Headshaking syndrom?
Sedan i lördags har Truls skakat upp och ner med huvudet, till synes helt okontrollerat. Han gör det i hagen, på stallgången, vid ridning och vid longering. Googlade lite och fann något som kallas Headshaking Syndrom. Har någon här på forumet erfarenhet av det? Han har ju inte haft några som helst symptom på detta tidigare… Jag har bokat en tid hos vet. Maria Lendau på fredag morgon. Hon ska tydligen vara duktig på detta. Vill gärna höra om era erfarenheter och ev. tips!!!
/ Lotta
Jag provred en häst som hade headsheaking syndrom. Han hade som ett nät över mulen som fungerade jätte bra. Man fäste de i nosgrimman. Den hade på det både i hagen och när den reds, även inne. Så när den fick den hade den inga problem med det.
Lycka till med hästen!

Min häst har inte konstaterad headshaking syndrom men symptomen stämmer. Han blir jobbig och näst intill fixerad vid dessa tix. Kan inte koncentrera sej på ngt. Det är värst från omkring mars till oktober, men som sagt, han går med en grej över mulen när han rids/körs. I hagen får han stå bäst han vill och "pilla" med överläppen
Det har blivit bättre de senaste åren, förut kunde kan springa omkring i hagen och nicka huvudet som om han var helt "lost".