Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
Snurrii
0

Unghingst Bete/lösdrift i vinter!

Undrar om det är någon som har/vet något bra unghingstlösdrift under vinterhalvåret för en liten russ kille född 26 April i år?

Mellan November och Maj då han i maj ska ut på unghästbete igen!

Pm:a mig eller maila på Snurrii@hotmail.com

Snurrii
0

putt

Russtoka
0

Hur mycket får det kosta?

Jag hade tänkt börja ta emot andras unghingstar till lösdriften mot hyra när vi fått köpa vår gård. Hantering och ev. inkörning skulle ingå också.

Men tyvärr fick vi inte köpa den (för banken sa nej). Jag har för närvarande för lite mark, ca 1 hektar till förfogande inklusive allt lånat, 2 uteboxar som fungerar som ligghallar. Så den verksamheten får vänta, tyvärr.

Men jag är nyfiken på vad du tänkt dig för pris och vad du förväntat dig av vistelsen.

Jag skriver här istället för att maila. Det kan finnas fler som har synpunkter eller tips.

Snurrii
0

Jag vill att han (istället för att bli uppstallad i vinter) ska få gå och bara vara häst med unghingstar i hans ålder och storlek så han kan få växa på sig och utvecklas bättre.

Så en lösdrift med andra russ eller mindre ponnyraser i hans ålder. Där dom får tillsyn och stödfodring vid behov osv. Pris har jag inte tänkt så mycket på då jag inte vet vad det brukar kosta med lösdrift osv. Men inte allför dyrt.

Sa-An
0

#2. Jag kan svara på vad jag förväntar mig när jag söker efter liknande uppstallning.

Jag håller  med Snurrii om detta med att få gå ock vara häst med andra hingstar i samma ålder och ungefärlig storlek och gärna även en äldre "uppfostrare" som kan tala om vad som gäller.

Hanteringsmässigt tycker jag att det räcker med daglig koll och regelbundna hovslagarbesök och annat rutinmässigt, även gärna uppbinding en gång/dag för extra kraftfoder om så behövs.

För detta kan jag tänka mig en kostnad på ca 2000 - 3000 kr/månad, lite beroende på om kraftfoder osv ingår eller ej.

Jag letar dock bara till 1-åringar i sånt fall, då jag vill ha dem hemma för vidare hantering och inkörning som 2-åringar.

Nu har jag inga unghingstar men så är det jag tänker tills nästa gång.

Russtoka
0

Ja det var tanken också att ha en äldre uppfostrare. Så gör jag redan nu. Jag har en hingst på 6 år som tar hand om de yngre. Förra årets unghingst bara avgudar honom. Nu är han ett år och så har jag en tvååring som är lite "mesig" trots att han är hingst. I november kommer en hingstunge från Lojsta till flocken, han ska den första veckan få gå med äldsta hingsten så han också får ty sig till honom. Tillsammans blir de fyra stycken och det blir max vad jag kan ha på den här marken. De hanteras dagligen med översyn, kraftfodergiva i egen krubba ute, uppbindning och får vara nära oss på gården och se vad som händer där. Samtliga är gotlandsruss - förstås. Glad

Priset hade vi tänkt runt 2500:-/månad så det stämmer ju bra med #4 Sa-An:s uppfattning.

Tessan08
0

Vi lät vår lille kille gå på en lösdrift efter att vi hämtade hem

honom från Lojsta hed, han gick med tre jämngamla unghingstar +

en äldre valack, allt gick bra på en gång.

I priset 1400:- ingick fri tillgång på grovfoder, en kraftfodergiva/dag

inkl. mineraler och b-vitamin.

Daglig visitering och enklare hantering.

Han går just nu på ett hingstbete med 6 unghingstar + en äldre hingst.

När vi flyttar honom från betet om ett par veckor kommer han att gå

på en annan lösdrift med 2 st halvblodshingstar f-08 och förhoppningsvis

någon till ponnyunghingst, platser för hingst f-08 finns!

Denna lösdrift är drygt 3 mil kortare för oss att åka till vilket är skönt då

vi åker upp varje helg för att vi själva också vill hantera vår kille.

De har en stor hage med skogspartier och ligghall, fri tillgång på grovfoder, 2 kraftfodergivor/dag + mineraler, daglig hantering inkl visitation och för de kommer vi betala 1600:- mån.

skott
0

OJ vilka priser fast de är ju såklart bra om ni får så mkt betalt, här nere suckar folket om de får betala 600kr i månaden för lösdriftsplats då ingår allt,ligghall fri tillgång till hö mineraler saltsten daglig tillsyn eventuellt kraftfoder om så behövs.. Jag och mina föräldrar får nog höja hyrorna ser jag

karisma
0

År 1999 tog jag 1500 för ponny på lösdrift Har inte plats just nu så jag har inte räknat ut vad det skulle kosta nu Men hur föder man en ponny på 600 kr Med fritillgång hö/hösilage kraftfoder och mineraler samt stöObestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

Jag har plats för honnom. Jag kommer att ha en hingst som är född i maj i år och en som är född i augusti 2008. Tillsammans med dom går Tejas Monljus och håller ording på ungtupparna. Kostnad 1000:-/månad.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

lillsandra
0

Glömde berätta i mitt mail att min häst går där året om. då hon även har sommarbete.

skott
0

#8 Ja jag tycker oxå de är billigt vi har bara precis tagit betalt vad de har ätit för och då har vi slagit ut ett genomsnitt per häst men där har ju gått allt från föl till gamla pensionärer. Vi får höja hyran nu ser jag.

Blokaruss
0

Jag har mailat dig.Glad