klia svansen
Hej!
Jag har märkt att mina hästar kliar sig i man o svans då de kommer in.
Jag har Swithpooron på dem (vi har mkt fästingar)
Sen kompleterar jag med en blandning av MR, såpa,timjan o vatten.
Eller vitlök o vinäger som ska hålla knotten borta.
Smörjer svansarna med MR ca 1ggr/v efter jag tvättat dem. Xento har JÄTTEtjock man o det är svårt komma ner i botten.
Någon som har tips hur man ska sköta om dem på bästa sätt, de har inte några eksem eller hårlöst men jag har märkt de kliar sig o vill inte de ska utveckla mer bestående.
Var försiktig med vitlöken. Vad jag förstår har du den på utsidan av hästen men ge inte vitlök genom munnen till häst. Livsfarligt för ponnyn.

#0 Har du provat att massera in AVS 14 i mankam och svansfäste när du tar in hästarna? Det kan vara klåddämpande och svalkar liksom irriterad hud.

#1 Kan du utveckla litet varför vitlök skulle vara livsfarligt? Jag ger visserligen inte vitlök till mina hästar (för jag står inte ut med vitlöks-stanken
), men blev nyfiken.

#1 Jag är också nyfiken på den livsfarliga vitlöken, då jag tidigare hört att det ska vara bra för olika saker, och att det bästa är att ge färsk vitlök.
Det hade något med att hästarna fick dåligt blodvärde.. och fick för lite av nån av blodkropparna.. kommer dock inte ihåg.. Var ju en artikel om det i ridsport för ett tag sen..
Jag sprayar en blandning av vitlök o vinäger på deras bringor, skap o ben.
Jag skulle inte ge dem vitlök att äta, för det ingår ju inte i deras naturliga föda, skulle inte våga.Min lilla X är känslig för foder o blir lätt lös i magen, tom av hö med lite för bra värden.
Har inte testat AVS14 ännu.
Precis som #4 skriver var det något med blodvärdena som gjorde att de t.o.m. kunde dö. Jag läste också om det och det stog lite varstans i hästtidningar. Nu var det några år sedan så jag kommer tyvärr inte ihåg riktigt varför och hur, men jag slutade direkt eftersom det inte är något som ingår i deras naturliga födointag utan bara mänskligt påhitt. Precis som att ge hundar choklad. Det gör man inte heller nu för tiden. Man lär sig alltid något nytt men jag tor på naturlighet och gör man det som djuren gör/äter eller dyl, i det vilda så är det säkert hundra gäner bättre. i människor förmänskligar tyvärr våra husdjur alldeles för mycket många gånger.
Är det någon som vet om det är karenstimmar på AVS 14?

#7 Ingen karens (0 timmar) för AVS 14 enligt listan för "vissa utvärtes produkter" på STCs hemsida.

Har bara positivt att säga om AVS 14. Har använt detta de senaste 5 åren på mitt varmblodssto och det är det som räddar hennes sommar och svans
#8 Vad bra! Vi köpte nämligen en flaska igår och hade inte kollat upp det änn.
Ska ochså göra det, ska bara komma iväg till Hööks. Tog Helosan i dag, tänkte att det var lite bakteriedödande o mjukgörande. Men ni ska veta hur knepigt det är med X man, den är hur tjock som helst!!!har tog dreadlooks underst!

#6 hur är det med vitlökspulver då? vet folk som ger sina hästar vitlöks pulver som dom senare kan svettas ut, och att det då ger ett skydd mot typ mygg och sånt.
enligt den artiklen så var det jätte farligt att ge hästar alla former av lök… så om det är i pulverform eller färskt borde ju inte spela någon roll…
#12 Precis som #13 skrev spelar formen ingen som helst roll. Jag gav själv vitlök till mitt halvblod på sommaren mot bl.a. mygg som det sas var bra emot. Detta innan jag läste artikeln. Slutade direkt efter det. Ponnysarna har däremot aldrig fått vitlök. Vill man skydda sin häst mot mygg finns det andra sätt att ta till istället.

Använder Prob oljan. Tycker att den är bra. Finns även i shampo och som deo spray. Finn till Hundar o katter oxå!
Var får man tag på AVS14? Finns det på Granngården?

#17 Ja, i alla fall har Granngårdens butik här i Leksand det; det är nog bara att be din lokala butik att ta hem annars. Leverantören heter Eclipse Biofarmab.

Har hört så mycket positivt om AVS 14, så jag var tvungen att köpa en flaska för att prova. Det hade samma effekt som vanligt vatten på våra. Samma resultat fick vi med Horsol, d.v.s ingen effekt alls. Fortsätter därför med MJ-salvan.
På bilden den 20-åriga "eksemshettisen" Hjalty, som fick sitt eksem för 10 år sedan.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#19 (vad fin Hjalty är!) Tja, hästar är som människor - individer. Det som funkar för en funkar inte för en annan, man får prova sig fram.
Personligen undviker jag helst smörjor med tjära i, dels för att jag tycker tjära kan ge en blistrande effekt på känslig irriterad hud, dels för att slippa få på mig den efterhängsna tjärlukten.
Just att den är så lättsam att använda för matte/husse tyckte jag var ett stort plus med AVS 14. Jag masserade in den utan handskar och tyckte det kändes skönt i mina händer, litet svalt, och doften var frisk. Bara att skölja av händerna när man är klar.
Men som sagt, man får testa och bilda sig en egen uppfattning.

Har använt både AVS och MJ, de har lindrat, men eet enda som verkligen har hjälpt är Horsol. Fast det är lite svårt att applicera i svansen tycker jag.

Själv kan jag rekommendera flugsprayen Ultra Shield mot insekterna, det bästa jag provat hitintills!
håller med #22! verkligen bra (:

Nu kommer knotten igen, och alla andra ettriga flygfän. Någon som har nya erfarenheter sedan förra säsongen?
Jag hittade en [artikel på Bukefalos](Jag hittade en artikel på Bukefalos om en salva baserad på bensylbensoat som låter intressant. ) om en salva baserad på bensylbensoat som låter intressant. Tydligen beställer man den receptfritt på Apoteket, och får den gjord av Benzylis Benzoas 340 gram blandat med Sebum AD 1000.
# 24 Visst funkar den! Vet flera här på Gotland som använder den. Man beställer på Apoteket, det tar ca. 1 vecka så kan man hämta burken!

#25 Tänkte nog att du skulle ha koll på det, Maggan
…

Oj, jag tror att länken i #24 blev fel, så här ska det vara. Är det någon som provat bensylbensoat på något russ med knottallergi?
Nu har jag inte läst igenom allas inlägg.. men vitlök är blodförtunnande.. även om det är i pulver form o ialla dess former de finns i..

#27 Vi har och det hjälper jättebra, hon slipper allt kli och har aldrig behövt gå med täcke eller någonting. Enda nackdelen är att man och svans blir väldigt fettig och kladdig, så att tvätta med jämna mellanrum behövs. Men det är det värt.
Horsol fungerade inte på henne.

Vi använder både Horsol och Ultra Shield. Horsol innehåller acetylsalicylsyra och har karens på 4 dygn. Ultra Shield för att hålla insekterna borta.
Som flera skrivit tidigare så ger vitlöken anemi men vad jag förstått av artikeln så återställdes blodvärdena relativt snabbt efter att man tagit bort vitlöken.
//Cecilia
Den här blandningen med bensylbensoat hur är den? jag menar för man gnider väl in den o en del myggmedel är ju "giftiga" , vad kostar den o hur mycket får man ut. Har bara 2 hästar.
läste länken från buke lite nogrannare, så hittade inf
# 31 Jag har inte prövat salvan, men enligt Maggan Thienemann så funkar den alldeles utmärkt! Har inte priset i huvudet, men några hundralappar får man nog räkna med eftersom den tillverkas speciellt på apotekets lab.

Nu har jag införskaffat en flaska AVS 14 till mina 2 som är lite mer irriterad på alla små otyg som kryper in i manen och svansen så de kliar varje kväll när de kommer in.
Återstår att se om det ger någon effekt!

Vi har ett sto som vi provat alla medikamenter på utan att det har funkat. I år införskaffade jag ett Boett täcke med huva. Hon har detta på sig under dagen när hon är ute och står inne, utan täcke, under natten. Kan bara konstatera att hon är helt symtomfri hittils i år trots knottexplosion här.
Ett Boett täcke kostar komplett ca 3000:- men är värt varenda krona.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#35 Kan bara hålla med om att Boett täckena är klart överlägsna. Vi har använt de sen vi fick våran första exsem häst 95. De har bra kvalite och bra passform. Vi har dessutom nära till tillverkarna och kan få täckena lagade när det behövs.
Boetts täcken är helt klart bäst, fast de är dyrt. Har provat billigare täcken men de gick sönder nästan direkt tyckte jag!

# 27 Innan jag provade bensylbensoat på Bajazzo var han alltid helt manlös och mkt irriterad av knott/insekter. Kändes som om jag provade allt och han fick gå i hage utan träd samt vara inne på nätterna.
Nu behöver han bara smörjas ca var 3:e dag och kan vara ute dygnet runt i alla hagar! Är så skönt!
Sen har jag provat horsol också och det funkar det med men bensylbensoat är bättre.
#38 vet du vart man kan köpa bensylbensoat och är den godkänd av stc att användas på hästar som tävlar?
#38 hur mycket kostar bensyl salvan
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

#34 AVS14 lindrar bara klådan, den hindrar inte klådan från att uppstå (håller inte knotten borta).
#39, 40 Läs i Bukefalos-tråden (länk i #27) för uppgift om pris och karens. När jag frågade sade Apoteket att bensylbensoatsalva endast tillverkas mot veterinärrecept.
Bensylbensoat 25% lösning går att skicka efter från England utan recept, pris för tre flaskor à 0,5 liter inkl frakt = £22.46, eller ca 275 kr.

#39 Enligt telsamtal med stc finns ingen karens men ring och fråga du med :)
#40 ca 850 kr för en burk, den räcker i 1,5 år för mig.

Kanske värt att testa…
Min stallägare provar nytt nytt. Blanda i en flaska 3 cm tjära och resten med rodsprit eller etanol. Hon har bara provat några dagar så jag kan inte säga om det fungerar, det är kladdigt iaf.
Vitlöken slår på sikt ut lever och njurfunktionen vilket gör att hästen förgiftas inifrån då organerna slås ut, och så småningom avlider vid svårare förgiftningsfall, mycket plågsamt då det i slutskedet även går på hjärnan/ balansnerven. Vår diagnos på foderhäst ställdes genom blodprov av Vet/Sva, efter misstanke om slinger och då efter långvarig giva av ägaren, mot fästingar….
jag förstår egentligen inte vad i ett lusmedel som skulle verka på en kliande svans, kan man inte bara använda Tenutex? vad är det egentligen för något man blandar med, hittar inte bensylbensonat i Fass?