Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: betäckningar-fölningar
Läst 3047 ggr
johannafl
0

Namnförslag på stoföl!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 23/6 fick Busan ess ett litet stoföl efter Trofé:).

vi vet ännu inte vad fölungen ska heta, så tänkte fråga om någon har ett namnförslag? Vi vill att det ska vara en blandning av Trofé och Busan ess:).

PernillaJ
0

"Blandnamn" är torftiga tycker jag - ge henne ett alldeles eget och unikt namn i stället. Helst ett namn med gotländsk klang också, som anstår ett tvättäkta gotlandsruss. Grattis till fölet, och lycka till med namnvalet.

amandahandersson
0

Attityd tycker jag är ett läckert namn :)

Trosan och Rosan är ju annars blandningar ;) Fast frågan är ju hur roliga namn det är… Går ju med flera blandningar också.

NatthaBlom
0

Buffé ;)

MagganS-B
0

Päiku = flicka, ogift mö, ett perfekt gotländskt namn!

Själv skulle jag gärna döpa ett russ till Pussludn, det är en hårig svart och gulrandig stor larv som man kan se ibland ex.-vis på vägen….. tycker det låter mysigt!

Tittut
0

# 4 Fasen Maggan, det skulle ju jag ha… Närå, jag kör med mina andra, så Päiku får stanna på ön, tycker jag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

rebeccajansson
0

Trobus, Fésan, eller kanske Busfé låter rätt gulligt tycker jag. Kan vända på det oxå Fébus.

morbror Bravo Ess hälsar och grattar systern till bebben.

Foresta
0

Måste vara ett kombo-namn?

Annars finns ju flera förslag, Spader Ess, Hjärter Ess, Klöver Ess osv. Kortspel? Rummy… Vet inte om modern har fått fler föl, kanske Trissiess skulle fungera?

Eller kanske någon vinnade term som Fantast, Galant, Seger . vid seger brukar det ju bli en trofé :)

Jag har ingen som helst aning om några av ovanstående nemn är upptagna…

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

CarinaA
0

Ess är ju upptaget som stuterinamn……………………Obestämd

MagganS-B
0

# 7 INGEN häst utom dom vi föder upp får heta Ess! Det är vårt stuterinamn!

Hoppas du döper gotländskt Johanna!

Russtoka
0

Jag googlade lite, jag som inte kan så mycket gotländska får ju fuska… Skäms

Får jag föreslå: Tynnesrosar, ska betyda tusensköna. Kanske kan man korta det till Tynnesrosa ?

Foresta
0

# 9 Som jag skrev, jag vet inte vilka namn som är upptagna. Är Ess ett stuteriprefix (eller suffix) så går förstås alla namn med Ess bort, självklart.

Men gäller det även namn där -ess ingår i namnet, t ex Petitess, Prinsess, Trissiess, Delikatess? Är det även där risk förväxlingar att ponnyn är uppfödd hos er? Är bara lite nyfiken på vad russ har för namnregler. Tycker att det är mycket roligt att traditionen med korta, unika, svenska eller gotländska namn finns i russaveln!

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Belindaa
0

Bustro som även går att vända lite på, Trobus. Haha, nja… Jag är kass på att komma på namn!

MagganS-B
0

# 10 Tynnesros är ett jättefint namn…..Tynnesrosar är flertal, men -ros är ental så det går bra!

# 11 Naturligtvis får hon ex.-vis heta Delikatess, fast det hette ett sto för många år sen från Stall Lovén, Visby…..