Földiplom
Regler för utdelande av Svenska Russavelsföreningens 10-, 15- och 20-fölsdiplom
Fastställda vid SvRAF:s styrelsemöte 2008-03-08
* Stoet skall för att vara kvalificerad till diplomen vara avelsvärderad med minst värdebokstav A.
* Avkommor skall för att vara meriterande, vara fallna efter för rasen godkänd russhingst, samt uppnått en ålder av minst nio dagar.
* Skriftlig ansökan med lista över åberopade avkommor, skall vara föreningens registratur tillhanda senast den 30 oktober aktuellt år.
Gällde detta bara för 2008??
Hittade de på svenska russavelsföreningen hemsida!
Bara undrar

Det gäller varje år. De bara beslutaade kriterierna för vilka ston som skulle få földiplom 2008-03-08. Jag har för mig att det var olika krav för de olika fldiplomen och de gjorde reglerna samstämmiga.
ok. Då är de de stona som har själv fått diplom som får föl som får söka? Eller är jag helt ute o cyklar
Läser o läser men får inte ihop de. Jag är nog trögfattad!

#2 Jag förstår inte vad du menar med "de stona som själva fått diplom"? Vi får vara tröga tillsammans
.
Man söker 10, 15 eller 20 fölsdiplom. För att stoet ska kunna få söka måste hon vara avelsvärderad till minst A. De föl som man åberopar till föllistan ska vara efter godkänd hingst.
Har du ett sto med många avkommer måste du först höja hennes avelsbokstav (om hon inte redan har A, Elit el Super Elit). Efter det kan du skicka in för földiplom.
#3 aha tack då förstår jag!…Läste de nog lite fel. fattade som att de stona som hade själv fått diplom som typ 3 åring , de kunde söka om detta diplom till sina föl!
Nu e jag med tack igen…
De är söndag o man har jobbat helg så e jag iallafall trög med att förstå!