Betäckningspapper
Jag må vara dum, men det vita betäckningspappret, skall jag skicka det till stoägaren nu när jag fått fölrapporten?
Det står att stoägaren ska fylla i baksidan på papperet, men det finns ju inget att fylla ì?

Om det är betäckningsrapporten (det som förr kallades språngsedel) du menar står det instruktioner på insidan av blockets "omslag".

Det är där jag läst. Men jag vill bara få allt rätt. Det står att det vita pappret ska skickas till stoägaren för ifyllning av baksidan och sedan ska det till avelsföreningen. Men det finns inget på baksidan att fylla i och det gör mig osäker.

Förr fanns ett konturdiagram på baksidan av betäckningsrapporterna. Numera vill man att ID-kontrollanten/chipmärkaren ska använda en blankett för signalementsbeskrivning som sitter i separata block (som ID-kontrollanten/chipmärkaren har med sig). Därför är de nyare upplagorna av betäckningsrapporterna tomma på baksidan - det är helt korrekt.
När stoägaren/föluppfödaren har rapporterat fölningen och betalat alla avgifter ska du ge betäckningsrapporten (kolla att du har skrivit under på raden Hingstägare/-hållares underskrift) till stoägaren/uppfödaren. Om du postar, skicka helst som rekommenderat brev eftersom det är en värdehandling. REK kostar 50 kr extra.

#3 Tack för hjälpen. Då gör jag så!
Det är väl inga speciella avgifter jag missat? Jag blir ju snurrig på det här, tur att jag bara tagit 2 ston på betäckning dessa 3 år. Fler blir det nog inte :)

#4 Som hingstägare/-hållare ska man aldrig lämna ifrån sig betäckningsrapporten innan man har fått fullt betalt för alla överenskomna avgifter från stoägaren. En del hingstar har ju t ex levande föl-avgift som ska erläggas när det fötts ett levande föl. En smidig lösning kan då vara att man skickar betäckningsrapporten mot postförskott motsvarande levande föl-avgiften.

#5 Jahaaa, du tänker så. Nej jag tog bara ut en språngavgift så då är det bara att lämna in papprena nu då.

#4 Varför blir det inte fler? =)
//Mickan

#7 Jag är inte så intresserad av avel. Det ringde en stoägare för någon vecka sen som gjorde att jag fick betala in licensen för Pigall, han skulle egentligen inte ha betäckt alls i år heller.
#8 Han skulle ju satsa på tävlandet i år istället, så därför blir man ju lite nyfiken varför han inte kommer ut någon gång . Det skulle ju vara kul att se snyggingen ! 

#9 Ja, han skulle ju det. Årsdebuten kommer, men det har verkligen inte varit vårat år i år. Mycket krångel och mycket inställda lopp.