God morgon 2009-06-27
Morgon på er alla strålande sol och varmt Tänk vad skönt att få sova i sängen efter många nätters fölvak Nu dröjer det 14 dagar om allt är rätt tills Gera ska föla, har lite dålig nerver för henne då det inte gick bra förra året. Idag kommer Pia och ska ge Qurry laser på hennes lårkaka hoppas det skyndar på läkningen Men det är så jävla typiskt att just hon skulle få en när ridningen börjar gå bra
Ha det bra i sommarvädret
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Nu blev det en dubbel, men jag tog bort mitt inlägg snabbt och skriver nytt här!
Härligt väder idag med, så skönt! Idag måste jag ta bort det sista skräpet i min pappas lägenhet och städa ur den. Så det blir en tripp till Stockholm idag i värmen.
Igår kväll red jag och en vän en sväng, det var så härligt och hästarna var så glada att få komma ut ur hagen.
Ha en bra lördag!

# 1 Hann inte se att det blev dubbelt, kör försiktigt
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Godmorgon i landet!
Här är riktig sommarvärme, vi får sitta i skuggan och äta frukost ute idag annars blir vi kokta.
Unghästarna som går med tävlingshästarna har nu accepterats av Trixi, så flocken är samlad igen. Primula var jätteglad att få tillbaka sina kompisar, men speciellt ettåringen behöver verkligen sitt gräs, hon har vuxit massor, men då lägger man inte på sig så mycket fläsk…
Idag blir det butiken, får se hur mycket folk det är på stan om vi ska ha öppet litet längre än vanligt. Summergames gör att det är enormt mycket folk.
Vi plockar nog fram grille nikväll, och ska vi ut med hästarna måste det bli på kvällen, det är nog för varmt annars.

God morgon!
Strålande sol och inte lika mkt blåst, skönt!
Idag ska jag till Tingsryd och titta på hästaktionen och sen ska Sara rida ut på Jenka, jag får ta en av valackerna och köra med så vi får nog en trevlig tur.
God Morgon!
Varför ska det blåsa så in i vassen för? Igår fick hästarna komma in i stallet på kvällen för höet låg inte kvar ens i foderhäcken. Förutom blåsten är det solsken, alltid nåt :)
Idag händer det inte mycket. Jag har ont i ögat och kan bara ha en kontaktlins. Ser rätt ok som enögd men jag ger mig inte på att köra häst på 70-väg utan Kakan får en extra vilodag.
Ha en bra dag!

Godmorgon, strålade sol och jag är strålande glad! Nu ligger allt hö på skullen! I går kväll provade jag att köra Poffi med min 4-hjuls vagn. Hon var precis lika go och glad som alltid.
Funderar på att åka en sväng och titta på drop in utställningen idag. Måste även en sväng och köpa flugspray.
Sonen är på fotbollscup hela dagen. Hoppas han inte får solsting.
I kväll blir det grillning med gubbens jobbarkompisar! Ha det gott.
God Förmiddag!
Sovmorgon, jätteskönt efter gårdagens invasion på apoteket….värre lär det bli när Almedalsveckan börjar i morgon! Känns inte bra när man inte riktigt räcker till för alla som sliter och drar i en och vill ha hjälp…..
Hövändning blir det i dag, skall antagligen pressa i morgon, den sista veden skall travas, gräset skall klippas, nog finns det att göra…..
Hästarna mår bra i alla fall, Brådis myser med sin flock! Hungrig som en varg när jag kommer med kraftfoder på kvällen!
Ha en skön lördag!
Hej allihop!
Här är det ungefär som i går. HJ står inne och surar och alla andra är ute i solen och äter gräs … *suck* Stackars Hjördan, men vad ska man göra, liksom?
I dag ska nordisen Silla bort på stora sommarbetet. Hon skulle egentligen åkt ut på landet, men eftersom jag inte kan flytta HJ så får hon vara kvar hemma över sommaren i stället. Trist på sitt sätt, men jag kan inte ha hästarna på två olika ställen - det går bara inte.
Nej, dags att ge sig iväg ut i värmen!
Ha en skön dag allesammans!!!

God morgon! Uppe med tuppen idag p.g.a. att sambon skulle iväg på skytte och då vaknar jag också. Sovit uruselt i natt, varmt, grannar som satt ute och pratade högt…, dotter som var på stan och kom hem och för varje gång jag vaknar så går det inte att somna om direkt. Ännu varmare idag tyvärr har även bromsen kommit med värmen stora är de också. Fortsätter tvätt av alla hästtäcken m.m. undrar hur mycket det nya maskinen fixar, är inne på tredje dagen nu och det är inte slut på långa vägar.
Nu blir det lite fixande ute innan det blir en tripp till Harmånger.
Ha en bra dag!
Godmorgon !
Ska pröva min NYA vagn
, håller tummarna för att "omöjliga" russet Tyke behandlar den väl…………………….
!
#8 Jag saknar Brådis
Varmt och strålande solsken…….tänkte fortsätta att inreda min lastbil….om jag inte storknar i värmen, man borde nog ligga på någon "playa" istället….
Ha en skön lördag!
#9 Vad är de med Hjördis? Har jag missat något??
Säger då de vilken vecka de har varit!
Igår fick murkla o fölet bada via hink o svamp. de gick bra! Vill gå o bada med de riktigt men fick ingen med mig så hinken fick duga så länge!
Tittade på Blåa Basen på olika namn o de fanns eller inte.
Varför är inte shettisar inskrivna där som nästa alla andra raser finns där nästan. Natuligtvis finns de shettisar men inte de som jag ville kolla upp. Hur kan de var så?
Annars är de toppen
Ha de bra! ALLLa 
#9 Gissa vem som också har ett sto med fångkänningar? Fedra gick med hingsten och är sannolikt dräktig. Hon var plötsligt lite halt på en framhov och vi tog in henne. Vi trodde på en hovböld men dagen därpå syntes det att det var ett fånganfall. Nu står även hon och deppar inne - mycket piggare nu med fenylbuta -men hoppas bara att hon klarar dräktigheten. Annars är det ju ganska lång tid kvar på sommaren så hon kan ju betäckas om men trist när vi äntligen lyckats få henne dräktig… Så nu har jag både sjuk häst och gubbe - han har gjort en ballongsprängning i hjärtats kranskärl igår mitt i höskörden och röran! Men han mår också bättre idag - allt går år rätt håll i alla fall.
Sista höet ska in idag och sedan gäller det att ordna hjälp så att vi får in hösilaget. Nu hoppas jag att någon kan få tid att göra rubbet åt oss då gubben är skruttig. Tur att vi har så fint väder!!
Yes har nu fått ytterligare en fru - Så söt med sitt underbara stoföl Sockertopp! De börjar bli kompisar med mina ston nu efter en sur början. Snart kommer även Vittra med sitt hingstföl efter Joker. Det ska bli kul att se hur han ser ut! Livet går vidare trots motgångar!

#14 Tänk på att "buttan" kan förvärra fånget och skall helst inte ges till russ/shettisar har våran vet. sagt iaf. Å andra sidan skall man inte ge finadyn till dräktiga ston så vad finns kvar att välja på? Hoppas hon inte blir sämre.

"Butta" är det bästa man kan ge till fånghästar, alternativet är metacam men det är lite dyrare. Många fånghästar svarar sämre på Finadyne.
Ett tips till alla fånghästar är också att blötlägga allt hö ca 30 min innan utfodring för att det snabba sockret ska urlakas. Det är sockret som oftast är farligast för en fånghäst och inte proteinet som man tidigare trott.
Boxvilan ska helst ske på djup spånbädd då spånet torkar ur hovarna och därmed stärker upp dem.
Dessa råd och tips har vi fått från världens fångexpert Ove Wattle som har hjälpt oss med rehabiliteringen av Kaxa.
Kaxa blev snabbt symptomfri efter att Ove kopplades in och nu återstår hovslagarens arbete. Kaxa skos med korta intervaller på Ultuna där vi har en superhovslagare samt hjälp av Ove.
Just nu går Kaxa iofs helt barfota för att ytterligare stärka hovkapseln men om hon ska gå på hårt underlag sätter vi på ett par mjuka sulor som tofflor för att hon inte ska ömma.
Lycka till med era fånghästar!
Annars kör vi hö här i värmen, hästarna latar sig i hagen på dagarna men jobbar både på morgonen och kvällen med barnridningar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Jag var på Allsång här i Östervåla igår. Och det var fruktansvärt roligt! Jag är så glad att jag åkte dit, men då som gästartist med låten "Du får inte" av och med Sonja Aldén. Fast denna gången med mig!
Det blev väldigt sent, eller ja. Tidigt imorse runt fyra somnade jag i min kompis säng. Vaknade 9 igen, så är trött och seg idag. Får inte så mycket gjort.
Ska väl dra mig ner till morbror Tommy och hjälpa till med höet kanske och låta min favorit Kaspie få komma ut på gräsmattan eftersom hon väntar en fölunge närsomhelst.
Men ha det bra allihopa!

God kväll!
Har haft en trevlig kväll med min flicka Sara och hennes russ Jenka. Det är så underbart att se hur hennes självförtroende har vuxit och att hon nu kan rida själv och jag köra en annan ponny, jag blir så glad!
Annars har jag gjort en miss idag, jag tog med gubben till aktionen i Tingsryd så jag fick inte med mig någon häst hem
, jag var sugen men han har en dämpande effekt på hästköpandet
.
# 14 Hoppas att han kryar på sig snabbt gubben din!
Efter en sväng till Stockholm, där jag gick in på drop-in klippning och friserade till mig, en bra bit på längden åkte av och håret blev uppklippt, så märkte ingen det när jag kom hem, hm…
Sen blev det en sväng till hästbutiken (bara grimskaft som du inte vill ha Malin)där hittade jag fina svarta träns och lädertyglar med stopp på som jag vill ha. Totalt kostade kalaset 465kr och hade kostat 2082kr innan rean. Det kallar jag fynd. för det är bra kvalitet. Så nu har Dorina, Toffifee och Ada ett nytt varsitt träns.
Sen blev det flera timmars städning..
Nu är jag åter hemma och myser i sommarvärmen!
Det är redan 32 grader varmt i "halvsol…