Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 906 ggr
alpros
2009-05-27 17:48
0

Hingst- och stoår.

Man pratar ju om "hingstår" och "stoår", men finns det någon vetenskap bakom detta? Finns det någon som fört statistik på antalet födda hingst- och stoföl för olika år? Jag antar att det bara kan föras statistik på registrerade avkommor, men den gruppen borde ju vara representativa för hela årskullar.

ryttarn
2009-05-27 17:54
0

Inte för att jag kan påstå att våran flock är statistiskt signifikant, men 2007 fick vi två ston och 2008 fick vi två hingstar, så i vår lilla flock stämmer det :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2009-05-27 19:40
0

I en flock vet jag inte just, men att en hingst kan lämna många hingstföl ett år och många stoföl ett annat, kan nog vara möjligt. Vi som fött upp russ i så många år tycker nog att det varit blandat hela tiden, våra ston har alltid fått föl av bägge könen. Vi får konsultera Pernilla, hon vet säkert, eftersom hon har hand om hingstarnas statistik!Glad

Teja-Bea
2009-05-27 20:31
0

Vi har märkt av detta faktiskt. De senaste åren har vi bara fått ston. 2006 var dock 4/5 föl hingstar!

Vårt avelssto Tejas Monela fick först 4st stoföl i rad och sen 6st hingstföl  i rad!

Det vore kul att se statistik! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tittut
2009-05-27 21:46
0

Kan bara tala om att det i fjol registrerats ett mer stoföl än hingstföl, men då är det ju en del kvar som är oregistrerade.

Nu ska det bli lite lättare att räkna, eftersom fölen nummersätts från 1 varje år.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ninam
2009-05-27 23:01
0

I år har våra russton bara fått hingstföl (Vienetta har fortfarande inte fölat) och shettisstona har bara fått stoföl (ett sto kvar som skall föla)!!

rebeccajansson
2009-05-29 12:48
0

Hos Börje & Carola har det hittils fötts 3 hingstar och 4 ston. Men som sagt det återstår tre till, Elilia, Blondie och Yllet har ej fölat än…