Hästars behov av väderskydd
saxat från Ridsport-webben
I juninumret av Svensk Veterinärtidning publicerades en fältstudie om hästar och deras behov av skydd. Resultatet visade att hästar använder väderskydd i större utsträckning än vad många tror.
Författarna till undersökningen motsätter sig resultatet från en tidigare undersökning i ämnet, som publicerats i tidningen 2007. I den undersökningen menade man att hästarna inte utnyttjade sitt väderskydd särskilt ofta.
I den nya undersökningen, som är gjord från oktober 2007 till september 2008, visar författarna på att hästarna använder sitt väderskydd flitigt. Inte bara i dåligt väder, som för hästarna kännetecknas av regn och/eller blåst, extrem värme eller stora mängder insekter, utan även under mer normala väderförhållanden.
Under året stannade hästarna sällan ute hela natten, men när de väl gjorde det var det under kalla, klara vinternätter eller tidiga vårnätter.
Författarna skriver i sin slutsats att "resultatet indikerar att hästar kan ha stort behov av väderskydd och nyttjar det särskilt frekvent vid för dem ogynnsamma väderförhållanden."

Våra hästar använder sitt vindskydd flitigt. En anledning till att resultatet blev ett annat i den nya studien kan vara att man lärt sig att bygga vindskydd som passar hästarna bättre, med större ingångar och liknande.
Våra utnyttjar lösdriften väldigt olika från individ till individ. Eftersom lösdriften står 25 meter från huset kan jag lätt se hur ofta och vilka som är inne. Vår shettis går i princip aldrig in där medans ett av våra russ gärna ligger där och sover tidigt på morgonen eller på efternatten. Dagtid är det nästan ingen som går in där utom de som som vi lånat och som tidigare stått på stall. Något som våra egna aldrig har gjort.
Lill-Einar som jag köpte som föl från Lojsta och hade över vintern, ÄLSKADE lösdriftsstallet i hagen hos min kompis L.
De andra hästarna stod nästan aldrig därinne, men Lill-Einar, som var född fri på Lojsta under bar himmel, HAN ville in där! Ständigt och jämt! *s*
Vad gäller behov av tak över huvudet, kan jag ju bara säga att i går morse när jag tog in HJ var hon totalt genomfrusen och stel i alla muskler över rygg och kors, så pass stel att jag faktiskt blev riktigt orolig för henne! Nu tinade hon upp med hjälp av dubla täcken, och i dag är hon okej igen, men flera dagars hällregn kan faktiskt knäcka den tåligaste lilla häst!
Det märks nu i dessa kalla regniga dagar att de gärna går in och ställer sig eller vilar i halmen under tak.
Precis som det står i #0 att kalla klara dagar använder de inte skyddet så ofta. Då sover de gärna och ligger på snön.
Visst använder de lösdriften, men varför i himlen ska de behöva gå in och skita fullt där inne? Det verkar som att flera av mina bara har skyddet till ett utedass! Resultatet är att under vintern blir till sist halva vindskyddet fullt av hästskit och vi får köra ut det med traktorn under sommaren. Det är helt klart att denna halva enbart används som just dass. Kan man göra något åt det här? Har jag byggt eller gjort något fel som lockar dem till detta?
Blokaruss => men se det så här: då ligger ju skiten samlad på ett ställe! =)
För övrigt var det samma tendens hos min kompis L. Lill-Einar ville verkligen vara där inne, men de andra gick mest in där och lyfte på svansen innan de gick ut igen.
Undrar om det blir krav på toaletter till hästar i hage framöver, om forskarna upptäcker vad de håller på med? *sss*

Våra hästar använder absolut väderskydd!
Stona med föl går idag i hage med lösdrift och när det regnar går de in under tak med de lättfrusna bäbisarna.
De vuxna hästarna står ofta inne mellan träden i hagen för att komma undan regn/vind och även värme och insekter.
Vi är noga med att alltid ha lösdrift och/eller träd att skydda sig vid i alla våra hagar!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Första året använde de inte lösdriften alls. Men denna vinter har de varit där väldigt mkt. kanske behövs tid för en del hästar att lära sig använda det?

mina hästar an vände vindskyddet mer i början, speciellt travaren, han var ju van att stå på stall ochha täcke på sig. hans päls har blivit fetare med åren eftersom han går utan täcke och han har blivit lite tåligare så nu använder han det inte alls lika mycket som i början.
Skynda långsamt så går det fortare.