Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 10130 ggr
[Croneld]
0

Veckans hingst - Nino 488

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hingsten Nino 488 har nu flyttat nedåt i landet. Han har en lite udda stam då han är den enda kvarvarande hingsten efter Balder 140. Han har varit på utställning och visat upp sig och även provat på travet.

**copyright

copyright

**

Fakta:

F. 1994, Fux, 124 cm Prem G II tom 2007

e: Läns G 407 u: Ninni 3212 ue: Jardin 389

Uppfödare: S & S Graaf- Myrehed

St. Fjells Endre 62177 Visby

Stam:

Nino är undan Ninni 3212 som på utställningar belönats

med guld. Ninni 3212 är diplomsto och premierad AB. 

Nino är den enda kvarvarande godkända hingsten i Balder

140 linje, Nino 488 - Läns G  407- Herman 266- Sven 195

- Balder 140. Balder 140 förvärvdes av Kurt Graaf på

60-talet, från Danmark för hans annorlunda blodslinje. 

Meriter:

Nino har startat i trav, med bästa tiden 2,09,7 Han var ute och visade upp sig på Södra Älvsborgs Läns hästavelsförenings utställning i Tranemo den 2/6 2007 med kritiken;

"Maskulin, god rastyp, uttrycksfullt huvud, ngt grov hals, välliggande bog, starkt njurparti, toppigt kors, grovbent, bra ledgångar, taktmässig skritt, lätt och naturlig trav"

Han fick poängen 87988= 40, klass vinnare och

blev bäst i rasen.

Övrigt: :

Nino 488 har nu kommit till Västruss området då han i

några år har bott i Piteå. Vi får hoppas att han får betjäna

många goda ston så att hans linjer förärvs.   copyright

copyright

Ägare & betäckningsstation:

Gunilla Jarhult "Fåglabäcks"

Öxabäcks v 33

51193 Torestorp

Tfn. 032055541 mobil 0730832415

Uppgifterna är baserade på uppgifter från ägaren.

Andra hingstar du kan läsa om under avelshingstar :

Drömprinsen 460

Duktig 568

Emanuel 578

Fridhems Jonathan 401

Gumino 607

John Russ 422

Juter KL 598

Korsnäs Brådis 557

Maxxum 579

Oruss 433

Pant 597

Tejas Monljus 54

Tejas Musseron 97

Timon 533

Trojka Viking 441

Nästa vecka presenteras:

ännu inte bestämt 

Av: Croneld

crazycattiz
0

Nog har väl Nino startat mer än 3 gånger?

crazycattiz
0

Tänkte väl det, hittade denna info på förra ägarens hemsida:

starter 21  7-4-2 = 8 500kr   2.09,7*

PernillaJ
0

Mamma Ninni 3212, ett elegant svart sto, är BIS-vinnare på utställning, och även Distriktsmästare dressyr kategori B på Gotland. Ninos härstamning är fri från welshinslag.

crazycattiz
0

Tror även att hon blev distriktsmästare i dressyr här i västerbotten förra året! :)

PernillaJ
0

#4 Det visste jag inte, roligt att höra att "tanten" kan ännu! Men det är klart, ett russ som "bara" är 19 år har många bra år kvar…

[Croneld]
0

Jag har nu ändrat Ninos travrek. så det stämmer och nya ägaren blir nog bara glad för en bättre tid.Flört

Impulz
0

Åå! Nino är verkligen jättefin! Jag förälskade mig i honom när jag såg bilden i stamboken, samt att jag gillade stammen på honom. Fast då hade jag ingen aning om att han var den sista från Balder eller att han hade gått så bra på travet. Synd bara att han står minst lika långt borta nu som hos förra ägaren… Hade varit roligt att se honom i verklighet!

Reko
0

Hans morfar är Jardin som också är morfar till Tyson II. Har Jardin gått på travet?

Tittut
0

Ja, han var rätt duktig,. Hade ett rekord på 2,08.5 på rätt få starter har jag för mig.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Jossa
0

#7 Jag håller med dig Sandra! Jag föll också för Nino i stamboken, han tilltalade mig.

Men det är kul att han har bra rekord, då kanske man kan åka med ett sto dit neråt någon gång, eller kanske fler på en gång ;)

amandahandersson
0

jag har sett Nino mååååååånga gånger inaction på travbanan, SKITFIN häst! :)

StuteriSolo
0

*avdelningen för värdelöst vetande* Ninos mödernestam har producerat hästar som Grane, Sverker, Lilledröm och andra bra tavare, och farfar Herman är pappa till ett gäng tvåminutershästar

Reko
0

#12 Det där tycker jag hör till värdefullt vetande!

GAJarhult
0

putt putt

Tittut
0

Hur trivs Nino på sydligare breddgrader? Verkar han sakna den Norrländska vintern?Glad

Reko
0

Han har ett hingstföl efter sig som är till salu på www.gotlandsruss.se Mamman är visad men det står inget stamboksnummer i annonsen. Är hon stamboksförd?

PernillaJ
0

#15 Nej, mamman är inte riksstambokförd, men hon är förstås stamboksberättigad. Fast det innebär att hingstfölet inte är premieringsberättigad förrän mamman är stambokförd.

GAJarhult
0

Nja Jag tror att han inte saknar vintern för han har ju tjej här men han saknar nog att inte få ha täcke på sig jämt. Han har tjock bra vinterpäls, men han ser mycket sorglig och bedrövad ut när det regnar som det gör.

Han är mycket lätt att hantera, visste direkt var hans spilta var i stallet efter första insläppet. Småpojkarna bryr han sig inte om ett dugg. Mina ston har mycket mer humör än han. Jag trodde nog att en hingst skulle hetsa sig jämt. Skulle det komma ett litet barn hit och vilja rida och pyssla med en ponny skulle jag ta ut Nino och inte mina ston.

Reko
0

Stoet är ju visad som treåring men jag antar att de inte har betalat stamboksföringsavgiften. Går det göra i efterhand utan att visa henne igen?

PernillaJ
0

#19 Nej, hon måste visas på sommarpremiering igen för att kunna stambokföras.

Tittut
0

Nej, tyvärr. Är stamboksföingsavgiften inte betald det året hon är visad, måste de visa om henne igen.

Reko
0

Vilken miss! Då är han egentligen inget hingstämne förrän det är gjort. Det är ingen bild på hela hästen men stammässigt är han ju intressant.

Tittut
0

Det är därför Pernilla jobbar som attan med att påminna folk att betala sina stamboksföringsavgifter, just för att det inte skall stå och falla på en sådan sak om stoet är visat en gång.

crazycattiz
0

Och det tackar jag för att hon gjorde åt mig ifjol, då ingen information om detta framgick på premieringsplatsen, eller i katalogen eller någon annanstans i anslutning till premieringstillfället heller..

f.ö samma arrangör som för premieringen som ovan nämnda sto visats på..

Tittut
0

SvRAF brukar skicka ut informationsblad med inbetalningskort till alla arrangörer, som är meningen skall delas ut på platsen. Verkar inte som att det funkar speciellt bra, tyvärr.

ryttarn
0

#25 det har jag aldrig fått när vi varit på premering med nåot av våra rus (Troll Twix, Wella o Driffi). Däremot har jag fått Pernila lilla brev och därme lyckat komma ihåg ibetalningen amtliga tre ggr….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Hagelberg
0

Enligt prop. från SH i år står det att stoägare ansvarar för att avgiften betalas till rasförening. Står även att det ska finnas blanketter för detta på plats. Jag stamboksförde inte någon häst men är nästan säker på att papper fanns på plats i Tingsryd i år. Hoppas det bättrar sig till 2008!

[Croneld]
0

Jag tycker vi startar en ny tråd om stoavgifter om ni vill fortsätta diskutera, eftersom detta är Ninos tråd!Glad

Jarhultdenyngre
0

Nino önskar alla en trevlig andra advent..

ps. Även resterande "fåglabäcks" också såklart ds.

GAJarhult
0

Puttar…

Nino hälsar att han gärna vill ha lite fruar till sommaren för han önskar sig en eller flera söner så hans hingstlinje finns kvar i framtiden…

Här står han och drömmer om sommaren….

ryttarn
0

Det blir nog inte i år, men vi funderar på att ta honnom till ett av våra ston om något år…. Gillar Nino….

Jerker Klang,

www.isil.se

GAJarhult
0

För några dagar sen fick Nino sin första dotter.Skrattande

GAJarhult
0

Nino ska nu i vår bli pappa till fyra föl och vi hoppas att någon av de blir bra hingstämmnen…

GAJarhult
0

Nino blev i lördags pappa till ett isabell färgat hingstföl…..

Impulz
0

#34 Vad roligt! Hoppas att det blir en riktig fining som kan föra generna vidareGlad

GAJarhult
0

Inatt blev Nino pappa igen, till ett brunt sto föl undan Gnistan.

Tittut
0

Grattis!

Ni kommer väl med bilder till fölgalleriet?

Cara-Mia
0

Ninos isabellavkomma finns att se på stuteri KL´s hemsida. Ser riktigt fin ut!

rebeccajansson
0

Nino har en 9-årig ljusbrun son som är hingst, Toledo rek 2.16,2 u. Ibitza ue. Grus tävlar på Östersundstravet.

Reko
0

#39 Men mamman är inte stamboksförd. Är hon i livet?

Jag brukar roa mig med att titta i statistiken för vinstrikast far och där hamnar inte Nino så högt eftersom han bara har en tävlande avkomma. Tittar jag däremot på penagar per häst eller pengar per start hamnar Nino högre i listan. Nu beror det förstås på hur det går för den enstaka avkomman men titta på en ej startad hingst som Lon som hamnar över snittet på ett ganska litet antal startande avkommor.

crazycattiz
0

Toledo är valack

GAJarhult
0

I lördags blev Nino pappa till ett hingstföl till…..

rebeccajansson
0

Toledo står som hingst i startlistan från 17/5.

Impulz
0

#43 Han är nog inte ensam om att vara "falsk" hingst…

GAJarhult
0

Nino 488 betar nu på de evigt gröna ängarna.

[Tjiwi]
0

#45 Beklagar förlusten. Tänker på er.

MagganS-B
0

# Beklagar…..blev han sjuk? Såg honom som föl och unghäst, han var född bara ett par km härifrån!

Hagelberg
0

#45 Vad tråkigt! Beklagar er förlust.

alpros
0

#45 Va?!!! Vad tråkigt! Beklagar.

Peder
0

# vad tråkigt! vad hände?

ryttarn
0

Vad sorgligt, en av mina favorithingstar som jag inte hann betäcka med…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Russlena
0

#45 Beklagar förlusten , det är sorgligt.

Lisa-trollet
0

Vad sorgligt!

LouiseS
0

Gråter Usch vad ledsamt och tråkigt! Tänkte ju att han skulle bli pappa till en av Rapsodis fölisar.

SigneK
0

Nämen vad hände? Han var väl inte så gammal? Synd Obestämd Men tur ialla falla att han hann få några fina fölungar i de senaste åren. Vi får ju följa dem i framtiden.

Rolla
0

Vad tråkigt. Beklagar förlusten.

Inlägget är låst för nya kommentarer