Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 3023 ggr
Fiffilura
0

Så här har vi det just nu!!

Jag bor i Tärnsjö som tillhör det berömda myggområdet Nedre Dalälven.  De sprutar med BTI precis invid våra marker MEN ca 5 km bort finns ett naturreservat där de inte får spruta!! Där har nu kläckt några mygg och mygg kan flyga långt. Det är INTE roligt här just nu Rynkar på näsan

Djuren lider. Jag är tvungen att ta in hästarna på nätterna, ösa på med myggmedel. Jag måste ha spira i stallet för att det inte ska vara mygg där. Vi kan inte vara ute på kvällarna och vid för myggen gynnsamt väder för myggen inte heller på dagarna.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=71-AV_ID=930326,00.html?from=puff

Tittut
0

Stackars krakar. Jag tror inte vi som inte har upplevt det, kan förstå hur det är.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

alpros
0

#0 Har du bott i dessa myggrakter hela ditt liv? Har det varit sådan här myggplåga sedan långt tillbaks? Eller är det ett relativt nytt problem? Jag var i Gysinge i mitten på 90-talet och då pratade man om myggen. Men trots att man sprutat mot myggen så länge håller man fortfarande på att analysera forskningsresultat. Känns som att man har prioriterat fel på något sätt.

Jag håller med Tittut; vi andra har nog ingen aning om den panik man måste känna när myggen blir så många.

Fiffilura
0

Nej, jag är Stockholmare från början. Vi flyttade hit 2000 vilket var det värsta året någonsin. Det har alltid varit mygg, men det har tydligen blivit värre med åren. Det är som ni säger att har man inte upplevt det förstår man inte. Folk säger att det är mygg överallt, men jag lovar detta är fruktansärt!!!

2000 hade vi besök av en kaxig kompis som minsann hade gjort lumpen i Norrland….. Han var chockad! Nu är det ingen som vill komma hit Rynkar på näsan

Ja, för mig känns det som att man prioriterar insekter framför människan. Det jag ställer mig frågande till är vad det all den användning av myggmedel vi använder oss av innebär… ställ det mot BTI! Jag har tre döttrar, vad innebär det för deras fortlevnad att ständigt vara omgivna av myggmedel?

Fiffilura
0

Aftobladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5484980.ab

Spana in bilderna!!!!

murkla
0

Tråkit med alla dessa myggor o knott. Här på kvällarna kan man  nästan inte vare ute tror de är knott invation hur de nu kan de stava.

Belindaa
0

Vad tråkigt! Jag som tycker vi hade mycket mygg här i början kanske inte ska klaga Flört men första gången dom kommer fram är de som GALNA och det känns som att det är hur mycket som helst..

Chirak-96
0

Fy fabian va obehagligt. Hur länge håller det på så här illa? Hela sommaren? Eller är det under någon viss period? Hjälper det med myggmedel på hästarna eller är myggorna på ändå?

Förstår att det är jobbligt. Kram på er.

MagganS-B
0

Får många år sen sålde jag hästar (Aida Roll, Didi Ross, Brallan bl.a.) till en tjej som bodde nära Tärnsjö. Jag var där en gång och hälsade på en sommar. Jag har aldrig varit med om maken, man hade mygg överallt! Jag förstår verkligen hur ni har det, och jag förstår inte hur stat och kommun kan låta det vara så! Naturreservat……vaddå? Folk och fä lider, då skall väl såna intressen komma i andra hand? Eller?

[Croneld]
0

Vilket otäckt otyg! Stackars er, jag ska inte klaga över en liten mygga i fortsättningen!

annelie-huskvarna
0

Å jag som hade panik över en surrande mygga i sovrummet igår Skäms

Tycker verkligen synd om er och djuren som måste ha ett sånt helvete!!

Fiffilura
0

Vi har det inte riktigt så illa som i artiklarna…men tillräckligt. När jag tar in hästarna i stallet, vad jag än må göra så måste jag ha en sån här "spira" som man har i kontakten ca 1 timme innan. Och idag skulle jag tömköra och trots att det blåser mkt idag gick det knappt att tömköra i skritt utan det blev trav och gallop….

Ett elände är det. fast det finns de som har det värre!! Tänker å de där travtränarna som förlorar 75000 i månaden på förlorade inackorderingar eller träningshästar…. Och jag vet att det finns de som bor med djur MITT I nationalparkerna…

För att inte tala om de som precis tagit över Östa camping fr.o.m i år. De har en nystartad pub…undrar hur den går??

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodå jag minns så väl tiden jag bodde i Tärnsjö. Jag bodde i Ljusbäck, ca 2 km närmare natureservatet än där du bor.

Man blev rätt härdad… Personligen blev jag immun mot myggbett, de biter inte mig längre om det finns nån annan att bita på och biter de mig blir det inget kliande märke.

Hästarna var det värre med. Två (mor och son) fick olika år allergichock och måste behandlas av veterinär med antihistamin.

Jag drog den logiska slutasatsen att grundorsaken till myggproblemet är att kläckningsplatserna är väldigt gynnsamma för dem - gräs och buskar i närheten av vatten. Förr (före industrialismen) var det inte lika mycket mygg, varför det? Det var mindre med gräs och buskar, Det var då alla som hade djur lät dem gå fritt i skog och mark och beta och de flesta boende i området hade djur.

Nu är det inga djur fritt betandes i markerna runt vattenområdena. Det moderna djurhållningssättet har förändrat landskapet - till myggens fördel.

Jag tror så här: Några hundratusen getter, får, kor och hästar (sammanlagt) fritt betandes i området skulle drastiskt minska myggen.

Har jag fel? Eller kanske inte. Det är bara en teori jag kom fram till när jag bodde där ute.

Men att genomföra det skulle behöva ett par decenniers revolution och total omstrukturering i det svenska ekonomiska samhället… En utopi alltså. Tyvärr. Alternativet är att fly området. Miljöpartisterna kommer att jubla: Död åt människan - leve maskarna (myggen)!

Fiffilura
0

#12 Absolut har du rätt… fast det är nog inte den enda orsaken tror jag. Jag tror det finns flera. En är ju hur kraftverket släpper på vatten t.ex. Nu är ju iaf hela myren slagen. Kan gissa att när du bodde här var den igenvuxen?

Men har du inget superknep för hästarna?

Russtoka
0

Ja vattenkraftverken är ett av orsakerna, jag tänkte först skriva det med gjorde inte det. Enligt sägen ska det finnas spår av väg kvar på en av öarna ute i fjärden och att ett rivet hus ligger på botten. Har du hört nåt om det? Har ni båt så åk ut till Älgön och titta, jag fick aldrig tillfälle.

Nej , jag minns inget superknep. Det enda jag kommer ihåg är att jag fick göra som du - ta in dem på stall och använda spira. Ett alternativ skulle kunna vara en lösdriftshall där spiror finns så djuren fritt kan gå in om de vill komma ifrån flygkräken. Att ha medel på dem hjälper föga eller bara tillfälligt.

Här i Hult där jag bor just nu, eldade jag en jättemajbrasa i våras. Askhögen klev de inte i på flera veckor. Förrän nu i insektsplågornas tid: nu rullar de sig i askan var och varannan dag och blir hur sotiga som helst i hårremmen och manen. Om det hjälper vet de bara själva, men jag har lagt märke till beteendet.

Russtoka
0

Fiffilura. Har du läst och tittat på bilderna i tråden Tittut skrev om muggarna med motiv från Lojsta? Titta noga på bilden där russen går och betar i vattnet. Så ska det se ut i dina trakter!

Då slipper ni en hel del mygg. Området är nog några par hundra hektar stort så ni får se till att få ut tre russflockar lika stora som den på Lojsta.

Utopi? Joo… Men det är nog det enda riktigt rätta och naturnära sättet.

alpros
0

#15 Jag gillar dina utopier.

Russtoka
0

Jag minns 2000. Jag var ute och plockade blåbär, trots myggen. Har nog nån flaska blåbärsvin kvar. Det blev lite magstarkt… På etiketten står: 2000 mygg.

[Josefine-Appollo]
0

Ja hemma så går det inte att vara ute längre, det är mygg överrallt, och hästarna står och försöker vifta bort dom men dom hänger kvar. Så iförrgår så såg  jag på Xerxes att han hade fått knöllar runt ögonen av all mygg, trots att han har flugpannband och lika så med Appollo och dom andra hästarna. Det är hemskt, när man kommer hem så ser man hela ytter dörren är full av mygg och när man öppnar dörren så kommer hela högen med in. Och av myggbeten så får jag bett som är som 5 kronor, och mamma får stora röda prickar.

Och även Attu(min hund) vill helst inte gå ut på promenad på kvällen och gå igenom mygg svärmen utanför dörren:(

Fiffilura
0

#18 Var bor du?

Jag var på myggmöte igårkväll. Och det kan bli det värsta tänkbara scenariot om det vill sig riktigt illa!! Projektet behöver 4 miljoner för att kunna köpa BTI från USA eftersom det är slut i hela Europa. Och det bara för en enda besprutning som verkligen är akut!!!

Tänk er alla dessa mygg som finns just. Tänk vad de kommer lägga ägg i alla pölar som bildas nu… Och så lite sol på då…

Så jag uppmuntrar alla er som vill hjälpa oss eller som drabbas av myggen på nåt vis att ringa, maila till beslutsfattare. Om ni går in på www.osterfarnebo.com  finns där hänvisningar till beslutande instanser.

[Josefine-Appollo]
0

#19 Jag bor i Örbyhus, mitt i mellan Gävle & Uppsala.

Fiffilura
0

Russtoka! På mötet jag var på och i UNT idag talades det om kraftverken och skrivs om orsaken. Kraftverken verkar inte ha någonting med detta att göra. Orsaken sägs vara miljöförändringar. Detta extrema väder. Myggen gillar torka och väta… vilket de berkligen fått denna sommar. Enligt myggforskare kommer det bli mer av myggen just på gtund av klimatförändringar!

Ni som har facebook kan gå med i gruppen bekämpa stickmygg som ett stöd!

Fiffilura
0

YES!!! Regeringen sa idag ja till bekämpning i skyddade områden. Det hjälper inte oss just nu, dessa mygg försvinner inte den närmaste tiden, men deras mygglarver dör så det blir inte värre.

Jag är SÅ lättad!!

http://www.regeringen.se/sb/d/12063/a/129780