Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 840 ggr
alpros
0

Rovdjur drar älgkalv genom hagen!

Hjälp vad läskigt! Jag gick och kollade till hästarna innan jag åkte till jobbet idag. Dem går på grannens gård en liten bit bort. När jag närmar mig ser jag att stängslet slakar i en hage där hästarna inte går för närvarande. Jag tänkte att en älg eller liknande hade varit i tråden. Men så ser jag att ett hörn av stängslet ligger i backen. En trästolpe är knäckt och från grusvägen och ut i hagen är det en "gata" i gräs och buskar. Det är som om tusen människor hade sprungit förbi och gjort en bred stig. Inga spår. Ingen jord. Gräset ligger nedtryckt och buskgrenar är knäckta. Jag fattar ingenting! Så ser jag, på grusvägen att det är som om någon dragit något tungt från gatan, ut på vägen, längs vägen några meter och in i skogen på andra sidan. Och där är en likadan "gata". Så jag följer den och ca 15 m in i skogen ligger en älgkalv på rygg med öppen buk! Det hade hänt för inte så länge sedan så jag tänkte att jag inte ville uppehålla mig allt för länge på platsen. Sprang hem och ringde de lokala jägarna, som säkert är där nu och tittar. Men, tänker jag; om det rovdjuret (vad det nu är för någonting) kan dräpa en älgkalv och dra den så långt, kan den säkert ta ett russ också! Vad otäckt! Jag får nog veta ikväll vad det var för djur.

divansson
0

Men usch vad läskigt!

Men åsido, älgkalvar har nog inte lika mycket att sätta imot som ett russ heller..

alpros
0

Rovdjuret visade sig vara en tjuvskytt…Dem hade skjutit älgen i hagen med ett lungskott och blivit avbrutna med styckandet i skogen. Så nu blir det polisanmälan i stället.

garrilina
0

Ibland funderar man om det finns någon eftertanke hos vissa människor. Undrar hur vanligt tjuvskytte är? Rovdjuren är inte säskilt intresserade av hästar de passerar oftast utan att vi märker av det.

MagganS-B
0

När det ofta händer med får och lamm här på Gotland, så varför inte en älgkalv på fastlandet…..Tjyvar finns överallt! Dåligt! Man undrar hur det är ställt i hjärnan på vissa…..

freneci
0

Enligt rovdjursexperterna som jag har varit i kontakt med. Är det mycket ovanligt att Rovdjur ger sig på Häst. Tror att det var en häst på hundra år som blivit dödad av björn.

Men visst är det obehgligt att dom är nära byn.  Där vi bor har vi mycket Björn men vad jag vet har dom inte rivit några tam djur.

Och oftast är det Hundar när det skrivs att det är varg som rivit får.  Allt skriveri om att det är Varg o Björn skrämmer bara upp folk i onödan…

alpros
0

50 m från där de sköt älgkalven bor min granne. Jag går till hagen alla tider på dygnet, eftersom jag jobbar alla möjliga tider. Grannar går förbi på promenad. Bilar kör förbi hyfsat frekvent. Hur vågar man skjuta och dra en älg på en grusväg? Jag är bara glad att jag inte kom gående när dem var där med bössan i högsta hugg. Hur rädda mina hästar var, vill jag helst inte tänka på…

Stallmima
0

Fy vad läskigt, hoppas dom hittar tjuvskyttarna

freneci
0

Jag förstår hur det käns. Min första tanke hade nog också varit att det varit ett rovdjur. Men tyvärr det värsta rovdjuret som fins är mäniskan . 

Här kan ni läsa mera om våra rovdjur..        http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/farlig/

http://www.de5stora.com/

murkla
0

Hur de kan vara då!