Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1485 ggr
Anna-Uppsala
0

Filmsnutt: Hjördis rymmer!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hjördis är ökänd i stallet för att hon ständigt är på rymmen. Värst var när hon skulle boxvila häromsistens, efter att ha skadat ett framknä, och ändå lyckades rymma i princip dagligen … *suck*

Inne i stallet delar Hjördis och nordisen Silla en jättestor box. Tvärs över den sitter en regel, och flickorna bor alltså på varsin sida om den.

Vi har många gånger funderat över varför regeln så ofta ligger i halmen på morgonen … *hrrm* …. Men nu vet vi alltså!

Till sist: Jag vill noga understryka att HJ och Silla är bästa vänner, och att regeln mest sitter där för syns skull. Den är till för att man ska kunna ta ut den ena (Silla) utan att den andra (Hjördis) smiter med! *haha typ …* När regeln ligger nere på morgonen, brukar hästarna ändå stå på respektive sida om den - eller så står de sida vid sida inne hos någon av dem och umgås i godan ro!

[Croneld]
0

Ja, hon visste precis hur hon skulle göra!

Tittut
0

Plättlätt! Kyss

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

CarinaA
0

Gräset är grönare på andra sidan………….

murkla
0

De var ingen sak att fixa de dära! Kul att se!

[Tjiwi]
0

Enkel match för ett russ…..

Stallmima
0

He he jo russingar är nog allt smarta  Oskyldig

Anna-Uppsala
0

Lägg särskilt märke till den lilla nonchalanta knycken på nacken, som gör att plankan trillar ner. Det är verkligen "kolla in en expert" över hela den gesten!

Du har väl ordentliga staket, Liselotte?! ;)

Blokaruss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppsan! Släktdraget är tydligt! Jag har en knippa sådana där gullungar! Kanske det är det här som Jupard nedärver? Skicklighet i att ta sig ut ur boxar eller hagar? Inte för att mina rymmer men de vet precis när det inte är ström i stängslet och Gullviva vet hur man öppnar elhandtagen på grinden om de inte är ordentligt spända! Hon slänger dem i backen. Vattenslangen tar de genast ur vatten-baljan om man inte är där och passar, så att man fyller hela hagen istället! Busungar!

Anna-Uppsala
0

Ha ha, det låter precis som Hjördis!

Hon vet när elen är på och inte. och jag ger mig tusan på att hon vet när/hur den pulsar också! Hon kan stå vid staketet och plötsligt bara smiter hon rakt igenom/över/under - och det verkar inte som om hon får någon stöt alls!

När hon var liten provade vi att klippa henne framtill på bringan på vintern, för att elen skulle nå igenom den tjocka vinterpälsen. Tror ni det hjälpte? Nääää …

Hon är en sån illbatting, den där hästen!!! :D

Torpets
0

ren princip sak den ska inte vara där…och sen det typiska russslänget med huvudetGlad

Anna-Uppsala
0

Ja, det är kontigt med det där slänget - alla russ jag haft haft gjort så, men inga andra hästar. Vi brukar kalla det att hon "snablar". :)

GranoStall
0

#11 Mina och även andras arabhästar slänger så där med huvudet. Det roliga är att arabmänniskorna säger att det bara är arabhästar som gör det.

Linnea
0

#12 haha så lustigt..

min travare är expert på att ta sig ur boxen, jag tror han sparkar på dörren tills skuvarna hoppar ut och en gång lyfte han av grinden med tänderna.. russet tog sig ut ur en hage med tre trådar, dock ingen ström, men det var bara mittentråden som hängde.. hur gjorde han det?? sen har han även tryckt sig under bakbommen i en transport.

Skynda långsamt så går det fortare.

Chirak-96
0

HAHA skrattar så tårarna rinner, vilken liten goding! Jag har haft två av tre russ som "snablar" men det har varit hingst eller valack. Mitt söta lilla sto gör det inte.

Anna-Uppsala
0

Vi hade ett russ som först knäckte en grimma (dåligt spänne antagligen), sedan kröp han snabbt under bommen i transporten och rymde ut genom framdörren! Vi blev något förvånade kan jag ju säga! :D

Han skadade sig inte alls, som tur var!