Åringarnas utbildning
Vad gör ni just nu med era 1 åringar/1 åring? Vad har ni redan gjort något? Vad ska man göra efter dem varit på bete? Jag har fått min första 1-åring. Såklart har jag hjälp av andra. Men är det man behöver tänka på?
Jag håller på vänja min åring vid träns. Är det bra? Innan har vi gått och ledigt honom med vanlig grimma.
Han lyssnar och gör alltid sitt bäst, vi brukar göra träningar var annan dag är det bra?
Är det bara att arbeta med de samtidigt som de går på sommarbete?

Våra åringar har vi inte gjort något annat än vanlig hantering. Nu skall dom i väg på hingstbete över sommaren. Eventuellt blir det lite tränsträning framåt hösten men annars gör vi ingenting förrän sommaren som tvååringar då vi börjar med tömkörning och inkörning.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Har en 1-åring. Han får bara vanlig hyfsträning vid hand än så länge. Han har provat träns en gång. Han har gått bredvid morbror Gaist under körning ett par gånger (på samma sätt som föl vid stoets sida). Under sommaren kommer vi att promenera en del längs vägar för att komma till andra hagar, och det ger samtidigt lite trafikträning. Han kommer få prova enkel bröstsele och vänja sig gå med träns. Till hösten börjar vi tömköra så smått.
Det är många som tycker sommarbetet är "semester" då ska de bara vara häst. Men jag tycker inte det är fel att träna försiktigt på sommaren. I synnerhet om du tänker visa din åring på utställning är det bra att träna hantering med träns.
Jag tycker ju inte att man visar 1-åringar i träns! 
Min 1 åring är snäll att leda i grimma, något van vid trafik, snäll att borsta, lyfta på benen, börjar vänja sig vid att stå bunden. Det är det hela.
Vi tränar mest på sommaren, för om vinteren är det ju så mörkt att man knappt hinner med något. Men vår träning är i och för sig ingenting, det är bara att vi tar promenader då och då.

även 1-åriga hingstar ska ju visas i träns, så det är ju bra att vänja dem innan man ska visa dem :D
Våra ettåringar gör inget alls, men det beror mest på att vi har en hel hög andra hästar. De harunder vintern stått i spilta en period, blivit ledda hitochdit och fått allmän hyfsträning. Under sommaren hanteras de när andan faller på, sommarbete behöver inte betyda vila, oftast har man ju mest tid under sommaren.

Hej ! Nu under betes perioden brukar vi träna hästarna i hagen tex med att binda upp i träd o borsta lyfta ben o vänta med en liten stunds tålamod ev. ledträning, lägga på vojlock, brösta eller vad som fins till hands. Men viktigast är nog för mig att kunna klappa sin unga häst över allt (i stort sett) o lyfta ben och bygga ett sunt förtroende. Trafik träning har jag naturligt hemma i hagarna vid stallet och i bland får de följa med brevid vagnen när jag kör någon häst och att jag då har en medhjälpare med mig på vagnen. Jag o barnen brukar ta med oss fika ut i hagen, oftast går det riktigt bra och hästarna tröttnar på oss efter en stund o då får vi vara i fred. Umgås !
Ps jag vet att vissa säkerhets detaljer saknas o at det ej är någon åring på bilden, men mysigt har vi! Lycka o Izalla är båda sålda.

#4 Tidigare har väl inte 1åriga hingstar behövt gå i träns vid utställning..?
Våran åring Mon Ami går just un på bete tillsammans med kompis och travaren tant Xassi som håller koll på flickorna.
Mon Ami är grundtränad med det vanliga borsta, lyfta fötter, stå uppbunden m.m. Mimmi har även fäljt med mamma Monique vidtömkörning och är såklart ledtränad. Nu ska Mimmi på utställning om 3 veckor så vi har börjat träna lite utställning.
Bild: Mimmi April
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Om du ska visa din ettåriga hingst på sommarpremiering ska den ha träns enligt premieringsreglementet, det är väl sedan upp till utställningsarrangör om de följer detta eller ej. Ettåriga ston och valacker får visas i grimma.

För att citera ur SvRAF generella proposition.
7. Föl skall ledas i grimma, eller vara kopplat vid stoets högra sida. Hingstar två år och äldre skall visas i huvudlag med bett, minimiålder för att visa hingst är 16 år.
I hingstreglementet står det dock ingen åldersgräns men den är ju för hingstar 2.5 år och äldre….
Jerker Klang,

Uppgifterna om övriga hingstar står i stopremieringsreglementet 

#9 det var ju väldigt logiskt…..
Jerker Klang,

Jag och Racoon går på promenader med en annan hingst som är 1 månad äldre. Jag håller på att försöka träna honom att man kan gå utan flocken. Han är väldigt flockberoende, men han är ju så liten än. Annars så är det att lyfta på hovarna, stå uppbunden vid ett träd, att flytta sig med hjälp av man bara trycker på vissa punkter. Dock så kommer jag att använda sidepull på honom och troligen inte träns. När vi är ute och går så har jag en repgrimma som han verkar gilla bättre. men då är det lite blandad träning, skritt, halt och trav. Men den andra hästen som heter Filip, kan redan buga och lite andra tricks. Men vi försöker leka fram det. Så länge hästen tycker att det är skoj. Jag fick hem min häst för 1,5mån sen och ibland går det upp och ibland ner. Men det är väl som det ska va.
De fostras ganska bra av de äldre stona i hagen, vilka bra förebilder de är för de små hoppetossorna.
Mina åringar är utställningstränade, jag tog en intensivträning morgon och kväll under en period. Den ena har hunnit komma ut på utställning, den andra får vänta tills lämpligt tillfälle.
Annars är de vardagshanterade och så kommer det att förbli tills det är dags för löshoppning till våren. Tänkte ev visa dem på talangjakt för tvååringar, beroende hur de har vuxit till sig. Det beslutet tar jag då.