Lös i magen .Föl!
Vad ska man göra om man ser att fölet är lös i magen o aldelse kladdig runt rumpan. ???
Försökte att tvätta honom runt svansen. Något annat man kan göra?
Han är 10 dagar gammalt!
Jo, är de normalt att fölen äter mammans avföring????
Eragon va likadan.
Veterinären sa att det troligen va för att stoet brunstar och det går över när brunsten tar slut. Vi gav honom dofilus fil ca ½dl om dagen och sprutade i honom det. Och sedan tvättade jag rumpan. Det va det vet. tyckte vi skulle göra. Och när Delta slutade brunsta slutade även han att vara dålig i magen. :)
Ja, det är normalt att det äter stoets bajs. Jag undrade också det. Men enligt vad jag läst och hört så är det helt normalt!
När fölet får diarré under stoets brunstperioder så beror det antagligen på att stoet inte varit avmaskat innan fölningen. Fölet får i sig masken genom råmjölken… Det man kan göra är att avmaska fölet med Axilur om angreppet är mycket svårt och man ser att fölet är påverkat av diarrén, annars kan man köpa Diarsanyl på Apoteket, det är ungefär som fil eller yoghurt, men innehåller mycket mer mjölksyrebakterier. Det är i spruta, så det är lätt att dosera, kostar 175,-

Fölets diarré är elakt mot huden.
- tvätta bort allt bajs med varmt vatten och Lactacyd-tvål
- skölj noga
- badda torrt med frottéhandduk
- smörj med någon fet salva (typ Inotyol)
Upprepas vid behov. Be en stark medhjälpare att hålla fölet, inte i grimma utan tag runt kroppen, de brukar sprattla rätt mycket.
Om det "bara" är fölbrunstdiarré brukar fölet inte behöva någon medicinering. Kolla att fölet är piggt och diar, och att det inte är uttorkat (nyp ett hudveck på halsen, det ska gå tillbaka genast). Om du tycker fölet verkar uttorkat eller hängigt, ring veterinär. Normalt stabiliserar sig magen när mamman går ur brunst.
Tack för svaren!
Han är pigg o spralig o diar.. såg även att salt stenade låg i boxen i går, så jag plockade ut den! Då ska fortsätta att tvätta!
# 3 Nja, Lactacyd torkar faktiskt ut huden p.g.a. sitt låga pH, ta nåt annat oparfymerat i stället…..barnolja ex.-vis!

#5 eller helt enkelt utan tvål! Bara ljummet vatten funkar bra det med, se till att man får bort allt kladd bara =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Grönsåpa i vattnet fungerar också bra
Sen är silonsalva toppen.
# 7 Vart får man tag på Silonslva ??
#3 Vart får man tag på den salva Inotyol? Om den är bra att ha hemma till häst!

#8 Apoteket. Både Silon och Inotyol är skyddande feta salvor med zinkoxid som främst används till små röda barnstjärtar.
# 9 Passar fint det!
#9 då e jag med!