Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettföl
Läst 3404 ggr
Teja-Bea
0

Vill inte dia - tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söker nu tipps och råd på hur man får en oförstående fölunge att dia!

Det mesta fär försökt; mjölka ut på mulen/läppen, nappflaska, snutta på fingret och sen närma sig, lyfta upp mulen på rätt ställe m.m.

Fölungen har bra sugreflexer och söker bra efter djuvret. Men när spenen väl är framför näsan så förstår den helt enkelt inte att greppa och dia….

Någon som har tips på hur man kan göra?

Bild: En som diade på fler än bara sin riktiga mamma ;)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

entill
0

Går det inte att stoppa in spenen i munnen på ungen?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

JuliaS
0

Jag har PM:at dig Bea!

Tittut
0

# 1 Har bara försökt det med lamm, och det är nästan omjöligt att försöka tvinga dem att äta. De måste fatta att ta tag i spenen själv, annars fungerar det inte, är min erfarenhet.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
0

Dom brukar lära sig så småningom…..var det den som var tidigt född, så kanske det tar ett tag…..

alpros
0

Lärt mig av bönder, men har inte behövt praktisera det på någon fölunge. I med fingrar i munnen. Det kvittar om den suger, bara signalerna sätts igång. Styr munnen mot juvret och spruta mjölk i mun och näsborrar. Detta att få smak på mjölken kan göra susen.

MagganS-B
0

# 5 Ja så lär man småkalvar dricka, eller gjorde på "min tid" i alla fall….det funkar kanske med fölisar också!

Teja-Bea
0

#5 precis så gjorde vi, men hon förstod inte.

Men nu har det äntligen kopplat! Med ny näring och energi så hoppade hjärnan igång!

Nu diar hon själv och får troligtvis åka hem från sjukhuset idag! =D

alpros
0

# 7 Ibland tycker man att naturen är orättvis. En nyfödd som inte kan ta spenen tappar energi som den behöver för att ta spenen…Ond cirkel. Ibland är det tur att det finns hjälpande människor kring små hungriga hästar i stora vida världen. Det gläder mig att det gick vägen. Grattis till fölungen!

murkla
0

Så Skönt de lät ! Grattis

MagganS-B
0

# Vad skönt Bea! Det är alltför många fölisar som blivit sjuka och dött i år…..

[bsmx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jätteskönt Bea, hälsar vi i  Vallentuna

Teja-Bea
0

Tack allihopa!

Nu är hon hemma igen. jag blev orolig för hon var hängig när vi hämtade henne. Men efter 15 minuter i nya lilla hagen hemma så galopperade hon glatt runt! Hon är en helt annan tjej nu och diar jättefint!

Men hon är lite "Dummy-foal", som den tyske veterinären sa, så man får påminna henne så hon inte glömmer att äta. Det blir vaka hela natten, men det är det värt!

Tittut
0

Åh, vad skönt Bea!

All lycka till och hoppas hon blir stark och frisk och fin!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~