Åstorp 7 september 2009
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placeringar) i denna tråd, gärna med bilder?
Åstorp (Skåne) måndagen den 7 september, uppsamlingspremiering
Premieringsförrättare Roland Fransson
OBS! Preliminära uppgifter, det kan ev tillkomma hästar!
Fasett Ernst
-94 e Grus 363 - Pyret IV, 10813/73 e Dröm Junior 212
Ina Roll
-98 e Vagabond 360 - Kajpa 3437 e Lill-Brunte 310
Frejas Minna 4632
-04 e Primat G 444 - Okina 4518 e Othello G 431
Ängdalas Spirello
-06 e Skotte 492 - Dontie 4039 e Ripadals Benni 398
Kettsi
-90 e Ripadals Benni 398 - Ketty 2592 e Jan-Dacke 279
Emma (IV)
-90 e Primus 306 - Emy 2888 e Egil 206
Jag har aldrig ställt ut innan.Katalogen man får står där allt om hålltider utrustning ovs.??

Länk till utställningsskola - premieringen i Åstorp är visserligen ingen utställning utan en avelsvärdering (se artikel för förklaring av skillnaden).
Okej men de bedömer min häst oavsett.Då ska jag ta mig en titt där.
Någon som har katalog som kan se vilka ston som har föl vi sidan och efter vilka hingstar? Nyfiken…
Veritas odium paretFörvånad
Ingen som vet?

Frejas Minna har hingstföl efter Myre. Övriga vet jag inte.

Ina Roll har ett hingstföl vid sidan, efter Skotte.
Nu vet du vet Kristin ;)
#7 Vad bra
Du har väl katalog, kan du se om något eller några ytterliggare sto har föl vid sidan?

Frejas Minna har ett hingstföl efter Myre 616
Emma har ett hingstföl efter Jupiter 458
Ina som sagt ett efter Skotte 492 (Till salu)
och Fasett Ernst står det -09, e Skotte, inget mer.
#9 Ok, spännande.. Tack
Vet någon när detta börjar på måndag och var man kan hitta mer information? Jag är ev. intresserad av att komma dit och fotografera 
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Tillägg, det har tillkommit ett gotlandsruss till Åstorps-visningen:
Karriär
h -07 e Kanel 442 - Julli 4000 e Rival G 464
#9 jag har betäckt med Skotte iår.Trodde att man kunde skriva med det också fick den uppfattningen så det är därför det inte står om det är ett sto ellere en hingst.
Finns det några bestämmelser om att man måste vara på plats t.ex. 2 timar innan start??som det är på travet??

#14 Nej. Däremot måste du (väl?) lämna in en underskriven hästägarförsäkran till sekretariatet innan urlastning.
Jo det vet jag att jag måste göra innan.Det stod i programmet.
Ingen som vet var man ens kan hitta något pogram? 
Mvh. Ida Lundahl

Premieringen börjar kl 9.00 med katalognr 1-24, därefter russen (nr 25-31) enligt Anders Z. Han trodde att russen skulle börja bedömas vid 11-tiden. Beräknad lunch 12.30-13.00.
Tiderna kan ju förskjutas något, så det är alltid bra att vara på plats i god tid.
#17 Tror inte att programmet finns tillgängligt digitalt, men deltagarna har fått det hemskickat och så brukar det finnas att köpa på premieringsplatsen.
#18 Tack för informationen. Synd att de är på morgonen då jag går i skolan under den tiden. 

Mvh. Ida Lundahl

Jag har fått mail från Anders Z med dagens russresultat:
Karriär, struken
Ängdalas Spirello, 87887=38 p, klass I, skp, G
Oscaria (efteranmäld, -02 e Platon 505 u Petunia 3696 e Redde 327), 87788=38 p, G
Ina Roll, G II
Fasett Ernst, G
Emma IV, G
Kettsi, G I
Frejas Minna 4632, 88888=40 p, höjd till G I

Lyckas inte visa bilden direkt. Kanske sajtvärden kan fixa till den?
Försöker med nästa: Frejas Minna m hingstföl Mysak e Myre 616

Oscaria m hingstföl e Finemang

#30 Ja de bär hjälm bara för att man måste det på Skånes premieringar.

#31 Bra att man tänker på säkerheten, tycker jag! Och att de äldre är föredömen för de yngre. Kanske något att ta efter för andra arrangörer?! 
Nu ser alla bilderna i inlägg 21 och 22, eller hur?

#31 Jag kan inte påstå att jag gillar det faktiskt om jag ska vara ärlig , jag vill kunna välja den saken själv om jag vill ha hjälmen på mig eller inte …
#31 Jag personligen bär alltid hjälm när jag håller på med hästar så för mig var det inget ovanligt.Det som däremot förvånar mig är att det inte är obligatoriskt.Allt kan ju hända i närheten av hästar för vuxna som för barn…

#35 Instämmer till fullo! Bär alltid hjälm.
#34 Håller med dig. Jättebra att de som vill bär hjälm men något tvång tycker inte jag att det ska vara. Det måste ändå vara upp till var och en, känns som lite överförmyndar takter…nu får jag väl skit men så tycker jag att det lätt kan bli om det skapas massor av regler.

#33 Tack Christina!
Nu är det bara bilden i inlägg 28 som ser konstig ut.
Alla bilder från ridhuset lutar något pga av att jag var tvungen att ställa min lilla fickkamera på räcket till läktaren för att inte få helsuddiga bilder när jag fotade utan blixt. Kunde inte heller ta annat än stillastående hästar pga den långa slutartiden.
Synd att inte Ida Lundahl kunde komma. Hon ser ut att ha en fin kamera!

#34 o #37 Kan bara hålla med
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#21 tack för bilden :) fin!
#37Jag kan förstå ditt resonemang om alla bestämmelser men det är ju för allas säkerhet. Jag kan inte förstå hur man inte kan vilja ha hjälm på sig men det är bara vad jag tycker.Man får ju såklart tycka och tänka vad man vill och jag tycker det är intresant å höra vad alla har för tankar bakom sina argument.
#25 Tack.Alltid kul med bilder 
#41 Jag tycker det är bra att dom som känner att dom vill och behöver hjälm har det men jag tycker man ska välja själv som sagt. Jag känner av olika anledningar att jag inte vill/behöver det. Visst, allt kan hända men så går inte att tänka-jag kan bli överkörd i morgon också om oturen är framme. Jag tycker att jag känner mina hästar så väl och de är väluppfostrade så det ska mycket till för att de ska göra något dumt. Sen kan man ju aldrig skydda sig helt från vad andra hästar gör men jag tycker att jag brukar ha ganska bra koll på övriga hästar i ringen tex. Jag är nog dålig allmänt på att använda hjälm, har aldrig det tex när jag kör och får ofta "skit" för det med, men….

#43 Är vi tvillingsjälar Ia? Precis så resonerar och gör jag oxå…

#43 Jag har iof alltid hjälm när jag kör, det är ju trots allt en miljö som inte är lika "kontrolerad". Men på utställning skulle det aldrig falla mig in att ha hjälm, av ungefär samma anledning som du anger.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag tog på mig hjälm frivilligt när jag visade min unghingst då han var rätt hingstig , så nog tycker jag att man kan bedöma själv om man vill ha hjälm om jag ska vara ärligt.
Ta när vi tex visade våran travar shettis Dalsgårds Jasmin , där vi var tvugna att ha hjälm , kändes väldigt menlöst och svettigt i onädan då hon aldrig skulle få för sig att göra något som skulle kunna skada oss eller någon annan.
sen kan ju jag då hellre tycka att det är bättre att de lär folk gå på ring ;-) att man inte går upp i rumpan på okända hästar bla , men det är ju en helt annan sak
#43 Instämmer helt och hållet :-)
#47 Precis, skulle jag visa en unghingst tex som är "bråkig" så är det klart att jag kan ta på mig hjälm om jag tycker det behövs, dummare än så är man ju inte….