Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 726 ggr
StuteriSolo
0

Godmorgon 09-07-03

Godmorgon i landet!

Här är himlen mulen idag, och varmluften har flugit sin kos, idag blir det nog långbyxor på.

Idag är det butiken och ikväll blir det trav i Boden. Peter tar bussen med hästarna och Sara, och jag är kvar i butiken så länge det går innan jag susar norrut.

Bäst sätta fart så jag hinner alla tusen saker som måste göras!

[Tjiwi]
0

Morron……tillbaks till internet…åskan pajade vårt modem i onsdags……..idag är det full rulle, åker vid 11 med Njord till Götene på körtävling hela helgen……..ha det så bra alla!!

Gnistra
0

Go Morgon!

Just nu skiner solen men de har hotat med regn o ev åska o det är kvalmigt i luften. I dag ska jag bokföra, handla och senare motionera några hästar. I går kväll var jag o Jessica ute med varsit russ-sto o körde tillsammans, riktigt roligt att vara två ekipage. Ha en riktigt bra dag!

[Croneld]
0

Hej!
Nu är det full fart på morgonen, har fixat djuren, ska till Stockholm och visa pappas lägenhet och sedan hämta min brors dotter som ska vara här någon vecka.
Ska prova nya vagnen ikväll om det inte åskar.

Ha det så bra!

MagganS-B
0

Hej!

Här är det också full rulle! Monica och Mattias har åkt tillbaka till fasta landet och vi har redan varit i skogen hon hästarna! Varmt varmt! Nu skall det besökas tandläkare och frissa, fast man egentligen vill vara så långt från stan som möjligt…..

Ha en varm skön dag!

crazycattiz
0

Godmorgon!
Här är det full rulle idag, hästarna ska badas och sen bär det av till Boden för trav ikväll och utställning imorgon.
Idag har vi bara 18 grader varmt och ingen stekande sol, skönt för pållarna så de slipper bada bastu i transporten!

tearsofmemories
0

Godmorgon!
Fullt upp idag. Var uppe vid halv sju, fodrade hästarna o åkte sen o fodrade köttdjuren. Är hemma nu o ska ta ut hästarna. Sen bär de iväg till Uppsala för att köpa balnät till ensilagebalarna. Bara runt 20 grader idag så jag tänkte försöka köra hästarna mitt på dagen så att jag kan kolla på tävlingarna på romme idag live på fotomike ! (:

Nej nu ska ja rappa så att jag hinner o fixa allt ! Ha det superbra allihopa!

garrilina
0

God Morgon. Här håller värmen i sig. Något moln och lätt vind. Var över 20 grader sent i går kväll. I dag blir det inget speciellt, lite snickrande på en marsvinsbur så att de sista kan få flytta ut.

Lycka till Ia och Njord på tävlingarna i helgen.

Ha en bra dag!

Pernilla-N
0

Solen skiner och 27 grader varmt redan! Imorse kom veterinären för koll av mitt fångdrabbade halvblod. Efter sju veckors box får jag äntligen sko och släppa ut i en liten hage utan gräs! Han tog även blodprover som ska testas för bla insulinresistans, glukos, ACTH, equine metabolic syndrome mm. Lider han av något av detta kan det finnas medicinering som minimerar risken för återfall. Proverna ska skickas frysta till Tyskland för analys och vi får svar i slutet av nästa vecka. Jag är så glad att jag har en så duktig veterinär som vill hjälpa till, vad jag förstått är det inte många i Sverige som har den kompetensen och viljan att utföra detta. Det värsta med fång är trots allt den ständiga ångesten att det ska återkomma.

Passade på att ge Idunn och Elliot deras årliga vaccination också, Embla ska vänta till hon blir sex månader med sin första.

Idunn motionerar lite var dag och faktiskt tycker jag att fettdepåerna har minskat något, bara drygt en vecka kvar till utställning och premiering.

Idag är det jobb, prisad vare luftkonditioneringen! Sen är det bara en arbetsvecka kvar innan 4 vecors semester!

Tittut
0

Tillbaka hemma efter två veckor i Hälsingland, förutom ett litet  stopp att vara hemma och vända och göra lite pappersjobb.

Nu återstår mera pappersjobb under dagen. Det tar aldrig slut…

Vaknade i morse av ett hiskeligt åskväder med regn, men det behövdes verkligen. Nu går det att andas ute igen.

Ha en bra fredag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Grabbarna-A]
0

Här i Haninge regnar det idag. Skulle rida i morse och när vi hade kommit en kvart hemifrån så öppnade sig himlen, ställde mig under ett träd för att avvakta men det var bara att vända för jag var precis dygnsur…

Om några timmar är det dax att åka till jobbet, tror jag ska göra ingenting fram tills dess Tungan ute.

Ha en bra dag

Anna-Uppsala
0

Hej!

Jaha, nu står båda mina hästar inne.

Fick ta in nordisen Silla från betet på fm i dag, eftersom hon är tjock och svullen över bogspetsen och neråt med stor hård "tutte" mellan frambenen, efter en trolig spark på bogen.

Hon är inte särskilt halt, markerar lite i trav bara, så vi får väl se om några dagars vila i lugn och ro kan göra det hela bättre. Annars kommer vet på måndag … *sucka*

HJ blir bättre för var dag - pigg och glad får hon numera gå på små promenader och snart kan jag antagligen släppa henne i en liten hage igen. Hon har smalnat av betydligt på de här tio dagarna hon stått inne, och gubben funderar nu på att sätta mig också på box med hö och vatten, efter att jag visade mig i baddräkt på stranden i går …. *öh …* ….

Pernilla => Vilken vet har du? *nyfiken* Du kan pm:a om du vill! :) Skönt när de är duktiga på en sån besvärlig sjukdom som fång.

Blokaruss
0

#11 Ha, ha! Min gubbe hade samma tanke! Men jag kontrade med att vi nog borde sitta där båda två! Fedra får gå ut på ridbanan på nätterna så att hon får röra sig litet. Hon är också bättre - efter 3-4 dagar med Fenylbutason så for hon runt som ett skållat troll! Det gick inte att få tag på henne då vi luftade henne på ridbanan! Nu är hon lite lugnare. Hoppas också på att hon kan få gå tillsammans med "bantarna" i en mindre hage snart, ska bara avvakta om hon får ont efter att medicinkuren är slut.

#8 Det låter intressant att det kan gå att göra något åt fång. Det vore intressant att höra mer om detta Pernilla!

Pernilla-N
0

#11 & 12 Anna jag har PMat dig. Ja, fång kan ju utlösas av många orsaker, min vet sa direkt att min häst inte borde få fång av gräset utan var direkt inne på andra orsaker. Min är visserligen lite tjock och har de senaste åren haft kraftig hård nacke. Nu har han dessutom fyllt ut som "kuddar" ovanför ögonen och detta kan vara tecken på hormonell störning. Cushings syndrome drabbar ofta äldre hästar, min är 17 år, och är nån tumör i hypofysen.Just cushingtestet gör man inte gärna på en fånghäst för det kan trigga igång ett nytt anfall men med detta test vi gjort idag kan man få en uppfattning om han ligger i riskzonen för det. EMS är en annan metabolisk störning som jag inte riktigt vet hur fungerar, insulinresistans som kan komma av övervikt gör hästen känslig för socker i gräset. Han testades i fjol, när det visade sig vara hovböld, för glukos vilket kan tyda på IR och har ätit extra magnesium under året för detta. Man kan behandla de här på olika vis och eventuellt minimera risken för återfallsfång.

Det är inte många privat vet som känner till eller kan göra detta inte alla kliniker heller. Har hört att Ultuna kan analysera men min vet har kontakt med ett lab i Tyskland dit han skickar det fryst. Vi ska avvakta resultaten som förhoppningsvis kommer i slutet av nästa vecka och behandla efter det.

Jag kan inte så mycket om de här sjukdomarna och det är svårt att hitta fakta om dem också, men jag är glad att det kanske finns en chans att han kan leva ett normalt liv igen. Veterinären är för övrigt han som nu är chefsveterinär på ATG-kliniken i Tingsryd. Han bor bara 1 mil hemifrån mitt så det löste sig med kylningen av proverna. Jag rapporterar gärna när jag fått veta resultatet så kanske någon annan också kan bli hjälpt.

[Croneld]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har det både varit sol, regn och åska om vartannat. Hästarna är kliade på och jag är helt slut idag och har sovit ett par timmar nu på kvällen.

Arrak på bilden.