bild på russ i normalhull
jag är ju en halvblodshästmänniska men när ja köpte shetland fick ja lära mig att när dem va i bra hull var dem ganska så goa o runda… hur är det med russ?
nått speciellt där oxå?
Jag brukar kolla på halvblodet… jag känner revbenen men kan inte se dem.
Ni som har bild. kan ni inte lägga in så kan ja jämnföra lite me lilla Hilmer.
Imorgon ska ja försöka ta kort så om det blir något bra får ni se honom sen o säga vad ni tycker.

Jag tycker det är väldigt svårt att illustrera med bild, men den princip som du har på ditt halvblod försöker jag hålla på mina tävlande russ, föl märrarna brukar jag försöka hålla lite högre i hull när det går.
På en bild kan det se ut att vara väldigt stor skillnad i hull mellan två individer när det kanske mer handlar om övriga propotioner som är olika.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ett försök till bild. Qveiars Leil Gaist är i normalhull, han har inget överflödigt fett alls, han får t.o.m. tillskottsfoder på sommaren för att tillgodose det stora energibehov han har. Han är naturligt aktiv, plus att han körs och rids flera gånger i veckan. Bilden tagen den 17:e september 2009.
#2 vad fin han är
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

För att se normalhull på ett Gotlandsruss kanske man kan titta på Lojstastona. Det finns ju endel bilder därifrån på detta Fokuset. Här på fastlandet är nog russen oftast lite för runda, misstänker jag.

ok tack vilka fina bilder!
Bra bilder, de är i mitt tycke i "normalhull" men det är ju en fråga om tyck och smak och kanske lite vad man har dom till….som ryttarn säger ovan, avelsston gör inget att hålla i litet högre hull…kan tänka mig att man vill ha ganska slimmade russ till travet och kanske även fälttävlan.
På bilden Tjibus i bra hull…..för en gångs skull, han är väldigt svår att INTE hållas för fet….som Casper, man behöver bara springa förbi med mat så lägger han på sig…

#8,9 Jättefina!!

#10 Tack 

Ok, jag får väll försöka med någon bild då, här är Ijors pappa Tejas Monljus 540 från Guldruss i år där han drogihop 42p
Jerker Klang,

*Och en helt annan typ av Russ, Troll Twix (eRaider uGina Scott) från ett lopp på årjäng i sommar.
Jerker Klang,

ingen som har en bild på för smal eller för tjock?
ja fick inte me mig kameran ut idag..

#14 Du ville se en bild på ett russ som är för smal. Här är Qveiars Leil Gaist 2006 i maj när jag kom hem från mitt veckopendlingsarbete och fann honom sån här. Han gick på bete i en hage som gränsar till en annan hage vars ägare under veckan hade släppt sina ston i. Han hade sprungit och vandrat längs stängslet oavbrutet hela veckan och knappt ätit eller druckit något alls. Efter det kan jag inte ha honom i närheten av andras ston, det måste vara utom synhåll i alla fall. Förstår du nu varför jag inte vill ha grannar som har hästar?
Det är ett vanligt beteende hos hingstar så det gör ingen skillnad om det är någon annan än Gaist.
#16 Där var han "ngt" smal…hmmmm, vet precis hur det är då Grus under alla år sprungit och vandrar vid staketet….inte numera som tur är!

#14 Det har visst betydelse vilken hingst det är vissa springer inte alls Har en nu som inte springer fast det går ston som han ser
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#19…….och den är inte så mager!!!!!

#19 Samma här, vår springer heller inte bryr sig inte ens fast det går brunstande ston i hagen bredvid.

#21 Sådan är monis oxå, krävs kontinuerlig träning under betesperioden för annars blir han hur fet som helst. Tappade inget hull alls, snarare tvärtom, under betäckningarna i år trots att han betäckte åtta ston.
Jerker Klang,

#20 det är Qluring jag tänker på inte riktikt så fet som Timon
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#23….oj……ursäkta…….

#19 Jag såg tendensen till samma beteende hos Blixt i somras när inte Gaist var här. Då tog han över flockledarinstinkten och började vandra för att försöka hitta väg till grannens ston, knappt talbar och stressad. Han som är så timid och nästintill mesig annars. Jag flyttade pojkarna till en annan hage där inga andra hästar syntes eller hördes, så var det lugnt. När Gaist kom hem var Blixt samma undergivna lilla pojke som förut. 
Nu är det höst och man märker att allt har lugnat sig. Gaist börjar bli den lugna brukshästen igen och lägger på sig av höstbetet.
Shettisar burkar hållas i något högre hull än de flesta andra hästar, russ tycker jag brukar vara "normala" (känner men ser inte revbenen)? Var på SSS riksutställnin i år och tycker de flesta där var väldigt runda av sig… :P
Hakuna matata!