Gula "vaxproppar"
Nu är det 3:e dagen som Delta har små gula "vaxproppar" på spenarna.
Någon som har erfarenhet av detta. Om det är så att det får så nån/några dagar innan fölning eller hur är det med sånt?
Hon har visat tydliga tecken å att det är dags. Hon är slapp runt svansfästet och ljuvret har blivit betydligt större senaste 3 dagarna sedan första gången hon hade dessa gula "vaxproppar". Men än är dom varken grå eller vitaktiga.
Är något på gång eller vad tror ni?
Att hon har vaxproppar betyder att hon kan föla när som helst…..
jo det vet jag, men eftersom att det är gula och har kommit nya 3 dagar i rad. Det är ju inte vita utan gula. Men det kanske är detsamma?
Gula KAN de vara då den fösta råmjölken är väldigt fet ( mer som grädde, liksom)
okej, för nu har det gått 4 dygn sen första gången hon hade det.
#4 Tar du bort vaxpropparna??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Efter 3:e dygnet gjorde jag det för att kolla om det va samma, eller nya som kom. Idag va det nya gula där igen.
Pratat med vet. som sa nog misstolkade frågan då hon sa att vissa får dagen innan fölning andra inte. Men nu är ju saken den att det är 4:e dagen hon har de.

Jag har ett sto som vid tidigare fölningar haft vaxproppar i ca en vecka innan fölningen. Någon dag innan blev de flera cm långa och vita. Det är nog bara att vänta….
okej! :)

Hur går det? Kommit någon fölis?
Näe ingen fölis ännu. Delta har gått runt och varit orolig i natt men något föl kom det inte. Och Hon har fortfarande små gula proppar 5:e dagen idag!
Nu börjar jag bli otålig
Den kommer väl när de kommer!
Ja precis! :)
Vaxpproarna hur käns dom om man tar i dom, Hur är dom i konsidensen vet ni vad jag menar? ????
Jag låter dem vara och tar inte bort dem. Men de ser ut att vara som små skorpar utav vax….hur kan de kännas? Lite hårda utanpå och gummiaktiga inuti kanske…?
# 14 Ok. Tack då vet jag! då får man vänta lite till då innan de blir såna!

#15 det är inte alla som får vaxproppar, varje sto är väldigt individuellt. Gäller att föra anteckningar när dom fölar första gången så att man har en hint nästa gång. Har tyvärr inte varit så bra på det själv
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det stämmer. Utav mina är det faktisk än så länge bara två som har fått vaxproppar. Det är väldigt olika.
Inga vaxproppar här inte! De blev klart i natt så, kan läsa om de i föllgalleriet sedan! Paff jag blev i morse!