Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 1198 ggr
LouiseS
0

Avelsvärdering

Nu har jag fått så många olika svar så jag håller på att bli tokig.. Har pratat med Svenska hästavelsförbundet, hushållningssällskap och premieringsförättare och läst storeglemente och gud vet allt och får olika svar.

Bakgrunden är att en bekant sa till mig att jag kunde visa Rapsodi på avelsvärdering i år igen, nu efter att hon fått ett föl efter godkänd hingst. Detta för att hon skulle kunna "höjas" på något sätt (?). Förra året fick hon diplom och stambokfördes. Hur är det egentligen, någon som vet? Ska jag visa henne i år igen?

PernillaJ
0

Din bekant har rätt. Rapsodi 4822 är stambokförd och premierad G, om du visar henne nu med föl vid sidan är hon berättigad till höjning till GI. Se storeglementet, sidorna 65-68.

murkla
0

Murkla blev premierad med G för ca 2 år sedan. o är ju 10 år nu Och har fått föl i år. Ska jag åka på premiering i år då?!

PernillaJ
0

#2 Det är frivilligt att visa sitt sto för höjning, inte obligatoriskt. Läs artikeln på SvRAFs hemsida och storeglementet i #1 ovan.

LouiseS
0

Tack Pernilla! Glad

murkla
0

Vaeför ställer man ut föl på premiering? Vad kollar dom då domaren?

Linnea
0

det är inte fölet som ställs ut man vanligtvis så lämnar man ju inte fölet hemma under tiden..

Skynda långsamt så går det fortare.

Tittut
0

# 5 Man kan om man så önskar, anmäla fölet fill fölmönstring om man vill ha en bedömning på sitt föl.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

murkla
0

#7 de kan man göra ja. Har aldrig varit på sånt!

# 6 Nä de vet jag att man inte lämna de hemma fölen.