Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1351 ggr
QuickStep
0

Går inge bra...

Igår bråkade mitt russ, Hilmer och mitt halvblod QuickStep. Hilmer kastrerad i november 08 14 år, QuickStep kastrerad maj 09, 3 år.
 Nu åker sommarhästen hem som har varit flockledare hela sommaren i helgen så jag e lite smått förvirrad vad som ska hända och vad jag ska göra.

Händer det igen får jag dela hagen. Dem får inte skada sig.
Men samtidigt känns det itne rätt. Jag har bara råd att ha 2 hästar. Så min önskan är ju att dem ska funka ihop.

Råd ? Jag får rapportera vad som händer efter helgen…

Russtoka
0

De måste få göra upp, det var kanske flockledaren som inte lät dem göra det innan. Jag skulle låta dem hållas, för det lugnar ner sig sen. Vad skulle kunna hända då? Är de skodda?

Treåringen är inne i en fas där han försöker få en högre position, det kan vara det som händer. Han är nyligen kastrerad och kan ha kvar lite hingstfasoner. Det brukar bli lugnare bara de får leva ihop.

QuickStep
0

ja dem är skodda båda 2.

StuteriSolo
0

Det blir alltid tjafs när man ändrar i en hästflock, och har man unghästar i flocken kommer det perioder när de vill försöka klättra på rangskalan. Om de inte oavbrutet jagar varandra ut genom staketet är nog bästa receptet att låta dem göra upp. Vi har haft ordentliga slagsmål även med broddade hästar utan att det blivit annat än små repor på dem, de har då stått och slagit på varandra rumpa mot rumpa tills någon gett sig. Beroende på sinnelaget hos "utmanaren" så lugnar det sig på några dagar till någon vecka Skrattande

[bsmx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är i samma läge, nästan, släppte ihop i dag. Det är jättjobbigt o vårt russ sparkade på ett tre ggr så stort fullblod, som inte brydde sig om hur dum han var. Men visst går man o funderar när han tröttnar på honom o läxar upp honom.

Men det är bara att vänta ut dem, som sagt ovan, några veckor…sen är dina säkert hästar säkertKyss  bästisar.

QuickStep
0

i mitt läge är det nästan tvärtom. russet e snäll. nästan på gräns till rädd för halvblodet. men han försvarar ju såklart sin mat o så och då blir d dispyter efter det…
Ja man får vänta ut dem helt enkelt.

på tal om ingenting. kanske borde starta en annan tråd men mitt halvblod fick kolik idag. det kom på 1 minut. bara föll ihop. ja fick upp han tillslut och hans sommarkompis manade på honom så dem skrittade iväg i sommarhagen men då gick ja efter och sen tog det typ 2 minuter så kom det bajs men ja hämtade honom iaf och gick en liten sväng me han.
sen när ja släppte in han i hagen drack han vatten och sen va han som vanligt igen. nu på kvällen så busa han jättemycket.

Helt tokigt! har aldrig varit med om kolik som har kommit så fort och försvunnit lika fort…

[bsmx]
0

Har inte hört talas om så snabb kolik, men kolik är ju mer ett samlingsnamn för olika magåkommer? Men om man går till sig själv…så har man ju blivit jävligt risig snabbt i magsjuka.

Hoppas nu våra hästar håller sams o blir bra kompisar i sina nya flocker.

QuickStep
0

Usch Hilmer e verkligen rädd för QuickStep känns det som. När man fodrar och så kommer Qs springades då flyr Hilmer från hans mat. Känns inge bra alls det här. Vill ju gärna se att dem kan gå o klia på varandra kanske sådär ni vet…

StuteriSolo
0

Det kan faktiskt dröja länge innan de blir riktiga kompisar, om halvblodet är bossig speciellt vid fodring, se till att göra många högar, att det är gott om plats där de ska äta, lägg gärna höet i en ring med stor diameter så kan de stå och äta med bra mellanrum, och jagas Hilmer bort från en hög finns det en annan att äta på, det ger mer lugn.

QuickStep
0

ok det låter vettigt. Ska pröva imorgon.
Mitt hjärta brister verkligen varje gång! Hilmer e den goaste lilla ponny jag träffat. Han e underbar med mina barn. En klippa och köra och ja, han har verkligen allt!
Tack Torpets för jag fick köpa honom! =)

IdaL
0

Vi lägger alltid höet med stora mellanrum och väldigt utspritt för annars får inte de andra hästarna någon ro att äta eftersom mammas storhäst jagar bort alla. ;)

QuickStep
0

nu hände det igen på väg in i stallet.. qs biter hilmer över mankammen. varpå han försöker fly och fastnar vid dörren… så jag kommer oxå i kläm och han stämplar mig på foten så in i ******** så nu sitter ja här o d e alldeles varmt och blått uppe på min fot.

Jag kunde säkert ha gjort annorlunda när jag skulle tagit in dem och längtar så tills mitt stall e klart så ja slipper detta elände… i d nya stallet blir det mycket bättre.
men problemet e fortfarande kvar.
Hilmer e så rädd för honom. undrar om jag ska göra 2 hagar nu iaf… 
Dem kan inte vara utan varandra men dem kan inte vara nära varandra heller…

StuteriSolo
0

Det tar lär nog ta tid innan det blir helt bra, jag tycker du ska ha dem i samma hage, men när du tar in dem, tar du båda på en gång? Går de lösa? Om häst 1 är rädd för häst 2 är det ju väldigt viktigt att det är du som är chefen om du tar båda på en gång, ingen av våra hästar får ens tänka på att jaga bort eller bita en annan häst som är i grimskaft, det är regel nummer 1 i vår flock. LEder man dem två och två är det förenat med döden att ens se sur ut åt den andra hästen. Funkar inte sånt ta in dem en och en! Halvblodet verkar ju ha ett dominansproblem Skrattande

QuickStep
0

Halvblodet! skojar du.. han e sjukt dominat. har aldrig träffat på en sån häst förut som e så stark i huvuet…..

Margita
0

Då har du inte träffat min fjordhäst vid namn Goliat, ranghög och tjockhudad, han är ute efter blod om jag släpper ny häst utan att hästarna gått i hagar brevid varandra någon vecka men gärna längreGråter

annelie-huskvarna
0

En bekant hade en hage i hagen med bara en tråd som var så hög så att ponnyn kunde gå under men inte den större hästen. Då kunde ponnyn gå undan när han tyckte den stora hästen (som va på lite väl mkt ibland) blev för "jobbig". Kanske skulle det funka för dig?…

IdaL
0

#15 de va en väldigt smart lösning faktiskt Flört Så länge hästen inte kan fastna i den..

marika-J
0

Har haft samma problem även jag, en 3-årig russhingst och en "tjockskallig" 10-årig russvalack som fått bestämt över alla hästar han gått med i hela sitt liv. Hingsten ville betäcka, vilket inte valacken gick med på, de fick ta emot ett antal sparkar vilket var otäckt att titta på och då jag inte vågade riskera skador satte vi dem i skilda hagar och så har de gått i runt 4 månader nu. Får se om jag provar släppa ihop dem igen när tävlingssäsongen är över, skorna är bortplockade och det inte finns så många brunstiga ston i närheten. Men en spark på lite fel ställe kan förstöra  hela tävlingskarriären..

och som trådskaparen vill man ju att hästarna ska fungera ihop och gilla varandra inte hata/vara rädd för varandra.

[Tjiwi]
0

#15 Fast det dumma med det är att hästarna kan lära sig att det är ok att gå under tråden och det är det inte alltid…..

annelie-huskvarna
0

#18 Jo jag vet, men förhoppningsvis så kopplar de inte ihop det med den vanliga tråden som ju oftast är lägre med fler trådar och el i… Det funkade på den hästen och ponnyn iallafall, det var en New Forest valack och en PRE hingst. Jag hade nog tyckt att det var värt ett försök om det varit mina hästar, så att russet kan gå undan från halvblodet ibland…

QuickStep
0

jag ska nog göra imorgon en mindre hage i hagen som ja flyttar över halvblodet i en stund innan insläpp… så då kan jag ta in russet utan att krångla med halvblodet ska in först liksom.
det går bra vid fodringar o övrig tid i hagen. men just insläppet är helt hysteriskt!
Men idag såg jag dem faktiskt stå med kanske bara 2 meter emellan i hagen o beta. =)

annelie-huskvarna
0

Vad skönt att det går åt rätt håll Glad