Färgen DUN
Jag startar en ny tråd så vi inte spårar ur i Tittuts uppfödartråd
.
Färgen dun blir jag inte klok på
Det var en bra sida StuteriQveiar länkade. Jag som inte är så haj på engelska termer…fattade jag rätt att dun var med ål och sebraränder? Min exmoor har varken ål eller sebraränder.
Bifogar en bild på hur han såg ut som föl. Om ni undrar varför jag spårar ur med min exmoor på denna sida emellanåt så är det för att exmoor inte har någon egen iFokus
, och min exmoor har fått den stora uppgiften att ersätta mitt förra russ
, så hoppas det inte gör så mkt… 

Jag har bett om expertisinlägg. Hoppas hon nappar på kroken!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag gillar exmoor
Jag har bara gammaldags färgkunskaper, men hävdar dock att det engelska ordet "Dun" är gulbrun. I USA o Australien talar man om buckskin för den färgen.
Vet att det förekommit beteckningen Cream Dun på shetland som avser rödblack, t ex i stammen på hingsten Rouge Dragon of Deeracres. Så Dun KAN även stå för blackanlaget…
Tyvärr hänger språkbruk och genetik inte alltid ihop. Man får lära sig att leva med det. Vi har ju samma problem med hästsvenskans "albino" som betecknar en Blue Eyed Cream häst och inte en klassisk albino som på andra djurslag, t ex kanin.
En renrasig Exmoor kan aldrig vara Dun utan alla är bruna. Mjölfärgen runt mulen hör till ratypen och styrs av ett anlag som bestämmer den bruna färgens utbredning vill jag minnas. Lite samma funktion som black and tan teckningen på svartbruna hästar.
Hälsningar M
Min mamma föder ju upp hbl och nästan alla föl har blivit gulbruna i olika nyanser med ål, svarta ben och svart man och svans. Ett sto var dock näst intill gräddvit när hon hade sommarpäls, med alla ovannämnda svarta tecken och bruna ögon.
Hennes föl, som tyvärr blev moderslöst i somras, var blyertsgrå senast jag såg honom. Andra har varit mer som mörkt brungrå, nästan älgfärgade vintertid, och klart gula på sommaren - men den som ritat fölungarna har alltid kallat dem för gulbruna - trots att de har ål.
Stamstoet är e: Magini - Tissot - Pegasus och i Maginis linjer finns det ju iite allt möjligt lite längre bak … ;) … Pegasus var ju för övrigt isabell, så där är en med gulanlag i alla fall.
För övrigt tycker jag det är helt okej med lite exmoor på den här sidan - jag gillar också dem och skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en egen så småningom! :)
Håller med Mrs M, dun är gulbrun. Här i Danmark kallar vi det dun eller viltfärgad. Fast viltfärgad går nog mera över i det bruna. Jag har sett beteckningen brun pangaré om en sådan brun som exmooren och som russen ju också ofta ser ut, med mjölmula och ljusare buk.

Tja, jag hade ju kunnat missta denna ponny för russ..

#9 Är det inte en ljusfux?
# 10 Skulle tro att det är en ljus rödblack.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Vad kul med alla svar
. Tack för att han får gästspela här.
Man kan nog säga att Aramon har fel färg i passet
, för han är renrasig och definitivt inte gulbrun. Jag får nog försöka få tag på idkontrollanten och klara ut det här.
#12 Hur stor kommer han att bii när han blir klar, och räknar du med att kunna rida på honom också? På en av bilderna ser han ut som en liten nordsvensk och jag gillar modellen på exmooren.

#13 Aramon är runt 130 cm. Jag ska ha honom som rid- och körponny är det tänkt. Jag ska ta en bild på honom med loksele och utan nosgrimma, då är det en mininordis och ibland ser han ut som ett russ. Han kanske inte är renrasig trots allt
eller han kanske är en kamelont
.
Dom som kan rasen bättre än mig säger att de större exmooren (runt 130cm) klarar 75 kg på ryggen. I England är det många vuxna som rider och tävlar sina exmoor.

#16 Innebär det att de är starkare än russen? Eller kan man säga att russen också "klarar" den vikten.. (de större alltså) Vill bara jämföra lite 
#19 Utan att veta så GISSAR jag att exmooren är starkare. De ser att vara kraftigare, mer åt islänningshållet, medan russen ju ofta är ganska ädla.
Sedan finns det ju säkert russ också som klarar av 75 kg på ryggen, men jag tror inte jag skulle låta någon så tung rida varken Gerda eller Hjördis regelbundet eller mycket.
Precis, dom beskrivs som viktbärande i rasbeskrivningen. Det finns säkert vissa russ som klarar det oxå, skillnaden är att nästan alla exmoor klarar den vikten. Vissa exmoor klarar säkert mer än 75kg. Jämför 75 kg mot 65 kg i monte på russ, faktiskt inte så stor skillnad ändå.

Det där med fel färger i passet är vanligare än man tror…
På SHAF's utställning 5 april kunde man se över 10 hästar som var heeelt fel märkta!!
Jag minns främst en kolsvart vuxen hingst med grå svanstipp… han var skriven som skimmel….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#1 han ser ju ut ungefär som ett brunt russ med mjölmule.
Skynda långsamt så går det fortare.
# 16 Inte alldeles otroligt att det finns en liten gnutta russ i Exmoor bl.a. engelska ponnyraser. Det exporterades ju massor av russ för att "jobba" i kolgruvorna under 1800-talet. Visst skulle det vara troligt att nån av dom ynglade av sig med nån liten ponny från trakten…..På första bilden är det ju både mjölmule och ljust omkring ögonen…..
Exmoor finns inte i några andra färger än brun (olika bruna nyanser), ljust runt ögonen och med mjölad mule, och så har dom sett ut så sen långt innan 1800-talet…

Dun är ordet för black kan jag intyga lånade en bok inte bo furugren, utan en utländsk och där fans en hel drös med dun, översatte alla för mig själv :)
# 25 Ja, ja säker kan man aldrig vara…..
snedsteg tar vi alla…..
#26 Ja och en exmoor är definitivt inte black i färgen.
Har inte heller fått tag på id-kontrollanten ännu så jag kunnat få något svar varför det står dun. Får fortsätta jaga henne…

#28 måste ha blivit fel. Finns ju en del hästar som står med felfärg…
Jag har fått tag på en engelsk rasbeskrivning för exmoor. Så här står det där:
All exmoor ponies are brown, bay or dun, with a "mealy" nose and pale markings around their eyes.

#30 då måste de mena att de bruna med mjölmule kallas dun och de helbruna kallas brown..
#31 Näe så lätt var det inte
för alla exmoor har mjölad mule.
Kan det inte vara om de har ljusa partier vid flanken.. och inte är ''helbruna''

det finns väl de som är typ apelkastade på buken också? verkar krångligt.
#33 Ja kanske det… Bay helbrun och dun brun med ljus undersida.
Men frågan kvarstår, dun-blackfärg. Kanske är det mörka på ovansidan en väldigt utsmetad ål…

även oblacka hästar kan ha ål. tex finns det många russ med ål men blackanlaget finns inte hos russen.