Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1052 ggr
annelie-huskvarna
0

Höjning av avelsvärdesbokstav

Vad krävs för att man ska kunna höja sitt sto´s avelsvärdesbokstav som hon fick vid stamboksföringen?

Kollade i Maninas papper och hon fich B när hon stamboksfördes -99…

Nyfiken Tungan ute

Tittut
0

B finns inte längre, utan är ersatt med G och G II.

Vad ni får jobba efter nu är en A bokstav för hennes avkommor.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

… och för A-premiering krävs minst 5 levande födda föl. Se artikel på SvRAFs hemsida samt SHs storeglemente sid 65-68 för mer info.

Tittut
0

# 2 Det är tur att det är ordning på dig och dina länkar! Flört

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

#3 Japp, länkpolisen slår till igen Cool

annelie-huskvarna
0

# 1 & 2

Tack för snabba svar Glad

Jag får läsa på lite där då, men har ju ett par år på mig för än så länge har hon ju bara fått tre avkommor…

C-Ainerud
0

#3#4 var kan man hitta poängen för vissa meriter? tex om sitt sto har en avkomma som gått under 2 min. Ska man själv hålla reda på vad alla avkommor sysslar med? Jag har försökt att ta reda på vart alla Belindas avkommor har hamnat och vad dom gör 3 av 4 har jag hittat. Nu ska hon snart få sitt 5:e föl måste jag visa henne i år för att kunna höja henne? Hon har B från 2001.

C-Ainerud
0

Nu har jag hittat hur man räknar poängen! Men de andra frågorna kvarstår Glad

PernillaJ
0

#6 För beräkning av avkommepoäng, se sid 66-67 i Storeglementet, ligger som pdf-fil i #2.

Ja, det är upp till stoägaren att hålla reda på avkommornas meriter och räkna poäng. Ibland får man ägna sig åt detektivarbete.

När stoet har avkommemeriter som räcker till för höjning är det dags att anmäla till avelsvärdering (sommarpremiering) för höjning av avelsvärdebokstav. För A-premiering måste stoet visas fram, för ELIT eller Super-ELIT kan stoet anmälas postumt (alltså även om hon själv har avlidit) så länge hon har avkomma i livet.

C-Ainerud
0

#8 tack för svar! Men måste man ha godkända dokument på alla uppgifter man hittar, det är nog inte det lättaste! Det är väl bara att sätta på sig sherlock holmes hatten och börja leta Glad

murkla
0

Vad menas när de står G II??

Vet att jag har frågat förut men minns inte svaret!