Veckans avelshingst ~ Trojka Viking 440
Favorit i repris! Trojka är en hingst som inte har så många avkommor, men de han har är av genomgående hög kvalitet. Han har lämnat 6 diplomston och flera bra tävlingshästar i olika discipliner. De flesta avkommorna är rejäla och eleganta med bra rörelser. Han har hittills lämnat endast bruna och svarta avkommor.

Fakta:
f.1989 ljb, 126 cm prem A
e. Fridhems Jonatan 401 u. Tiddeli 2588
ue. Lador 292
Uppfödare: Viking Ponnycenter
Stam:
Trojka har en förärvningssäker härstamning. Far: Fridhems Jonatan 401, Elit-premierad, förvärvningspristagare och allroundponny. Farfar: Jesper 340, ELIT-prem. Förärvningspristagare Mor: Tiddeli 2588 har endast 4 avkommor, ELIT-premierade Vicki Viking, diplomstona Tinka Viking och Tösen Viking Tinka har dessutom travat under 2 min. Morfar: Lador 292 var sonson till den legendariska Pyret 502, som var den första SM vinnaren i ponnytrav.

Övrigt:
En utmärkt hingst, som är sparsamt använd i aveln. Själv har Trojka provat på de flesta discipliner. I utställningsringen har han haft framgångar med klassegrar och res.BIS-titlar. Han är en utmärkt hoppare och trivs bra på fälttävlansbanan. Som körponny är han en klippa, som ibland jobbar som handikapphäst. Han har även gjort några starter i trav med ett rekord på 2.14.1.
Avkommor:
Bland hans tävlande avkommor kan bl.a. nämnas Pralin 4468, som tävlat framgångsrikt i dressyr. Eskil Viking som tidigare tävlat i körtävlan, dressyr, hoppning och fälttävlan, och numera även i trav, med framgång. Montro, unghäststjärna i trav. Troya Viking 4577, också framgångsrik på travbanan.
Att han är en bussig avelshingst visar några kommentarer från några hingsthållare som haft honom på station:
- - Han följde mig som en hund, även förbi stohagen, trots att jag går med käppar, har aldrig träffat en så snäll hingst.
En annan hingsthållare berättade: - Har aldrig haft en hingst som snällt står och väntar på ett "var så god" innan han äter sitt kraftfoder.
Ja, vår Trojka är en riktigt go kille, som borde få fler chanser i aveln.
Trojka finns nu på sin betäckningstation hos
Helena Johansson Gundlabo 8
514 61 Dalstorp 0312-13626 Västra Götaland
Där kommer han att bli kvar t.o.m. maj 2009.
Fr.o.m. juni 2009 kommer han att finnas hos Stuteri Tusen i Vickelby (nära Sundbyholm) i Eskilstuna. Tel. Malena 0733-309 389 Ann: 070-575 00 09 eller hem: 016-35 00 09.
Ägare
Viking Ponnycenter
Knöppletorp 101
380 31 Läckeby
Tfn.0480-20672, 0705647974
Mail viking.ponny@bredband.net
Uppgifterna är baserade på uppgifter från ägaren, och du kan läsa mer om Trojka Viking 440 på www.vikingponnycenter.se
Relaterade länkar
Datum för publicering
- 2007-05-07
Uppdaterad
2008-05-04
2009-01-21 ----------

#2 gud va han är lik flisan!

Nu har Trojka åkt till sin hingststation i Västergötland. Vi hoppas att det skall fungera bra där och att han får några ston att betäcka. Vi önskar Helena med familj Lycka till med honom och hoppas och tror att de skall komma bra överens, han är ju ganska okomplicerad.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Det är bara att gratulera Helena som fått möjlighet att låna denna underbara hingst. Han stog ju hos oss då Montró tillverkades, och han var helt underbar. Sen blev det dessutom en helt underbar avkomma också. Inte fel det heller.
Kan du inte skriva ut var han hamnat? Helena i Västergötland, vem är det?? Och du har väl skickat den gula lappen till Pernilla Jobs, inte att förglömma! 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Glömde att skriva att presentationen är uppdaterad med adress till nya stationen: Helena Johansson Gundlabo 8, 514 61 Dalstorp tlf. 0312-13626 se ovan.
Jodå, jag har meddelat Pernilla Jobs, och även ändrat på Hingstlistan.
www.vikingponnycenter.se
# 9 Läste inte hela, pinsamt! 

Då är det bara att gratulera Helena till ett mycket bra val. Trojka är en klippa.

Trojka kommer att bli kvar hos Helena i Dalstorp i Västergötland även säsongen 2009.
Hans få avkommor har även i sommar varit ute på tävlingar och utställningar och hedrat sin far. Montro har varit ute och travat fort, och även fått guld på flera utställningar. Kruton blev Bästa valack och 3:a i BIS-ringen på Mälar-Russ, (42 p.) Lilla Troya Viking har gjort några starter på travet och gått bra. Även Eskil Viking har gjort debut på travet med den äran, han har tidigare bara tävlat i rid och körgrenar.
Hoppas han hinner få några fler avkommor, han blir ju trots allt 20 år 2009.
www.vikingponnycenter.se
# 15 Jisses Amalia, TP 20 år gammal.
Kan någon hålla tillbaka tiden, jag blir fartblind! 
Kan ni inte skriva med att hans syster Vicki blev elitpermierad 2007?
# 17 Alla ändringar och uppdateringar måste ägarna/betäckningsstationen be om. Vi ändra så gärna.

Jätteintressant hingst. Jag hoppas han hinner en vände längre söderut igen medan det ännu är tid!

En bild på Kruton
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#16 Jag håller helt med dig… Det känns inte som det var så länge sen han var en skrikig 3-åring
.
Montró
e.Trojka Viking u. Tejas Monita i ett lopp på Kalmar.

Nu är Trojkas presentation uppdaterad med uppgifter om hans utstationeringar 2009. Han kommer att stå kvar i Västergötland t.o.m. maj, och därefter flytta till Stuteri Tusen i Eskilstuna. Alltså många chanser om man vill passa på att få en "Trojkaunge".
På bilden den bleksvarta Troya Viking
www.vikingponnycenter.se
# 23 Jag får kanske ta chansen att ta Umbra till TP nu när det inte blev någon med Jonis. Det var planen i från början, men när gammelman kom uppåt dessa trakter blev det en annan lösning. Tyvärr verkar det som det inte gav resultat. Får fundera på detta istället….
Han kvar står maj ut i Västergötland? Det blir ett tidigt föl nästa år då, om jag får som jag vill.

Ja, han blir kvar hela maj, så västgötarna skall ha chansen att betäcka med honom.
www.vikingponnycenter.se
Nu är i alla fall Trojka hos oss. Han kom till oss den 7 juni och är någon intresserad av honom så är det bara att höra av sig till oss. Passa på nu innan även han blir för gammal.
Trojka visades idag på Eskilstunas drop-in utställning. Det slutade med galdplakett med 5x8=40 poäng!

Här en bild från Drop inutställningen.
www.vikingponnycenter.se
#30 Så snygg och redan 20 år!!!
Tänk om man själv kunde vara så fin i kroppen som han. Men för mig är det både omusklat och för dagen något högt hull.
(får man säga så?)
Nu har Trojka fått sin första 2 minutersavkomma. Montró u. Tejas Monita sprang idag på Sunbyholm på det nya rekordet 1.59,6. Hon är bara 4 år gammal.

Vilken duktig dotter han har. Att under en intensiv tävlingshelg hinna med att: Inviga tävlingarna i par med mamma…, vinna travloppet… vinna sitt första montèlopp… Bli res. BIS på utställningen och…
www.vikingponnycenter.se

på söndagen vinna på ett rekord under 2 min. Allt detta redan som 4-åring… gör om det den som kan…!
www.vikingponnycenter.se
Wow grattis Montro, det var bra gjort!!!
Och vilken underbar bild med paret, framfor en otroligt vacker vagn!

Grattis, vilken fantastisk helg det varit för er, det är en karamell att suga på länge. Pappa Trojka har all anledning att vara stolt över sin duktiga dotter.