Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1699 ggr
IdaL
0

Presentation / Ny på sajten!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Tänkte jag skulle presentera mig lite jag är ny här på detta forumet.

Jag heter då Ida Lundahl och är snart 15 år gammal. Mina 2 största intresse är då just hästar och fotograf, dock har jag inte kunnat rida på ett tag nu pga. av skada (hos mig). Vi har ett litet Gottlandsruss hemma som heter Sweet Harmony (även kallad Sweety, se bifogad fil) som är 16 år gammal. Hon är ett riktigt sött litet busfrö och har just den blicken som Gottlandsruss har som även gör dom så otroligt söta. Hon är 127cm hög och är då maxad B-ponny.

Sweety har trav stam (nu kan jag inget om det men enligt veterinären ska de vara bra då hans pappa hade uppfödning hemma) hennes pappa heter då Jesper och mamma är Hulda deras registreringsnr kan jag inte i huvudet men om någon skulle vilja veta stammen så kan jag fixa fram det också.

Just nu är Sweety hopphäst och en hej dundrans sådan också hon kan vända på en femöring på hoppbanan och har en växel och de kan man kalla SNABBT dock har vi lite funderingar på att köra in henne och även testa att ställa ut henne då hon är väldigt rastypisk och väldigt vacker.

Senare hade vi även tänkt betäcka henne först hade vi tänkt oss en lite större ponny men nu när vi vet att hon har bra stam så blir det förmodligen en russhingst.

Jaha, de va "lite" information om oss hoppas du orkar läsa allt!

IdaL
0

Känner någon till Jesper 340 eller kanske Klippman 97?

IdaL
0

Sitter och letar fakta om vår häst hittade i varje fall att Jesper 340 är (var) elit premierad

LouiseS
0

Välkommen! Glad

IdaL
0

#3 Tack :)

mallan-nog
0

Du kan kontakta bla Viking Ponnycenter för info om Jesper, "entill" här på fokus. Hon vet ycket om honom och även andra hästar…

Välkommen!

ryttarn
0

Välkommen hit till sajten, alltid kul med nya folk.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

entill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen!

Jo då Jesper är inte helt okänd. Vi ägde honom från 1993 till hans död 2002 (tror jag det var). Din häst tillhör den sista årgången efter honom från hans tid i Skåne. Han var en fantastisk hingst. Duktig på det mesta, hoppade som en gud. Gjorde några starter på travet som ung. Han är far till många duktiga tävlingshästar i alla discipliner. Bl. a. är han far till vår ELIT-hingst Fridhems Jonatan 401.

Här en bild från 1996 på Jesper och sonen Fridhems Jonatan. Jesper blev då ELIT-premierad och Jonatan blev A-premierad samma dag. Jesper är den mörkare av dem

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

IdaL
0

#5-6 Tack så mycket!

#7 Åhh! Va roligt o veta, vilken underbaring han är precis som Sweety. Då är de kanske därför hon är en riktig mästare på att hoppa! :) Tack så väldigt mycket för lite information om han!

Chirak-96
0

Välkommen hit, jag har haft den äran att rida på Jesper ett par gånger och han var jättemysig att rida. Hoppas ni hittar en passande russhingst att betäcka med. Lycka till.

Tusen
0

Klart du ska betäcka ditt sto med en godkänd russhingst. Dels för att hon har en gammal, gedigen och bra stam men också för att behålla den vackra inhemska ponnyras som russet faktiskt är.
Lycka till med ditt hingstval.

tearsofmemories
0

Välkommen hit (: !

IdaL
0

#10 Jo, de blir nog russhingst :) Åh! russ föl är SÅ söta! Min granne födder up russ och dom är ju helt underbara. Tack så mycket :)

#11 Tack :D

PernillaJ
0

Klart du ska välja en russhingst! Hon är definitivt värd att avla renrasigt på, du har många välmeriterade förfäder till ditt sto. Inte bara pappa Jesper som nämnts ovan utan även mödernet är finfint, klassisk Rungegårds-stam från Tingsryd. Mormor Ulona 2454 var ELIT-premierad och har många fina avkommor, mor till flera diplomston och till hingsten Lon 483 och mormor till Zeenith 542, m fl. Hulda är inavlad på Rungegårds stamsto Domina 582 (premierad Super-ELIT) som är farmorsmor och mormorsmor. Domina var ett vackert och fertilt sto som lämnade en massa fina avkommor och själv blev placerad i SM i hoppning på 1960-talet.

Ditt sto har gammal stam och låg inavelskoefficient (se tidigare tråd för info om vad det innebär):

Sweet Harmony, 10.986%
Jesper 340, 16.9537%
Hulda 3036, 21.4923%

IdaL
0

#13 Tack så väldigt mycket för all information :D Jag forskar lite i hennes stam nu så är tacksam för all information jag kan få :)

Belindaa
0

Jag tycker du ska ta och köra in henne och starta henne i ponnytrav, hehe Flört
Ne men, riktigt fint sto, såg kanonfin ut! Glad

IdaL
0

#15 hehe tack :) Hon ska nog köras in sen när min syster inte kan hoppa henne mer ;) Vi bor ju granne med världsmästaren i körning (dock inte trav) sen ;P

Belindaa
0

#16, ja, hon får ju tävla till säsongen ut när hon är 18 år Flört

IdaL
0

#17 Nej, de är på C-ponny. Sweety är B så hon får bara tävla tills hon är 13 året ut ;) och hon blir 12 i november.

Mixie
0

#18 Tror att #17 menar att din ponny får gå på travet tills hon blir 18 =)

//Mickan

Belindaa
0

#18 precis som #19 säger, jag menar på travet :)

IdaL
0

#20 Aha, jag trode du mena hoppningen ;)

Belindaa
0

#21 nej gud nej, där har jag inte en susning ;)

IdaL
0

#22 hehe :)

[Croneld]
0

Välkommen igen!

IdaL
0

#24 Tack så mycket! :D