Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1458 ggr
wilson
0

Boxplats i Åstorp

SMi körning går av stapeln sista helgen i augusti (om jag inte minns fel) det är tre hästar från Gotland som ska delta och söker nu stallplats under helgen samt någon dag innan… Vet inte riktigt hur det planerar att resa….

Maila gärna om ni har nåt att hyra ut!

malinwilson@telia.com

[Tjiwi]
0

Men det finns uppstallning på tävlingsplatsen ju…..

wilson
0

Ja men kolla kostnaden, 1100 spänn och inget strö!!!! Helt sjukt

MagganS-B
0

Det är det som är skillnaden mot travet…..

[Tjiwi]
0

#2 Det är bara att vänja sig, dessa priser får vi nog leva med….med tanke på att det är över fem dagar så är det inte så farligt….i Götene kostade det 1000 för en helg!!!

Men visst är det dyrt med körsport….men tusan så KUL!!! Man får dra in på något annat!

bubbe
0

Jag bor på fel ställe för att kunna erbjuda boxplatser, men jag tycker det är helt ok att kuskarna försöker hitta billigare alternativ. Det kostar tyvärr väldigt mycket för arrangörerna om man hyr mobila boxar, om man inte har fasta boxar på plats (vet dock inte hur SM-arrangören har löst boxfrågan). Vi i Johannesberg har de senaste flerdagarstävlingarna placerat ut övernattande hästar i permanenta, närliggande stallar, vilket har fungerat bra och blivit bra mycket billigare än med mobila boxar. Själv har jag bara övernattat på tävlingsplatsen en gång, annars har vi stått en liten bit därifrån, ordnat både av mig och arrangören.

Travet har helt andra förutsättningar med sina anläggningar.

[Tjiwi]
0

#5 De höga priserna beror inte på arrangörerna utan på att de företag som hyr ut mobila boxar tar ut höga avgifter, tror det ligger på ca 700-800/box(beroende på antal) så då är arrangörerna i sin tur tvugna att ta ut dessa avgifter, själva har vi på Ekenäs delvis egna boxar och sedan om det är större tävlingar så hyr vi mobila boxar. Vi har kunnat hålla nere boxavgiften något på de mobila genom våra egna och därmed tagit en ngt (!) lägre avgift, dvs ca 750-800/box!  Vi erbjöd förr boxar i närliggande stallar till bättre pris men det är INTE populärt hos de flesta kuskar då de vill bo på samma ställe som hästen, de vill helst vara på tävlingsplatsen och jag själv tycker detsamma, jag vill vara med hästen på tävlingsplatsen och slippa fara fram och tillbaka när vi tävlar.

Vad det gäller SM så finns det mobila boxar på tävlingsplatsen.

bubbe
0

#6 Jag skrev inte att de höga priserna beror på arrangören, utan att det är de mobila hyrboxarna som kostar. Därför kan arrangörerna försöka hålla nere priserna genom att placera ut hästarna i närliggande stallar, eller som ni utnyttja egna boxar. Självklart är det skönt att bo på samma ställe som hästen, men då är det tält, transport eller husvagn/bil som gäller. Det finns ju sällan inkvartering till folket på plats.

Man får ju det man betalar för, och kraven från kuskarna är nog också olika beroende på vilken nivå man tävlar på. Det är jättebra att det finns möjlighet att ha hästen på plats, vilket antagligen är ett krav på SM, men alternativ är bra, och det är bra om det går att spara in på några kronor. Det blir mycket pengar, speciellt för parkuskarna och ännu värre fyrspannen.

Vi har väl kanske kommit ifrån trådens rubrik lite…

[Tjiwi]
0

#7 Det var inget påhopp, vad jag ville var att förklara för de som inte varit med varför det är som det är med boxpriserna.

Som jag skrev här ovan, när vi placerade ut hästar i närliggande stall blev det jätte liv bland kuskarna…..så pass att vi valt bort att ha dom i närliggande stallar men som med allt annat så tycker vi olika!

Jo, att det blir dyrt att tävla par är jag väl medveten om….jag har fått välja de tävlingar där det inte kostat skjortan i uppstallning, alltså bara ca 2000 för hästarna, det går inte!!Rynkar på näsan

Emma-Andersson
0

Vi har inga boxplatser men vi har en lösdrift att erbjuda. Vi Finns i Klippans kommun som är en av grannkommunerna till Åstorp.

Pm:a vid intresse.

bubbe
0

#8 Det är lugnt Glad! Ni i Åkerbo kan dessutom stoltsera med att ha ganska många permanenta gästboxar i stallar på plats. Suveränt när vi stod där!

[Tjiwi]
0

#10 Visst är det bra stallar? Jätteskönt att ha, det är ju åtta i varje stall, alltså sexton plus tre spiltor så det går in en hel del där. Skrattande