Vallack med hingstfasoner...
Har en treårig vallack som kastrerades som 1 1/2-åring. Han har tidigare gått med ston och andra vallacker utan några som helst "hingstbeteenden" men så nu helt plötsligt under betet, som han delar med ett tvåårssto och en sjuårig(?) vallack, har han flertalet gånger försökt att betäcka stoet när hon brunstar. Någon som varit med om detta förut, att "hingsten" helt plötsligt vaknar? Nu har vi särat på dom så att stoet inte ska få några infektioner men när han kommer hem igen har jag ju bara ston som han ska gå med. Eller kan han inte det längre???
min häst gör okså så
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Det är ett vanligt fenomen, vår shettisvalack betäcker gärna stona också när de brunstar, han kastrerades som ettåring. Bäst är att inte ha ston och valacker tillsammans, men ibland har man inget val.
Russvalacken Tyke är värsta hingsten(suck) när han går tillsammans med ston
!
E det lilla kadett som är hingstig?
Det är inte alls ovanligt att vallacker "betäcker" brunstiga ston. Men jag tror inte du behöver vara orolig inför hösten och vintern fär då slutar ju stona i allmänhet att brunsta och då slutar vallackerna också med sina "betäckningsförsök".
Det är tyvärr väldigt vanligt och här har vi löst det med en sto och en valackhage.
Det finns något som heter munkpeppar man skall kunna ge dem och som skall minska/ta bort deras hingstbeteende.
Nån som kan o vet mer om munkpeppar?

Det finns en risk för att stoet / stona lättare får infektioner och bli lite krångligare att betäcka om man har sådana planer. Har själv haft krångel med ett sto (C-ponny) för flera år sedan med att semin o veterinär kostnaderna rusade iväg onödigt mycket, tack vare en infektion (som vår dåvarande Kryddan troligen fixade till, han kastrerades som 3 åring.). Efter det så har vi försökt att hålla ston o vallacker i olika hagar.
Lycka till med bus-killen!

Okej, suck! Verkar ju lovande om det kan lugna sig över vintern iallafall… Annars får han ju gå ensam tills jag har lyckats ordna något annat sällskap, och det är ju inte roligt det heller.
(#4 Nej, det är min "Kolle"… Men han är liksom inte "hingstig" i sättet utan bara väldigt förtjust i tvååringen.)
Tack för alla svar!