Hingstval 2009
Snart är det vår igen.
Har ni bestämt vilka ston ni ska betäcka i år och vilken hingst ni skall använda?
Motivera gärna!
Jag har inte bestämt mig, mer än att jag skall hitta en lämplig hingst till Umbra 4094 (f-99 Effekt-Lorion) och ev betäcka om Welinda 3117 (f 87 Jesper-Dröm) om allt går bra nu när hon väntar sin 16:e fölunge..
Har i och för sig lite hingstlån på gång, men ingenting klart eller officiellt.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Nej, men klurar lite hur jag ska göra. Därför är det spännande att följa hingsttråden var de ska stå i år. Sitter och tittar lite på hemsidor, stammar etc. Kul arbete faktiskt, vissa dagar är många intressanta och vissa dagar är de mindre intressanta. Så jag klurar vidare. Fast jag har mina favoriter. Men vill prova något nytt!

Vi ska betäcka Jaritza, Wella, Jubla II och eventuellt Troll Twix. Troligtvis blir det Tejas Monljus 540 på alla fyra. De tre första har ju visat att det blir väldigt fina avkommor med Monljus som far. TT är ju oprövad ännu men hon kan nog behöva en hingst med god extriör för att få hennes avkommor att åtminstone likna Russ…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag klurar på om jag ska betäcka om Så Söt(E.Tyson UE.Barocko) med Toppå(hon är dräktig med honom) eller om man ska åka till Allgunnens Yes om han nu kommer lite närmare
Vi kommer att använda Trojka Viking till Tejas Monita. Igen!
Det blev så lyckat förra gången så vi måste bara göra om det. Hoppas på det bästa. Att vi gör det redan nu beror på att Trojka redan hunnit bli 20 år och börjar bli lite till åren. Vill inte missa "tåget" om han senare skulle bli steril. Nu när "Jonis" desutom gått i pension är det en linje väl värd att bevara. Trojka är ju minst lika förvärvningssäker som sin far. Därför kommer han upp till oss i juni. Vi kommer även ta emot andra ston om intresse finns och det inte blir för många. (3 st har redan anmält sitt intresse)

TROJKA VIKING (här 3 år gammal)
(Lilla bilden dottern Montró 3 år)
Vi har inte Manicken hemma den här säsongen så det skall bli spännande att fundera ut vad man skall använda för hingstar. Funderar på Parat till någon/några. En jättefin hingst med bra prestationer som börjar bli till åren och är värd att användas. Dessutom står han inte alltför långt bort (ca 18 mil) i år, den chansen kanske inte återkommer….
Tyson är en annan favorit…..
Ernst Rasken eller Ernst Ronaldo hade inte heller varit fel….jag måste nog tänka lite till:)
Vad vi skall göra med våra ston vet vi inte i dagsläget. Anna tävlar sin sista säsong i ponnytrav detta år o antingen skall stona betäckas eller säljas.
Issi får nog gå tom igen då vi "missade"Darius eftersom han flyttade till Skåne. Vi hade bokat in henne på Allgunnens som hade varit nära o bra!
Kul för Ekslätts stuteri o stort grattis till er att förärvt denna fina hingst!
Vet precis vem jag skulle vilja betäcka Winna med, men vad jag fått höra så är han ev. på annat håll i sommar, så då vet jag inte. :-(
Kanske någon vill låna henne och betäcka?

Har ännu inte bestämmt mig, måste ha ny hingst i år om jag ska betäcka ngn.
Men då måste Citrus ut på station funkar inte ha två hingstar hemma.
# 8 Tillbaka till ruta 1 låter det som.

#2 Vilken härlig bild! Inte helt fel.. 

#10 Ja, Monis är nästan alltid lika bra på bild som i verkligheten 
Jerker Klang,
Denilson ska användas här =) Han lämnar helt gudomliga avkommor som är MKT trevliga.Rekommenderar han varmt!!!

Om jag ska betäcka något russ sto har inte bestämt det i dagsläget ännu och vilket av stona det blir heller.
Men då ska ja betäcka med Dalsgårds Kanon .
kan ju även välja på Dalsgårds Libero men jag har alltid sagt att om Kanon går igenom så ska jag betäcka med honom , *ler*.
Men för att kunna betäcka måste man ju kanske ha fått sålt någon annan avkomma först .

#3 Yes kommer att stå hos Bloka Stuteri.

Då vi kommer att ha Bloka Joker på station så betäcker vi bara med honom i år.
Stona han kommer att få betäcka är prel. följande:
Farmens Calisi e. Bond 438
Ragusa 3663 e. Ripadals Jecell 382
Samba 3929 e. Kasper 370
Lizette e. Herman 266
Piretta 4013 e. Orusst 433
Pros Timera 4581 e. Raider 448
Solos Xtra 4490 e. Ruffsen 466
Förhoppningsvis passar även fler på att betäcka med Joker när han är på besök här uppe i norrland :-)

#14 Dalsgårds Kanon är verkligen en väldigt fin hingst. Nästan i klass med sin far
Jerker Klang,
Hej! jag tror det blir TysonII eller är det någon som har något förslag på hingst som skulle passa någon av mina ston?
sto 1 e.Granit-Dröm
sto2 e.Amadeus-Herman
sto3 e.Raider-Granit
/Linnea

#18 Kan ju vara bra att ha stostammarna oxå om man skall rekomendera något…..
Jerker Klang,
OJdå?!
ja jag trodde att alla visste vilka de var men ok här kommer dom
sto 1 e. Granit u. Minerva. e. Dröm
sto2 e. Amadeus u.Hermelina. e. Herman
sto3 e.Raider u.Minnéa. e. Granit
hoppas att det funkar nudå, tack på förhand
# 18 Jag fattade i alla fall det du skrev……

Vi har inte riktigt bestämt oss hur vi ska göra med alla våra hästar.
Hults Pirita och Tejas Monela kommer att stå hos Hovgårdens Stuteri ett tag framöver och därmed betäckas med Zeenith. *ändrat*
Monique kommer nog inte betäckas, då kanske jag kan köra henne även 2010.
Det är Kremla som är det stora frågetecknet. Jag skulle vilja låna ut henne, men hon är så speciell för oss nu, sedan hon kom hem igen! Betäckas ska hon, frågan är bara med vem.
Jag hade tänkt mig Darius, men nu flyttade ju han! (Till mellansveriges förtret och skånes glädje!)
Nej det lutar nog åt Silverboy på hemmaplan!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#20 Inte så lätt för alla att hålla alla ston i huvudet när man inte ens har koll på vem som skriver inlägget. Får väll be om ursäkt för min okunskap men det känns onekligen lite arrogant när du antar att "alla" vet vem du eller dina ston är utan presentation…….
Jerker Klang,

#20 har du någa fler krav på hingsten förutom att de ska passa satm-mässigt? Det finns många hingstar som inte krockar med stammen på dina ston.
Vill du ha samma hingst till alla tre?
Vad har dina ston för egenskaper?
Jag hör till gruppen med #23 som inte har en aning om vilka dina ston är…

Jag planerar att betäcka Alpros (e Quito u Flora - Refat) med Ling (e Juventus). 06 fick hon en hingst efter Lönebergs Charizad (e Juventus), 08 en hingst e Juventus him self och förhoppningsvis får hon ett STO e Ling.

#23 Då var vi två som var helt ovetande då ;-) .
Jag har ju i stort sett noll koll på vem som äger vilket sto och vet absolut inte vilka anonyma är(även om det är underskrivet med ett namn som många andra heter också ) eftersom det inte finns någon beskrivning och skriva ut bara fadersidan är helt meningslöst för mig då jag tycker att mödrenet är väldigt viktigt 

Visst är mödernet viktigt men i det här avseendet är det väl ändå hingstarna som är det mest betydande i frågan. Man betäcker ju inte ett sto med ett sto 
. Så egentligen spelar det ingen roll vem mamman är. Jag tror hon bara ville ha förslag på hingst som inte är syskon t.ex … Jag uppfattade det inte som arrogant iaf. Hade nog kunnat skriva en liknande fråga och isf blivit mer illa berörd av att bli kallad arrogant.
Vet inte heller vem #20 är mer än att hon föder upp "PROS-hästarna". Vet inte om det spelar så stor roll om man har en presentation eller inte på "sin sida", man känner inte någon mer för det. Speciellt inte i såna här banala frågor.
Men åter till tråden…
Vi funderar fram och tillbaka men beslutat att avvakta och se vilka som går igenom i mars. Zlatan Nick står högt på våran önskelista liksom Trofe' eller Parat. Annars har vi planer på att ev. låna Vick's Extra i år igen. Han var hur trevlig som helst att handskas med och mot ston/fölungar också.
De som skall betäckas i år är;
- Hilde e.Parat ue.Zoyer,
- Mareld e.Polar ue.Dart,
- Molleja e.Jucent ue.Dart,
- Gigi Roll e.Julle ue.Lymmel
- Margit e.Jucent ue.Dart. (om hon inte skall starta)
Pepsi 4060 ska betäckas med Wilnius 524. Wirka 3471 med Castello 628 och Willa 4414 kommer antagligen också att betäckas med Castello 628.

#27 Jo för mig är mödernet väldigt viktigt när jag ska välja hingst , för att det ska passa så bra som möjligt :-)

Jag kommer betäcka så många som möjligt med Parat eftersom jag har honom på station. De som ligger för nära honom funderar jag på Micklas till, men det är inget bestämt ännu.

Som det känns just nu så betäker jag inga ston i år för det värkar inte vara läge för det på marknaden
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Ingen att betäcka i år. Ska bli intressant o se vad som blir av fölet som kommer i nu! O se om Murkla är någon bra mamma så kanske blir något föl till om något år kanske!…..
Ska betäcka mina 2 ston Springlette (Ernst Springfält-Lafiette) och Slettans Rozzy (Raider-Springlette) med Darius Roll. Funderade först på att åka ca 60 mil enkel resa för att betäcka med honom sen helt plötsligt blev han köpt ner till Ekslätt bara 3 mil bort, ibland har man tur!
# 33 Ibland har man tur! Här blev det motsatt förhållande. Vi hade ett sto hos Darius i fjol som inte tog sig, men kommer inte att åka söderut nu när han försvinner. Hon får väl springa ett år till.
#0 Om det blir den hingst du vill låna, använder du då honom till båda?
# 35 Jag skulle tro det. Bäst att passa på!

Jag vet inte vilken hingst jag ska ha, just nu vet jag inte om jag ska betäcka någon 2009. Vill ju egentligen betäcka men jag får se hur jag känner det längre fram i vår. Ska jag ha någon mer fölis på Fina kan jag nog inte pausa pga hennes ålder, man vet ju aldrig hur länge de "hänger med". För till fället avvaktar jag.

Russack skal bedække to:
Maritsa 3547, som har en anderledes afstamning og
Hellestruplunds Ene.
Til nu er der kun eet sto som han har bedækket, som ikke blev drægtig. Stoets fejl.

Oj, vet faktiskt inte alls vem jag vill betäcka med i år. Riktigt svårt val när det finns många fina hingstar i södra sverige nu.
Hade jag bott norröver hade jag velat använda Stuves Monopol.
Här ska det nog inte bli betäckt något russsto i år, ja det skulle vara endast om någon vill förboka fölunga 2010 då, och själv välja hingst……….
Håller med mii4, tänker på Manicken och Darius Roll som står rätt nära nu, det hade inte varit helt fel med en utav dom! Men platsen räcker inte till fölungar varje år.
Men jag kanske kan få vara med lite och råda vänner om hingstval i stället, det är alltid kul!

Nu tror jag att jag bestämt mig för vilken hingst 
Martisse Ska betäckas med Skotte
Baileys tar jag med till Skotte
Kvarts-gull med Skotte sen ska hon säljas
Alva Race oxå med Skotte
Jag passar på att ta mina ston till honom iår när jag bara kommer få en massa Korsnäs Brådis till sommaren, sen åker Skotte till gotland på våren 2010 så då står jag utan hingst. Jag är lite sugen på att prova runt lite då.
Skickar med en bild på Skotte.
# 42 Är lite nyfiken på vem som skall ha Skotte 2010…..
Vi betäcker med Korsnäs Brådis 551, fast inte Deli (också e. Munter), hon får gå och skrota med sin polare från i fjol, Pejnarve Polis, bara det blir ett föl…….

Kan varmt rekomendera Skotte, fin på bild… och lämnar fina ungar…

#43 Är inte helt bestämt vem som ska ha honom än, Den som har bäst möjligheter till min snälla kille.
#44 Tack.. Ja bilden har jag ju fått av dig ;)

Vi betäcker nog ingen iår. Och blir det någon så är de Lindi (e Duktig) med Enets OP Andersson

Har tre ston som ska betäckas i år. Har ju fått låna tre superfina ston!
Hults Pirita, Tejas Monela och Winna. Alla tre kommer att betäckas med Zeenith som kommer stå hos oss på station. Han kommer även ta emot ston utifrån.

Tänkte nog inte ha ngn hingst hemma i år,Citrus åker till Ludvika på station.
Men jag har 3 ston som jag vill betäcka,Torpets Belize,Torpets Athena,Torpets Alida e:Citrus.Så nu försöker jag klura ut vem jag ska åka till ,vill inte åka för långväga nån i Mälardalskrokarna och ingen med Fridhems Jonatan för nära i släktskapet,står nu mellan Zeenith och Ruffsen om det inte dyker upp ngn mer hingst på station hos ngn.
Gammel tanterna får avstå i år fölar så sent.
Har två sto som ska betäckas i år,
Hurra e.Kurir G u.Hedda e.Redde och Zenita e.Nomad G u.Telly e.Kanyl G båda ska betäckas med Engelbrekt.

#48 Silveboy finns ju även han i Mälardalen! =)

#48 Du är varmt välkommen om det blir aktuellt
Zeenith

Jag velar fram och tillbaka… Emottar gärna tips.. Ozyy e. Othello G u. Hagar. Har några önskemål: Jag bor i Uppland så inte alltför långt bort. Handbetäckning. Gärna stor och grov. Inget skäckanlag. Fast nr. 1 är ett trevligt temperament.
#52 Gumino passar väl in rätt bra på dina önskemål

Rapsodi u:Liljekonvalj e: Nestor skall betäckas med Castello 628. Sen skulle jag också gärna vilja ha ett föl efter Hercules, men han står så långt bort.

#50 jo men Citrus har jonatan som farfar och det har Silverboy som morfar.

# 49 Ni är så välkomna
!

#55 Ja det har du rätt i! =)
#52 Namnlöse skulle nog passa ;) Han står i Sala -09 ;)
#54 Ni är så välkomna!

Vet inte säkert hur många ston ska vi betäcka i år men Gumino och Micklas är hingst alternativa.

#52. Trojka Viking står i Eskilstuna, kan vara ett bra alternativ. Dokumenterat god förärvning, och att supertemperament.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

*Pros Minandra e.Darius Roll betäcks med Manicken
*Ekslätts Promise Me e.Tyson II betäcks med Darius Roll
*Carrielina e.Garribaldi betäcks med Darius Roll
*Ekslätts Wait 4 Me e.Polar betäcks med Darius Roll
Övriga Ston har vi ej bestämt oss om ännu.
Ada har åkt till Castello 628, blev redan intresserad av honom när han godkändes i höstas för att bevara den hingstlinjen. Spännande!
Toffifee ska till Darius Roll, båda är meriterade inom travet och får tillsammans en avkomma med lägre inavelskoefficient än sina föräldrar. (Tack Pernilla J som snabbt fixade fram siffror med sitt nya dataprogram!)
# 65 Vad roligt att du bestämde dig för Castello. Läste i går kväll vad Morgan sade vid avelsvärderingen. Att han behöver användas på bra ston så att hans gener ska få chans att föras vidare.

Primusa kommer att betäckas med Ernst Rasken
Det lutar åt att Umbra, Tea och Welinda betäcks om med Linus, om allt går som det skall innan dess.
Tittut får återgå till att vara ridponny när Livis blir lite större.
# 66 Ja, just de orden kändes som en uppmaning till mig som stoägare när jag läste tidningen i höstas. Jag faktisk gått och klurat lite på honom i hemlighet sedan dess.
Och idag blev hon betäckt, första dagen ihop med sin nya vän i viken för denna sommar, fick jag ett litet sms om idag. 

Planerar att om ett några år skicka något av mina ston till Castello. Jag var ju närvarande när han godkändes och har haft Morgans uppmaning ringande i öronen….
Jerker Klang,

#70 vänta inte för länge bara… :)
# 70 Låter mycket trevligt. Ni är välkomna.
Hmm jag funderar o funderar..Ska ju ev. betäcka Monté Mira f 2002 e. Granit U.Tejas Jumona iår om planerna går igenom. Mira har startat på travet med rek. 2,06,8 och fick som treåring exteriörpoängen 9-9-8-8-8= 42, År 2008 hade hon 9-8-8-8-8=41 p Tänkte ju först på Skotte men tiden räcker nog inte riktigt till för att ta sig en tripp till södra Sverige. Så nu funderar jag kanske ev. på Silverboy eller Micklas.

Jag och mamma tänker skicka iväg Imma Vips till Gumino, det hade vi tänkt innan han sänkte världsrekordet ännu en gång! Får se vad det blir för något nästa år, spännande!

Manina och Nikita ska betäckas med Giro, eftersom han ska stå hos mig i sommar :)
Nu e det klart. Det blev lite ändrade planer =D Monté Mira (e.Granit u.Tejas Jumona) åker och träffar snyggingen Maxxum (e. Polar u. Matilda)
Hjördis ska också träffa Linus, precis som mamma Welinda och syrran Tittut.
Bara jag får med mig rätt sto hem sedan - med tanke på hur lika Tutan och Hjördan är utseendemässigt …. *sss*
# 77 Ingen risk att du tar fel. Tittutan har fölat klart och mamma håller jag hårt i….
# 68 Nu har vi bestämt att Tea ska tillbaks till Gnarp för att utbildas och hoppa lite igen, så blir det Umbra och Welinda som betäcks med Linus.
Umbra är betäckt redan, medan Welinda får vänta in 30 dagars brunsten.
Nu har jag bestämt mig……det blir Tyson II till Deli Ess! Jag överlåter ansvaret på Lena Martell, eftersom hon seminerar själv i år…..