2 minuters diplom
Jag satt och diskuterade detta med tvåminutersdiplom med några vänner och vi hadde några funderingar. Kanske kan någon här räta ut frågetecnen.
- Är det sto eller uppfödare som får diplomet. Dvs, kommer det till den som står som uppfödare eller till den som äger stot.
- Vem utfärdar tvåminutersdiplom, är det SvRAF?
- Om man har ett sto vars avkomma gått under två minuter, eller om man har ett russ som kommit under, skall då jag rapportera detta till diplomutfärdande organ eller håller dom reda på det själva?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Svenska Russavelsföreningen delar ut diplom till uppfödare av riksstamboksberättigade (svenskfödda) gotlandsruss som travar under två minuter, kilometertid.
#0 Svaren på dina frågor blir alltså
det är uppfödaren som får diplomet
det är SvRAF som utfärdar diplomen
nej, det behöver man inte anmäla
#1 Nja, SvRAF delar bara ut diplom till uppfödaren.
Så här många Tvåminutersdiplom har det delats ut de senaste åren:
2000, 19 st
2001, 25 st
2002, 23 st
2003, 17 st
2004, 26 st
2005, 31 st (Pejnarve Polis blev den förste som travade under 2.00 ffg utomlands, på Bjerke i Norge den 4/9)
2006, 36 st
2007, 36 st
2008, 41 st
2009, hittills uppe i 43 st - diplomen för 2009 kommer att delas ut i början av nästa år
Jag är uppfödare på Super Busen men fick inget diplom när han gick under 2 min.
Detta gjorde han 2001.
Undrar vart det tog vägen?
Mvh Carin

#3 Det har jag ingen aning om, men om du frågar Maggan S-B snällt kanske hon kan göra en dubblett till dig.

#2 Man kan ju konstatera att det blir fler och fler/år som går under två minuter. Du som tycks älska siffror och statestik, vet du hur det förhåller sig i förhållande till det totala antalet startannde hästar?
Jerker Klang,

#5 Det där låter som en fråga för Bengt W i SPTF (Ernst-Romeo på iFokus)… Du kan väl fråga honom och sedan dela med dig av svaret här?
Hästägaren brukar få ett pris för sin häst på travklubbens årsmöte har jag för mig. Så ingen går tomhänt.

#7 Det där tror jag är väldigt individuellt mellan klubbarna. Inget jag varit med om i vår klub, men kanske något att ta upp.
Jerker Klang,

#7 Vi har inte heller fått något för våran Ijor utan det är uppfödaren som får det.
#8 Tror precis som du att det är olika från olika klubbar säkert.
ok ja det var ju lite tråkigt. Nått måste man ju som hästägare få. En häst under 2min är ju en dundermerit!

Förut delade de olika travklubbarna ut diplom eller andra hederspriser till hästar som gick under två minuter(eller tre minuter för shetland) men det är en trevlig tradition som gått ur tiden.

#11 I Eps finns det kvar iaf. Det delas ut priser för dom hästar som har gått under 2 respektive 3 minuter på våran julfest :)