Bett till unghäst
Vill gärna få tips om vilket typ av bett ni använder till era unghästar.
Vilket som är mildast/bäst för dom små när man börjar vänja dom vid träns?
Har kollat runt en del men blir rekommenderad olika bett av olika butiker.
Ska det vara ett vanligt tränsbett, tredelat bett, eggbett, gummibett, mässingbett eller sötmalmsbett….
Vore kul att höra vilket ni använder!
Mvh Therese

Jag använder tredelat, med fasta ringar eller vilket som är ledigt. Det går betydligt bättre med tredelat än med tvådelade bett, åtminstonde på de senaste unghästarna.
Jag använder ett rakt bett.. Funkar bra, o det är svårare för de att lägga tungan över bettet, innan de vant sig vid det..

har ett tredelat på min, har även ett rakt men han har inte riktigt vant sig vid det än. jag rekomenderar inte tvådelat till någon häst.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Hjördis har ett tvådelat som hon trivs utmärkt med. Har provat flera andra, men det här är det första bettet hon gillar.
Tessan08 => Det viktiga är att bettet inte är för tjockt, så det blir klumpigt i munnen. Tänk också på att sätta det tillräckligt högt, så hästen inte får över tungan.
HJ är expert just på det sistnämnda, och det är jättesvårt att få dem att slua med det, när de väl har lärt sig det!
Vad gäller rakt, tredelat, äppelbett, fasta ringar eller inte etc …. Det beror på hur hästen är skapt i munnen och man får prova sig fram. Jag testade både rakt och tredelat på Hjördis, men det hon gillar bäst är faktiskt ett vanligt tvådelat. Med det raka bettet lägger hon tungan över direkt, och äppelbettet tycker hon är för klumpigt.
Gerda däremot, gillar tredelat med en kula i mitten bättre, och hon trivdes också fint på äppelbett.
Alla är olika!
Och ge inte upp direkt om hästen inte verkar trivas - det tar ju några dagar för hästen att vänja sig också. Så länge du inte använder bettet, så spelar det ganska liten roll vilket bett du har.
En remontnosgrimma, som spänns nedanför bettet, är också bra att ha när man har en unghäst. Hästen måste lära sig att hålla munnen stängd kring bettet och det är INTE synd om hästen för att man visar den hur det "ska vara".
Självklart ska man inte tvinga hästen på så sätt att den får ont eller far illa, men en unghäst som gapar och fipplar en massa, lär sig snabbt en massa fula ovanor.
Varje gång du tar i bettet riskerar du dessutom att ringarna åker in i munnen och hela tränset åker snett - särskilt om det är en unghäst som studsar och busar.
Ha gärna grimma (eller kapson) över tränset i början, och led i den tills hästen vant sig vid bettet, och går lugnt med det. Sedan kan du börja vänja hästen vid att du tar i bettet, träna tygeltag med armen över halsen/manken och så vidare.
Lycka till! :)
Tack för alla bra tips!
# 4 Tack Anna för bra info. Vi har vi tre tillfällen provat med träns och det har gått bra, tror dock att bettet ändå inte riktigt är ok för honom, rätt längd dock men lite för tjockt och tvådelat.
Man har väl ingen bytesrätt på bett man köpt och provat antar jag så jag vill inte gärna köpa på mig en massa olika men nu vet jag lite mer om vad vi ska tänka på, kanon!
Någon som har provat ett tredelat sötmalms bett? Enligt Hööks så gillar hästarna det för det smakar lite sött.
#5: På selar.se brukar det vara bytesrätt på bett. Du får hem dem, testar om det funkar, om det inte gör det kan du skicka tillbaka dem och få pengarna tillbaka eller byta till ngt annat. Kommer dock inte riktigt ihåg hur sortimentet ser ut nu för tiden.
Vill du prova ett tredelat med fasta ringar strl 9,5 har jag ett du kan få testa!

#5 Jag använder ett tredelat sötmalmsbett till mitt äldsta russ. Fungerar mycket bra på honom. Men tvååringen tyckte inte om det.
På min 3 åring varvar jag mellan ett vanligt tredelat och ett rakbett.. men både jag och han själv föredrar det raka då det är lättare att hålla honom och vad jag kan tycka är mildare..

När vi vänjer en unghäst vid bett använder vi ett rakt latexbett. Fungerar suveränt. Efterssom det inte känns lika kallt som ett stålbett upplever vi att det accepteras väldigt lätt av unghästarna. Efter ett tag går vi över på tredelat eller rakt stålbett.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag använder alltid tredelat bett till mina unghästar och det fungerar bra :)
Tänk vad vi gör olika allihop - och ändå blir slutmålet detsamma.
Hästar är verkligen anpassningsbara djur! :)

#11 Visst är dom, dom klarar av alla våra förmänskligande idéer utan att knorra :-D
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag använder vanligt bett ganska tunt
och funkar inte det så blir det ett lekbett (bett med rullar på)
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi använder tredelat på dom flesta, har ett rakt oxå som jag har haft på dom som är väldigt känsliga

3-delat med fasta ringar har funkat kanon på alla här hitills :)