Känslig fråga
En liten känslig fråga: Ni som fått föl som antingen är dödfödda eller dör efter några dagar, skickar ni dom på analys för att se vad dom dog?
Intressant då det är några som (jag har förstått det) varit pigga, ätit normalt och allt varit normalt bara rasar och dör. Om det finns något samband mellan de som dött.

Ja, vi lät obducera vårt föl, som dog efter 1,5 dygn. Han var född helt frisk och pigg. Blev svag efter 1 dygn, och försämrades snabbt, varför vi bestämde att avliva honom, eftersom prognosen var så dålig. Veterinären misstänkte direkt NI Neonatal Isoerythrolys. Vi fick diagnosen bekräftad av obduktionsresultatet. Stoet saknar en faktor i sitt blod, vilken fölet fått från sin far. I råmjölken bildas då antikroppar mot denna faktor och ju mer råmjölk fölet dricker från modern dessto snabbare bryts fölets röda blodkroppar ner. Det fungerar väl på samma sätt som hos människor när en RH-negativ kvinna får barn med en RH-positiv man. Inom humanmedicinen har man ju större resurser att sköta sådant så det brukar ju inte bli några stora problem. Vi har dock tagit det bittra beslutet att inte betäcka Tinka fler gånger, för vi vill inte utsätta henne för risken att förlora ett föl igen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Nej, jag gjorde inte det, pengarna var slut och de var ganska klara på att det var en fölsjukefölunge vilket kan bero på de mest varierande saker.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Nej, här var de också rätt säkra på en magvirus som hade nåt fint namn som jag inte kommer ihåg. Bajset blev svartaktigt o hela hon luktade en speciell doft som också var ett säkert tecken på det.
Det "hårdaste" jag var med om var när jag körde en halvåring till slakt pga gomspalt. Mot alla odds överlevde han de första dagarna o vet, sa att det därför kunde växa ihop när skallen växte men så blev det inte. Kändes lite hårt när veterinären utanför sa till slaktaren att -jag vill ha skallen sen-…………
#3 Jag ryser…
Veritas odium paretFörvånad
#3 Osmakligt, han/hon kunde vänt sig till dig och frågat eller väntat tills du var utom hörhåll. Jag fick en liknande fråga när jag slaktade en gammal häst men det var hovarna som skulle användas i hovslagarutbildning.

#1 Intressant. När jag gick ASVH-utbildning i februari talade Johan Hellander, veterinär och stuterichef på Menhammar, om just neonatal isoerytrolys. I mina anteckningar står "ovanligt men onödigt - kan undvikas!". Man skickar blodprov från hingsten till SLU/Ultuna och undersöker hingstens erytrocyt-antigen. Om man kollat upp hingsten och fått klartecken innan betäckning är den parningen helt riskfri, fölet kan inte få N.I.
# 1 Jag är sådan, rh-negativ, så jag fick spruta under graviditeterna och en direkt nr barnen var födda, för de blev positiva alla tre.

#6. Intressant. Det var den upplysningen jag ville ha. Visste inte att man gör dessa undersökningar. Har letat efter info om detta, men hittade inte särksilt mycket om häst. Däremot fördtod jag att det var vanligt på vissa raskatter. Man kan ju undra om det är dyrt att kolla detta. Det kan ju hända att man måste kolla flera hingstar innan man hittar någon som passar. Kanske skall kolla detta. Det borde i så fall innebära att fölet också kommer att sakna den genen, och är det då ett stoföl måste man gå igenom samma sak om man vill avla på henne.
www.vikingponnycenter.se

#8 Ring och prata med någon på Husdjursgenetiska laboratoriet Ultuna! Hellander påstod att man kunde få fram svaret på ett ganska enkelt sätt ur hingstarnas blodtypnings-blodprover som labbet har infrysta. Fast numera tas ju inget blod, bara tagel för DNA.

# 6 Så alla hingsägre kan kolla sin hingst en gång så är det bra sen
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Man skulle kanske kolla sina ston också innan man sätter dem i avel, så man vet om man måste kolla tilltänkt hingst.
www.vikingponnycenter.se

#10 Som jag förstod det är neonatal isoerytrolys ovanligt. Det finns ingen anledning att testa alla hingstar. Däremot om man har ett avelssto som mist ett eller ett par föl i samma förlopp som entill beskriver i #1 är det klokt att kolla upp henne.
Tack för alla svar. Det var just detta jag ville veta då jag fått huvudbry och mycket oroliga tankar över pigga och sedan svaga föl.
Vill beklaga alla som mist sina föl.

En bekant till oss har haft problem med detta efter ett sto, dock ej russ, och tydligen måste man även testa stoet för att se vilka hingstar hon lämpligen kan betäckas med.
Det är stoets råmjölk de första dagarna som är farlig för fölet, man kan tydligen om man hinner byta blod på fölet eller ge den råmjölk från ett annat sto.
Det här är tydligen ett problem som statistiskt sett finns mer inom större raser men hur många ponnyföl, som har varit billigare att tillverka än ett halvblodsföl, obduceras?
Bloka Toker hade feber vilket var tecken på en infektion. Jag tyckte att han diade bra men i efterhand började jag undra om han inte ätit tillräckligt med råmjölk ändå, men vet inte säkert. Sannolikt fölsjuka.

Om du ser till att fölet inte får någon råmjölk alls från sin mamma, är det ingen fara. Men den behöver ju råmjölk, så man måste ha råmjölk från ett annat sto (helst från samma stall) eller blodplasma (där finns också gott om vita blodkroppar).
Det blir ju ett stort jobb att se till att fölet inte diar sin mor och att de ändå får en bra relation, sen kan det ju bli svårt att lära fölet dia stoet när den bara är van vid nappflaska.
Jag hade nog inte betäckt det stoet utan att vara säker på att hingsten "passar", så att man inte måste hålla på med all denna matning.

#16. Nä, det innebär ju också att man måste passa fölningen, så inte ungen hinner dia innan man stoppar den. Nej vi betäcker inte om det stoet. Kanske skall man kolla alla stona med avseende på denna gen om man vill vara säker.
www.vikingponnycenter.se