Utställning?
Jag har fått som förslag att ställa ut mitt russ (mest för skojs skull) och undrar lite vad som krävs?
Har tidigare erfarenheter av hundutställningar men inga av häst…
Skriv gärna och berätta vad som krävs av mig och hästen, kanske lite om hur det går till osv.
/Linda

Hej! Kul att du vill ställa ut ditt russ!
Till att börja med ska russet vara registerad i svenska russavelsföreningen, ha hästpass och vara chipmärkt.
Sedan ska du själv vara medlem i svenska russavelsföreningen via den lokalförening som är passar dig bäst.
De olika lokalföreningarna hittar du här: http://gotlandsruss.se/Lokalforeningarna.htm
På lokalföreningarnas sidor hittar du propositioner till årets utställningar. I propositionerna ser du vilken klass ditt russ tillhör. Klasserna är indelade efter kön och ålder.
Väl på utställningen ska ditt russ och dennes klass först samlas och gå på ring inför domaren. Sedan visas alla hästarna i klassen individuellt. Och efter detta samlas hela klassen igen för rangordning och poängutdelning.
Vinnare (ibland även 2:an) i varje klass går vidare och tävlar om Best in Show.
Hur man ställer ut en häst hittar du i artikeln om utställningsskola
Vill/kan du inte ställa ut russet själv, eller få fler tips och råd, så finns det många erfarna utställare runt om i landet som säkert hjälper till!
Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus