Språngavgiften!
jag är nyfiken hur ni med avelshingstar gör när det är dags för stoägaren att betala Språng avgiften.
Tar ni betalt direkt när stoet åker hem eller skickar ni räkning?
Både och, det kommer man överrens med stoägaren om!
vi gör även på både sätten .

Jag tar alltid betalt när stoet lämnar, samma för alla så behöver det inte bli diskusion. Allt sådant har jag givetvis reglerat i ett Avtal som stoägaren skriver på när dom lämnar stoet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#3Jag har precis som dig :)
Jag tar alltid betalt när stoet sk åka hem…

Det normala vid stuteriverksamhet är att språngavgift inklusive stoavgift, dagavgifter och eventuella övriga kostnader (t ex för ultraljudsundersökning) betalas senast i samband med stoets avhämtande. Som hingsthållare utgör stoet säkerhet för din fordran på stoägaren, enligt retentionsrätten (juridisk term som innebär "rätt att hålla kvar någons egendom som säkerhet för en obetald fordran").
För tydlighets skull bör man helst skriva ett avtal (mottagningsbevis) där det bland annat framgår avgifter och betalningsvillkor. Jag bifogar ett exempel från new forest föreningen.

#6 Nu är ju säsongen snart slut, men får man använda "ditt" avtal om inte annat till kommande år ? Det såg ju jättelätt & smidigt ut. Hade ett avtal när Parat stod här men det var någon som tyckte det var märkligt…
Peppar peppar har alla varit kloka hittills och man har sluppit ev. tjafs men dom finns skall gudarna veta.
# 7 Avtal när man lämnar ston till betäckning är ett ganska nytt fenomen som in varje fall inte jag tillämpat någon gång…..tror det är lite annorlunda här, där man känner nästan alla! I alla fall har jag haft några hingstar på station, men aldrig råkat ut för att någon inte betalat…..Under alla år (47!) jag lämnat ston till betäckning så har jag inte heller behövt skriva under något avtal!

#8 Jag körde ett sto (Trolleri 2801) till Stuteri Teja för betäckning med Vagabond 360 för tjugo år sedan, i juni 1989, och ombads då skriva på ett mottagningsbevis. Så nytt fenomen är det knappast, i alla fall inte på fastlandet?

Jag tycker det är bra med kontrakt då blir det tydligt för alla vad som gäller och är dessutom seriöst tycker jag.
# 10 Tycker att jag varit seriös nog utan kontrakt, men nån gång skall ju vara den första…..
# 9 Jag förstår…….
men hur gör ni med de som åker fram och tillbaka med stoet varannan dag? tar ni betalt när stoet slutat stå eller när?

Jag har faktiskt aldrig heller behövt skriva på något när vi har varit och betäckt och då har vi betäckt både med allt från halvblod- shetlandsponnyer.
Använder inte själv några avtal heller om jag ska vara ärlig.
# 12 Jag har aldrig gjort så själv, men haft hingst som kom varannan dag till ett sto. Betalade på faktura, jag tycker inte alls det är konstigt eftersom jag själv har företag…..

#13 Anledningen till att jag använder avtal är framförallt ur försäkrings- och ansvarssynpunkt. Jag har med en ansvarspunkt på avtalet enligt följande:
Stoet lämnas till hingststationen på stoägarens risk. För skada eller sjukdom på stoet som uppkommer under den period stoet vistas på hingsstationen ansvarar inte hingstägaren i den mån denne inte förfarit vårdslöst. Om skada uppkommer i samband med betäckning, kan inte hingsthållaren lastas om denne vidtagit normal aktsamhet. Vid akut sjukdom äger hingsthållaren rätt att tillkalla veterinär utan att stoägaren underrättats. Förbandsmateriel, medicin etc. används enligt veterinärs föreskrift. Kostnaderna härför debiteras separat. Det åligger stoägaren att själv hålla stoet försäkrat under den period stoet vistas på hingststationen. Stoägaren ansvarar för att stoet är fullt friskt och icke smittoförande vid avlämnandet. Det åligger hingstägaren/hållaren att väl vårda och utfodra stoet under den period stoet vistas på hingststationen.
Har man inget skriftligt avtal så blir det lätt diskusioner om olyckan skulle vara framme. Angående betalning så är jag stenhård i alla samanhang, oavsett om det är betäckning eller försäljning av en häst. Kontant innan hästen lämnar gårdsplan. Har varit med om alt för många i min bekantskapskrets som blivit duktigt lurade och haft väldigt svårt att få ut sina pengar. Är man tydlig och behandlar alla lika, oavsett hur väl man känner varandra, så behöver det inte bli några diskusioner.
Enligt min mening är det tämligen ansvarslöst att inte ha ett kriftligt avtal. Avtalet reglerar ju bägge parters ansvar och tydligör så att inga onödiga missförstånd behöver uppstå.
Jerker Klang,
# 15 Då har jag varit ansvarslös länge då…..
Tycker faktiskt att det upp till var och en hur man gör, utan att andra skall komma med pekpinnar! Dessutom är vi själva som företag försäkrade så det räcker!

#18 var ingen pekpinne utan enbart en förklaring till hur och varför jag gör som jag gör. Det är upp till var och en och lyssna på det jag säger eller fullständigt skita i det.
Jag har varit företagare sedan jag var 16 år(dvs i 29 år nu) och blivit lurad tillräckligt många gånger för att inte lita på någon vad gäller affärer. Hästnäringen upplever jag inte som något undantag så jag ser till att ha skriftliga avtal på allt.
Ett skriftligt avtal är faktiskt en fördel för bägge parter, då behöver det inte bli någon diskusion om vad som gäller.
Jerker Klang,

#11 Nu8 vad det ju inte så att jag menade att du var oseriös utan att de som har kontrakt uppmärksamnmar jag som seriösa. Jag känner mig extra lugn när båda parter vet vad som gäller.
# 20 Ja, man kan ju vara seriös på många olika sätt…..Finns säkert dom som har kontrakt som trots det är oseriösa också. Jag tolkade det inte så, utan det var faktiskt med en glimt i ögat jag skrev som jag gjorde! Jag har hållit på så länge i branschen så jag är luttrad! Har trots avsaknaden av kontrakt aldrig blivit lurad, varken när det gäller försäljning eller som hingsthållare. Det kan bero på att jag kollar upp om dom jag har affärer med är seriösa…..
då behövs inga kontrakt!

Vi har betäckt både hos stora kända uppfödare och några mindre uppfödare och har aldrig som sagt skrivit på kontrakt utan ett hederligt handslag :-)
Sen så är ju jag sådan själv att lämnar jag iväg ett sto på betäckning så vet jag ju att riskerna finns att stoet kan bli skadat och det får jag stå för då .
Jag har också varit inne på att ha kontrakt men är ändå inte säkert på att de är så hållbara om det verkligen skulle gälla, i såfall skulle man ha ett riktigt som är skrivet av en jursit och som man vet verkligen är hållbart, finns många konstiga kontrakt ute på marknaden också.

Inom varmblodsaveln skriver man alltid kontrakt med hingsthållaren, vad jag vet.