Skillnad mellan Föruttagning och Premiering?
Hej! Jag har en treårig hingst som jag skulle vilja visa, så man får reda på om han kanske kan bli godkänd.
Alla jag pratat med säger olika, så jag vänder mig till er så jag får saker o ting förklarat för mig :)
Ska jag åka på en föruttagning, eller en hingstpremiering?
tacksam för svar!
föruttagning åker man först till ,blir hingsten rekomenderad vidare.
så är det ett nytt datum för central hingstpremiering 11 oktober i tranås
gotland har haft sin
föruttagning
11 augusti eskilstuna, sista anmälningsdag 3 augusti
13 augusti tomelilla anmälan redan gått ut
19 augusti märsta, sista anmälan 10 augusti
27 augusti björketorp,sista anmälan 31 juli
29 augusti långasjö hitta ingen info
29e augusti i Långasjö hos Alf Johansson kl. 18.00
Anmälningar skickas till Katrin Hjalmarsson Körvägen 12 362 22 TINGSRYD
Anmälningsavgiften 100:- insättes på östruss bg 5027-5635
Sista anmälningsdag 21a augusti.
Välkomna
!

Björketorp är 20 augusti, sista anmälan 31 augusti

Läs den här artikeln på SvRAFs hemsida om hingstregler
# 3 Hur går de ihop om De är i Björketorp den 20 augusti o sista anmälnings dagen är 31 Augusti?? Kanske de ska vara 31 Juli som anmälangår ut!? Måste bara fråga Skratt

# 5 Ja anmälan går ut 31 juli…..
Jag har en annan fråga om föruttagningen. I fjol vill jag minnas att de mättes vid föruttagningen men i propositionen står det bara att de ska mätas vid den centrala. Visst är det så att de ska mätas vid föruttagningen också, om de inte har slutintyg?

#7 "Mankhöjd och skenbensomfång mäts vid central avelsvärdering. Officiellt slutmätningsintyg godtas."
Det som är nytt i år är att ID-kontroll med chipavläsning ska genomföras vid föruttagning, innan hingsten visas. Därför måste hästpasset i original medföras till föruttagningen.

#7 Jag fick mäta min hingst som jag visade det året han var 3 år, men ej det året han var 2 år. De kanske har ändrat på det nu så inga mäts förrän centrala avelsvärderingen?…

#9 Det verkar som att det kan variera. Enligt propositionen behöver ingen mätning ske vid föruttagningen, men det kan väl vara positivt för hingstägaren om det görs. Bra att få upplysning om ifall hingsten är för liten (under 115 cm) eller för stor (max 127 cm 2-åringar, max 128 cm 3-åringar, max 130 cm 4-åriga och äldre).