde det ju bli tycker man :)

Russtoka
0

Instämmer med #5. Jag kastrerar unghingstarna efter bedömningen. Hur de sedan blir är individuellt.

#6 Förlåt att jag rättar dig lite ^^ Hingstarna har testosteron-hormon. Det är stona som har östrogen. Men det är klart - hingstarna påverkas ju i allra högsta grad av östrogen - från stona! Flört

Helenas-Margit
0

#7 haha sry, ja blandad ihop de lite där,, klart ja vet att de e stona som har det :)

Linnea
0

Jag kommer troligtvis att kastrera min femåring i höst, vi får se hur det går.

Skynda långsamt så går det fortare.