Nybro 12-13 septemper
Lördag 12 september är det 3-årstest för ponny i Nybro och de russ som är anmälda dit är:
Cerefina- e.Juniper 530 u.Fina 2871 ue.Lorion 268
Yramis- e. Engelbrekt 520 u. Lill Nina 3583 ue.Effekt 347
Söndag 13 september är det kvalitetsbedömning för 4- och 5-åriga ponnyer och anmälda russ är:
4- åringar
Brunja- e.Juping 517 u.Brunta 3259 ue.Brunte 220
Exact 630- e.John Russ 422 u.Aja 3094 ue.Grane 253
Hega- e.Helios 373 u.Ripadals Fanny 3861 ue.Brunte 220
Jonerta Viking- e.Fridhems Jonatan 401 u.Charlen 3724 ue.Haj 374
Lill-Gumman- e.Helios 373 u.Gumman 3032 ue.Ripadals Basti 345
Makadam Skott- e.Skotte 492 u.Grusita T.J 4392 ue.Grus 363
5-åringar
Casper Lejonhjärta- e.Engelbrekt 520 u.Manina 3781 ue.Herman 266
Dezederia- e.Helios 373 u.Dessan 3426 ue.Ripadals Jecell 382
Fyll gärna på med resultat och bilder 

Det tackar vi för
Ja det va himla synd att ni inte fick va med, typiskt 
Jag lovar att titta lite extra på barnbarnet 
Vi på Sävrarps stuteri håller tummarna lite extra för Engelbrektavkommorna!
Men vi önskar självklart er alla en trevlig helg o lycka till
!

Oj vad nervös jag blev nu när jag läste denna tråd! Jag har med mina två treåringar på lördagen och jag hoppas att vi ska klara oss bra.

#0 Var hittade du start listan? Finns det tider med där? Jag antar att man får ett program hemsickat innan.

vad tittar man på?

# 5 Jag fick en katalog i brevlådan i fredags
Yramis- Id, mkh 9:40, Exteriör & galopp 9:50, Löshoppning 10:05
Cerefina- id, mkh 10:30, Exteriör & galopp 10:40, Löshoppning 10:55
Lycka till 

# 6
På 3-års testet kollar man på exteriören, gångarter och löshoppning. Man bedömer skritten och traven vid hand och galoppen när hästen är lös innan man bygger upp hinder för löshoppningen.
På kvalitetsbedömningen är det samma sak fast här visar man även hästen/ponnyn riden eller körd i samtliga gångarter.

# 3 Jag och Casper tackar så mkt för det 

har man någon användning av det eller är det bara en merit att ha gjort de? typ för avelsvärde?

#7 Tusen tack! Lycka till själv med Casper! 

# 10 Jag tror du får svar på dina frågor om du läser här 

# 11 Tack 

#12 Tack, synd att min häst är för gammal

Här håller vi tummarna lite extra för Elliots halvbror och look-a-like Yramis, nästa år är det vår tur!

Håller alla tummar för att Jonerta är på sitt soligaste humör och visar det vi vet att hon kan. Sanna och Jonerta är ett vinnande team - visa vad ni går för!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#15 Tack!
Yramis ska bli min körhäst och lyckas jag inte få fram en likadan till mitt tänkta par (har beställt ett hingstföl på Lill Nina till 2010) så får du hålla i din pärla
.

#17 Haha, annars får vi göra en kompromiss, vi sätter dem i par du kör och jag groomar! Själv hoppas jag att lilla Embla kommer att matcha honom, färgen är exakt men frågan är om kroppen blir det…
# 15, 17 o 18 Äntligen har ni förstått era ponnyers (o eran) framtid !
Två så fina o lika valacker o två så intresserade ägarinnor/kuskar ……det är ju bara att sätta igång
!
Jag lovar att hålla tummarna för er!

#16 Tack, det hoppas jag också :)
Ser fram emot det här, kul att det är så många russ med! Har inte varit på nån kvalitetsbedömning tidigare, så det ska bli intressant att se hur det går till :)
#16 #20 Det hoppas jag oxå
. Hennes reskamrat från förra året hälsar oxå lycka till.

#21 Tack så mkt! Vi gör så gott vi kan :)
Ska Aramon åka på kvalitet också?
#22 Tyvärr inte
. Han har en lös benbit i armbågen och väntar på operation.

# 18 Det hade varit något det! 

Har fortfarande inte fått min katalog men jag har fått ett brev från posten att jag får komma och lösa ut ett brev som har för lite porto på sig och saknar avsändare. Det kanske är min katalog!

#23 Nej vad tråkigt! Hoppas det blir av snabbt, och att det går bra! 

Kan ju skriva i denna tråd oxå att info + katalog finns även här http://www.sydostrasverigesponnyforening.se/.
På bilden Exact 630 som ska vara med på kvalitén i Nybro.
//M
Stuteri Mariline - www.levidegard.se

Lycka till på 3-års testet idag 
#28 Lycka till i morgon Anneli…..avundsjuk!!

Nu har jag kommit hem från Nybro och det har gått så bra! 
Yramis fick 49 p i gångarterna och 47 p i hopp. Utmärkelse fick han som lovande dressyrponny. Raden blev 888799 hopp 77. Jag såg direkt att det inte skulle funka med de avspärrningarna de gjort inför löshoppning och mkt riktigt. Yramis hoppade ut första gången och andra gången sprang han igenom plastbanden. Detta gjorde att han drog ner sina poäng då han var, citat "ngt olydig"
. Hur som helst, jag är så glad och stolt över honom, han är min pärla!
Cerefina gjorde oxå bra ifrån sig. Jag har haft hjälp av Sandra som har tränat henne till att vilja följa med när man leder henne. Detta har Sandra verkligen gjort bra. Nu vill ju Cerefina inte röra sig när hon är fri så varken galopp eller hoppning blir då hennes starka sida
. Hon fick 43 p gångart och 38 p hopp. Raden blev 877885 hopp 65. Stort TACK Sandra för att du hjälpt mig, uppskattar det verkligen.
# 30 Grattis Ingrid för utmärkelsen! Han har härliga gångarter den killen!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#30 Grattis, kanonbra!!!

#30 Grattis till dressyrutmärkelsen! Inte behöver man kunna hoppa när man ska bli körponny…
# 30 Grattis!
#30 Stort Grattis
!
Vilken kanoninsats Yramis gjorde idag!!! Och vilken härlig kritik han fick
!
Vi är mycket stolta över er!
#33 Hoppa kan han nog…..!!! Det blir inte jättebra när man har för bråtton och dessutom hoppar över avskärmningarna
! Första gången vi tränade här hemma i paddocken fattade han direkt vad han skulle göra och det gick jättebra några ggr innan han kom på att man kunde ta paddockstaketet också!

Nu ligger resultaten ute på www.sydostrasverigesponnyforening.se (det var snabbt).
Exact 630 fick hopputmärkelse och jättebra poäng.

Nu har jag kommit hem från en dag i Nybro… Casper skötte sig alldeles exemplariskt
Han är väl ingen gångartsponny…än
Han gjorde så gott han kunde på alla stationer och mer kan man ju inte begära, för sen är det upp till domaren att döma.
Han fick 10-10 på veterinärstationen, 8-7-9-8-7=39p på exteriören, 8-8 på hoppningen och 6-6-6-6 på gångartsprovet. Det blev 7,96 som allroundponny (typiskt att det bara fattas 0,04 upp till 8) och vi är nöjda med dagen
Känns som en rättvis bedömning (fast tycker han kunde fått nåt mer poäng på gångartsprovet).
Fick känslan av att domaren inte riktigt gillade att jag hade en "annorlunda" sadel och att jag som vuxen red russ, men det kanske bara va en känsla som inte alls stämmer med verkligheten 
Stort grattis till alla er som deltagit i helgen med era duktiga ponnyer!!

Även Jonerta skötte sig utmärkt, tog allt med ro och gjorde precis det hon skulle. Är verkligen nöjd! Det blev en hopputmärkelse och i övrigt fin kritik. 
På alla stationer fick jag frågor om ponnytrav, och förvånade blickar när jag svarade att hon inte är någon sådan (just nu iaf). Visserligen gick hon i sulky (lätt vagn…), men i övrigt så kändes det lite konstigt att alla utgick från det, tycker inte att vi såg så "traviga" ut. Hade jag ridit så hade det förmodligen blivit sneda blickar för att jag är "för gammal". Men ja ja, det är som det brukar… 
Hur som helst så har allt gått superbra, och jag är jättenöjd!

Grattis till alla fina russ

Grattis Sanna! Snyggt jobbat. Tänk att hon kunde hoppa så bra, hade ni övat på det?
www.vikingponnycenter.se
#37 Stort Grattis till fint resultat
!
Han ser jättefin ut på bilden
!
#37 Grattis Anneli till bra prestation…..synd på futtiga poäng som fattades!!
Grattis till er andra också!!

#41, 42
Tack så mkt 
Grattis till er och era fina russ.
#37 Vet hur det känns, vi hamnade på 7,99 det året vi var med.
#40 Hon övade ju förra året på 3-årstestet…

#31, 32, 33, 34, 35 Tusen tack! Jag går fortfarande som på moln när jag tänker på Yramis och hans prestation.
#37, 38 Grattis till Era ponnyers fina prestationer.

#44. Ja, det har du rätt i, nu kommer jag ihåg att jag sett henne hoppa en gång.
www.vikingponnycenter.se

#40 Såklart vi har tränat, en gång inför varje visning, och så på själva visningarna, hon har alltså sett hinder hela fyra gånger i sitt liv! Dumt att träna ihjäl sig… Dessutom borde det vara bevis på en riktig talang 
#45 Tack, och stort grattis själv, kul! 

#45 Tack detsamma 
Titta lite extra på Grus barnbarn från mig!