Godmorgon 2009-05-26
Godmorgon 
Här skiner solen redan från en klarblå himmel och jag hoppas att dagen fortsätter så och blir lika fin som gårdagen :)
Sitter här med min heliga kopp morgonkaffe och snart bär det av till jobbet, men har kortdag idag och slutar 13 så sen blir det stallet och träning…
Ha en skön (och förhoppningsvis solig) dag!

God morgon 2009-05-26
Morgon på er alla där ute Solen sken in i sovrummet så det gick inte att sova, får börja med att ha persienner nere. Men vad gör det då hinner jag en lång promenad med hundarna innan det blir för varmt Annars är det bara att köra på som vanligt
Ha det bra där ute och ta hand om er
Det blev en dubbel tråd
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Godmorgon i landet!
Här är det halvmulet, blåsigt och litet kyligt. Maskrosorna blommar överallt, och häggen har börjat slå ut. Göken har tjoat utanför sovrumsfönstret hela natten, roligt att de finns men utanför just mitt fönster????
Hästarna har fått frukost, och det är strax fåglarnas tur. Sedan jaga upp Sara och göra frukost.
Idag är det ridning, Sara pratade om att ta med Trixi, vi får väl se hur det blir.
# Jag har promenerat smådamerna nu på morgonen och tränat uppställning, passar på i det fina morgonvädret. Det är så härligt!
Sen blir det långdag på arbetet med kvällsmöte på det.
Ha det!
God Morgon!
Känner mig väldigt "skyldig" när jag ser hur duktiga ni är på morgnarna…..får riktigt dåligt samvete!
I alla fall så är det dimmigt här, solen håller på att bryta igenom och jag tror det blir en toppenfin dag!
Nu skall jag göra morronfika, sen väntar stängslen!
Ha en fin dag!
Go Morgon!
Full fart i stallet med den lille. Solen lyser o de är varmt som igår, De har sakt att de skulle bli regn i dag men vi får se när.
Sätta blommer o fixa här hemma innan jobbet 15. Annars är de bara bra!
HA en bra dag!

Solsken från en grå himmel, det kommer nog det utlovade regnet som det ser ut. Har gjort mitt pass med elever och sytt lite på balklänningen nu blir det provning i kväll så jag kan göra det sista. Ska gå iväg och få i mig lite minestronesoppa till lunch nu sedan väntar ett EVK möte innan jag får åka hem. Idag blir det stora beteshagen för Kurant, Legolas och Evald vi kommer vara hemma tidigt idag så då hinner man kolla till dem innan det blir kväll.
Ha en bra dag!
Jag har just kommit hem från jobbet - började köra buss 04.02 i morse …. *stön* Men nu väntar en ledig eftermiddag i stallet! Då känns det faktiskt som om de där hemska morgontimmarna är värda sitt pris. 
I övrigt händer det väl inte så mycket här. Hoppas att HJ fortfarande är pigg och ohalt efter ännu en natt ute i naturens grönska!
Ha en fortsatt skön dag allihop!
Tyvärr ingen god morgon alls… Blomlinas lille Toker var så trött i morse. När jag tittade närmare efter var han ju dålig! Han som var så pigg i går kväll. Jag vet inte om han fått för lite råmjölk eller fostervatten i lungorna men dålig var han och feber hade han. Veterinären kom med plasmadropp och vi gjorde vad vi kunde men fick ge upp. Både jag och veterinären var jätteledsna men Toker hade inte klarat resan till Ultuna sade veterinären. Dessutom vill de ha 20 000 kr för den första dagen med intensivvård för ett föl! Det skulle inte min försäkring klara - speciellt inte om han skulle bli kvar där flera dagar kanske någon vecka… Jag vet att jag valde rätt men fy farao vad hemskt det är! Blomlina vill inte lämna sin lille son som får ligga ett tag hos henne i boxen så att hon förstår att hans inte finns mer.

#9. Fy så tragiskt! Lider med dig och Blomlina. Vi har ju nyligen gått igenom samma sak med Tinkas lille kille. Det här är det tredje russfölet i år som jag hört. Född frisk och pigg, och som insjuknar första dagen med ett snabbt förlopp. Först vår, sedan Liselottes och nu din… Det är väl olika orsaker kanske, men vi lät obducera våran. Resultatet fick vi förra veckan. Han drabbades av NI. Neonatal Isoerythrolys, tror jag det heter. Det innebär att fölet får en viss antigen från sin far. Om stoet saknar denna antigen har hon antikroppar mot den och när fölet får i sig råmjölken finns antikropparna där och börjar förstöra fölets röda blodkroppar, därav det snabba förloppet. Det är alltså samma problem som drabbar kvinnor som är RHnegativa. Men inom humanmedicinen har man ju andra resurser och kan förebygga problemen på ett annat sätt. Nu tror jag kanske inte att det var detta som drabbade ditt och Liselottes föl, men oavsett orsaken så är det så himla tråkigt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#9, 10 Det är så ledsamt när föl dör. Förutom de tre som nämns i #10 har jag läst att ett hingstföl på Gotland för några veckor sedan dött i ett liknande förlopp.
Stackars fina Blomlina! Jag är verkligen ledsen, både för hennes skull och för er, och jättesynd på en fin fölis!
# 9 vad tragiskt att höra :(
Varit en seg dag idag, kunde lika gärna stannat hemma från skolan för man gör ändå inget vettigt där nu de sista veckorna, satt ute typ halva dagen med klassen och stekte i solen, sedan åkte jag hem och pluggade lite, har bara svenska gruppredovisningen nästa vecka så är alla skoluppgifter avklarade för den här terminen :D
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
# 9 Verkligen jättetrist Helene. Trots att de är små och man inte har byggt upp en relation till dem ännu, är det en tuff smäll, både för stoet som för sig själv.
Jag har nyss kommit hem efter att ha varit i Björketorp på styrelsemöte. Avresa hemifrån 05.10 och hemma först nu. Bäst att gå och knoppa!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~