Wången 29 augusti 2009
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering) i den här tråden, gärna med bilder?
Wången, Nälden (Jämtland), lördagen den 29 augusti
Start klockan 8.00, premieringsförrättare Jan Lockwall
34. Cindy Lauper
-06 e Lönebergs Charizad 559 - Samanta Fox 4674 e Intrig 378
35. Flicka
-06 e Helios 373 - Gumman 3032 e Ripadals Basti 345
36. Havanna Trot
-06 e Junisorken 484 - Blanka 3758 e Parat 451
37. Shakira
-02 e Darius Roll 491 - Bellis Ess, 30-95-5613 e Julle 298
Pernilla, du har skrivit fel. Shakira är u. Bellis Ess! Busan är e. Munter!
Stopremieringen är på lördag 29/8.Jag ska försöka fota och skriva ned poängen.(Min dotter ska visa Shakira)
Fredag 28/8 är det hingstpremiering. Jag ska inte dit då.
8 Ljungens Krabat
f-03 e.Tyson II 536 -Whooper 3282 - Garribaldi 311
9 Ulf
f.-03 e.Acke 476 - Olivia 3925 - Lucifer 414
10 Löndalas Vilde Bill
f-99 e.Junisorken 484 - Ida Bess 3771 - Jupard 388

#1, 2 Ja jag upptäckte just att jag råkat skriva fel dag och datum, och dessutom fel mamma till Shakira. Ska be sajtvärden ändra i rubriken.

#3 fixat
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#4 Tack för det 

Jag kommer finnas på Wången så jag kan lägga ut lite resultat ;).
kan vissa häst om det skulle krisa.

Nån som vet hur det gått för Ljungens Krabat, Ulf och Löndalas Vilde Bill idag?
#8 Men Pernilla……nu är du nog lite tidigt ute….det står ju lördag 29 augusti……

#9 Om jag läser på omslaget av katalogen är jag väldigt tidigt ute, där står nämligen "Hingstpremiering 28/9". Men det är alltså idag 28/8 som det har varit hingstpremiering för alla raser på Wången, med början kl 9; slutomdöme kl 13.30 står det, spännande!
I morgon 29/8 är det sto- och unghästpremiering.
#10….hi, hi……..det står ju i inläggen längre upp, det är ju jag som inte är observant……jag läste ju bara datumet på rubriken……

jag har hur det gick för dom 
Ljungens krabat fick 79888- 40p mankhöjd 131 cm och skena 17cm ej godkänd
Ulf fick 77788-37p mankhöjd 124 cm skena 16,2 cm ej godkänd
Löndals Vilde Bill fick 88876- 36p mankhöjd 129 cm skena 16 cm ej godkänd

Åh vad trist med Ljungens Krabats mätning 

Hur blir det med hans tävlande inom travet då?
…..vi får se vad som händer!
Mätreglementet som gäller trav, ridning och avel…..

Vem var domare?
# 16 Jan Lockwall. Jag hade ett russ där.
Håller på att lägga in bilder. ni får reda på resultat på stona snart 
Ja det ska ju vara e. Darius Roll, såklart ;)
De andra två russen från Norge kom aldrig..

Vet inte hur detta stämmer men diskuterade premeringarna på wången med en person som varit där två år i rad och dessutom varit med och premerat russ på andra ställen.
Enligt henne så ligger poängsättningen förhållandevis lågt på wången gämfört med andra ställen. Ni andra som varit där, är detta något ni håller med om eller har ni andra erfarenheter?
Vid hingstpremering och premering av treåriga ston tycker jag det är mycket viktigt att det finns en samsyn bland dommare/premeringsnämnd.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har vart där 3 ggr.
Då tycker jag det har vart ganska lågt.
Men jag kan inte säga om det skulle ha vart högre poäng, heller, jag är ingen domare ;)

Jag är så otrolig trött på dessa utställningar nu så att dettta var sista premieringen för våran del, Förra året när vi var till wången så var Bill väldigt pigg och hingsting kunde inte skritta utan det var bara trippel små trav hela tiden, igår gick jag upp klockan halv 6 för att jag skulle rida han innan så att jan blev lite lugnare efter ridturen gick och gick jag ända tills det var vår tur Bill Var helt fantasktisk han var cool lugn gick som ett ljus och ändå får han inte högre poäng än han får, lika poäng som förra året på skritt och trav fast han GICK detta år, nej jag är så trött på dessa domare!

#26 Åk någon annanstans och ställ ut honnom, kan ju inte utalla mig om hur han ser ut men vad jag hört så är dom "extremt" hårda på poängen på wången……
Jerker Klang,
"Jag är så otrolig trött på dessa utställningar nu så att dettta var sista premieringen för våran del"
Du har nog missförstått det hela…..Utställning är en skönhetstävling där dagsformen på hästen är avgörande. Premiering är en bedömning av hur rastypisk hästen är, om den är lämplig i aveln, kort sagt en avelsvärdering. Visserligen tittar dom på samma saker, men det gäller två helt skilda saker!
Tror heller inte att dom "är hårdare" på Wången. Kan det inte vara så att det gått lite inflation i höga poäng på andra ställen?????
#18 Vad fin hon ser ut. Ni var jätteduktiga 

Evelina jag funderar på att åka till Skåne nästa år om det är någon premiering där….. Vi skulle ju kunna samåka o sätta upp en hingstvägg av nå slag om du tror att bill kommer hata mawe ;)
Jag har varit på Wången tidigare med egna hästar och som åskådare och jag förstår inte vad ni anmärker på. Åk inte på varken utställning eller premiering om ni inte tål kritik.
Jag har varit på Wången hela dagen och suttit bland ardenner-folk , bruksnordisfolk , welshfolk mf. och alla har varit poitiva och jag har lårt mig massor i dag.Många höga poäng har delats ut till fina hästar.Och Jan Lockwall ansåg att det var många ston av hög kvalite´i dag. Tyvärr var det bara två russton som kom. Men poängen de tilldelades var rättvis anser jag.
37, 38 och 40 p är ju inte låga poäng dessutom…
#16 Hingstarna bedömdes av Madeleine Beckman.
#23 Jag blev förvånad över att hon inte fick G. Det går väl stambokföra äldre ston utan föl vid sidan?

#34 Ja, det går deffinitivt att göra. Det gjorde fi med Driffi.
Jerker Klang,

#34 Både Flicka och Shakira ska ha avelsvärdeklass G - om de inte fick det på premieringsdagen får vi rätta till det i efterhand.

#33..
Det är väl lite dagsformen på domaren också som är avgörandet:)
Vi hade henne på "generalmönstringen" för något år sedan. När hon var i västerbotten - gav hon överlag låga poäng (det var många olika raser som skulle visas = alla fick någotsånär låga poäng). Men när hon nästa dag var i norrbotten och där flödade poängen….
#34 #36 Jag är ju inte så insatt i det här med klasser….vet bara att de går att stambokföra utan att stoet haft föl.Det står inget på protokollet där man fyller i avelsvärdeklass, stambokföring , etc. Verkar inte som premieringsförättarna är insatt i storeglementet för russ.Men Ulla Wänseth borde ju veta…hon har ju skickat till oss papperet från russavelsfören. ang stambokföring av russton.Hur går vi vidare med detta Pernilla ?

#38 I samband med stambokföringen kollar jag alltid utdelade (eller i ert fall inte utdelade) avelsvärdeklasser, och kontaktar vid behov premieringsförrättare och/eller arrangör om något behöver rättas. Så ni hästägare kan ta't lugnt, jag fixar det.
#39 Tackar 

#40 Det ni hästägare till Flicka och Shakira skulle kunna ta direkt med arrangören är ifall ni inte fick rätt priser?
Flicka har en blå klass I-rosett på bilden i #24 och det är alldeles korrekt. Dessutom ska hon ha fått en skådepenning (liten medalj, gratis = sponsrad av SvRAF till alla 1-3-åriga russ-ston som premieras med lägst klass II) och egentligen också en grön G-rosett. Fast en del arrangörer tycker det räcker med en rosett per häst…
Shakira skulle haft en grön G-rosett, det kanske hon fick?

#41 Sponsrade skådepenningar, är det nytt för i år? och var det på Wången isf?

#42 Nej, det är inte nytt, tvärtom "gammalt som gatan". Det gäller 1-3-åriga russ-ston premierade med lägst klass II i hela landet, där ingen annan sponsor trätt in. Se text ungefär mitt i den här artikeln.
Jag påpekar för arrangörerna i brev varje vår att det ska delas ut skp och faktureras SvRAF. Tyvärr är det ändå inte alla platser som efterlever detta. Det är trist men kanske förståeligt eftersom det är mycket att hålla reda på och alla rasföreningar har olika regler numera.

#43 Oki, ifjol visades Guldhagens´Ariel, Guldhagens Amber och Mys Ester i Norr- och västerbotten och ingen av dem fick någon skådepenning.
2005 visade vi Solos Xtra och inte heller hon fick någon. Åren därimellan törs jag inte säga säkert om någon fått någon..

#44 Det vore perfekt om en representant från lokalförening kunde delta på varje premieringsplats och hjälpa sekretariatet/prisutdelare med såna här detaljer. Och som också kunde se till att alla som visar stamboksgilla russ får info om hur man genomför stambokföringen. Jag skickar ut info varje vår till arrangörerna, men ibland känns det rätt tröstlöst att inse att det ändå inte tillämpas.

#45 fick ingen skådepenning på Jälla heller

#46 Suck…

#47 Nopp, de fick vi inte, skulle ju ha frågat efter det såklart, men det försvann ur huvudet och kom inte tillbaka förrens vi var på E4an….
Det är tydligen lite förvirrat på vissa premieringar, vi får hoppas det blir bättre nästa år både med mätningar efter reglerna och rätt rosetter och skådepenningar! Bra idé det där med representant från rasföreningen!

#49 Vi hade korekt mätning på Jälla

Funderar lite på detta med rasrepresentant. Skulle man inte kunna göra så att vi är några frivilliga som delar upp de olika premeringarna mellan sig. Detta för att "lyfta" hanteringen av russ och våra regler på premeringarna. Finns det en officiel rasrepresentant kan man ju hjälpa sekretariat och dommare med de olika reglerna.
Vet att när vi premerade Driffi hadde dommaren inte riktigt koll på vad som gälde för de olika premeringsklasserna. Nu kunde ju jag det så jag kunde reda ut det, men det är ju inte alltid så.
Jerker Klang,
# 51 Det är inte någon "frivillig" som skall assistera premieringsförättaren, utan det är någon som respektive rasförening i så fall skall se ut. Dessutom så är alla premieringsförättare väl pålästa!
Jag blir så himla irriterad när folk är missnöjda med 37-38 p, fattar ni inte att ni har jättefina hästar? Jag tycker i stället att det kanske har getts alltför många guld, alltså 40p och över! Det gör att om hästen får 40 ena året och 39 nästa, så blir ägarna helt vansinniga. Dessutom anser jag att rangordnandet i ringar är helt förkastligt! En liten unge som går sist i ringen med sin 36-poängare tror att hon (hästen) är jätteusel och blir ledsen! Mycket bättre med drop-in som det varit några i år, domaren har något positivt att säga om varje häst och ingen blir sur eller avundsjuk även om hästen inte får jättehöga poäng!

#52 Angående pålästa premeringsförättare håller jag inte med dig, men o andra sidan bor jag i en del av landet där russaveln inte direkt är stor.
Det var just därför jag satte "frivillig" innom situationstecken. Givetvis skall personen vara förankrad och utsedd av russavelsföreningen, men en kan inte ta alla. Det var där jag menade att vi skulle kunna vara flera som hjälper till här. Det handlar ju inte om att hjälpa till med bedömningen utan att hjälpa till med rent administrativa delar som uppenbarligen inte fungerar.
Detta är väll kanske något som kan diskuteras på avelskonferansen.
Jerker Klang,
#41 Nej Shakira fick ingen rosett.
Jag vet inte om Flicka fick någon medalj.
Vi är jättenöjda med Shakiras 37p och kommer att stambokföra henne nu.

Jag har jobbat på Jälla båda dessa dagar. Som sekreterare igår och som mätman idag på ponnypremieringen.
Alla raser har olika regler och jag beundrar premieringsförättarna som ska hålla reda på alla dessa regler hit och dit.
Skådepenningarna till russen fanns i sekretariatet och de visste om att det skulle delas ut till de russ som belönats med detta men kanske inte framgick till hästägarna att de skulle hämta det där, protokollen delades ut i ringen eftersom vi fått lite kritik på att det tog för lång tid igår.
Mätningen fungerade bra med ett plant golv i gäststallet att mäta på. Det man däremot ska tänka på är att ha sin ponny lite tränad för mätning och van att främmande människor tar på den.
Jag är utbildad mätman, hade en godkänd mätkäpp och ett bra underlag men sen att vissa ponnyer for runt som stollar och tom stegrade sig vid mätning då kan man inte få ett helt korrekt mått.
För russen fanns det även information om stambokföring som var uppdaterad enligt gällande regler, Pernilla du är en klippa! 
Jag tycker i alla fall att det har varit många vackra hästar att titta på dessa dagar oavsett poäng!
Grattis till era resultat!
Jag har ingen lust att ringa om en rosett nu.
Det hade förståss betytt mycket för Carolina (14 år) om hon hade fått en rosett och inte bara ett papper i handen….när hon var så duktig och visade häst för första gången.
#32. 37, 38 p är ju kanonpoäng :)
#47 Flicka fick en liten peng! och en blå, som ni ser :) Men ingen grön rosett dock.
Som siv säger i # 31 så hade domarn aldrig sett så många fina Ardenner ston på samma ställe :)
#30 Skåne är de hårda med hingstarna.. däremot i långasjö var det hela 7 av 9 som gick vidare

#59 hårda? dom ska vell vara lika på alla ställen?
Hade mer tänkt eftersom Maweriks stam är från skåne till stor del
Jag tror inte att det beror på var i landet man visar sin hingst…det beror på vad man visar helt enkelt. Själv vill jag tro att vi har en väl kompetent samling domare som gör ett bra och rättvist jobb. De som är värda att gå in gör det också, resten är helt enkelt inte bra nog för att vara avelshingstar. Alla gör inte det utan passar bäst som trevliga valackar.

När jag visade Secret Sunrise på premiering 2006, delades inte heller någon skådepenning ut. Jag påpekade detta för både domare och plats ansvarig att russen skulle ha detta. Det var inget de hade hört talas om och jag fick betala 150kr för att få med mig en hem…

#52 Det är ju inte alla som kan gå etta i en premieringsring med 34p ;) Undra om det är så många fler än min häst som lyckats med det.. =O
//Mickan

Ingen som har en bild på Cindy Lauper? En kompis syster är uppfödare.

Apropå skådepenningar så delades det inte ut några sådana i Skellefteå heller. Fick heller ingen info om vart stamboksföringsavgiften skulle betalas eller hur mycket. Det stog visserligen lite allmän info i programet, dom kanske tyckte att det räckte.
# 64 Varken Cindy Lauper eller Havanna Trot var på plats.

Jag fick protokollen från Wången idag, hedrande snabbt utskick - men tyvärr skrivna med snirklig och för mig svårläst handstil. På både Shakiras och Flickas protokoll står i alla fall att de tilldelats avelsvärdeklass G, helt korrekt.
#56 Hjälp Siv, jag kan inte tyda sista ordet om Shakiras skritt! "Energisk avspänd och [oläsligt] skritt." Har ni något minne av vad som sades, eller går det att läsa bättre på ert papper?
#67 Jag fick ett nytt protokoll i dag med ett G , en grön rosett och en ursäkt över att det blivit fel.
Det ska stå : skritt "Energisk avspänd och ren"
Travrek.:2.08,3
(Har bet. in stambokföringsavg.)

#68 Vad bra att ni fått rosetten, hoppas Carolina blev glad fast det var i efterskott. Jaha stod det "ren"… tack! Shakira är stambokförd och heter numera Shakira 4996 i avels- och utställningssammanhang, se Blå Basen. Stambokföringsbeviset kommer i posten om några veckor.