Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 3953 ggr
[Croneld]
0

Erfarenhet av huggormar?

Någon som har erfarenhet av huggormar i hagen?

Jag höll på att trampa på en i morse, men hann hejda sista steget i luften och hoppade åt sidan. Den var stor och låg ihopringlad i det höga gräset och solade, där jag ska släppa hästarna idag.

[Grabbarna-A]
0

Ja dom bits…Flört Amaretto blev biten som unghäst, hade tur då att ormen högg på sidan av mulen. Oftast ringlar ormarna i väg när något kommer mot dom men på våren och hösten är dom lite sega.

MagganS-B
0

Hade en häst som blev biten i nosen, då fick givetvis veterinär komma och ge den kortison, men annars är nog ormen lika rädd för oss och hästarna som vi är för dom…..dom ringlar iväg, anfaller inte om du inte precis stampar på dom och då skulle jag också bitas Glad

crazycattiz
0

En nära väns halvblod blev biten av en huggorm på mulen när han stod på bete. Trots intensiv veterinärvård direkt efter bettet gick hans liv inte att rädda.

sjofreden
0

Hej !

Vår svenska huggorm är faktiskt lika giftig som en skallerorm, OM den sprutar in allt de giftet ormen har!

Nu gör de dock nästan aldrig det utan potionerar ut det vanligen uí små eller inga mängder alls.

Att hästar blir ormbitna är ovanligt men det händer, vanligtvis då i mulen som ständigt är i marken…..

OM hästen fått i sig gift får räkna med en MARKANT svullnad i bettområdet, kanske blånader och det gör ont! Hästarna brukar drägla och inte villja äta.Ofta kan man se tandsåren. Stor svullnad i området runt andningsvägar tex om hästen skulle ha oturen att bli biten i munnen och tungan kan bli allvarligt eller om känd/okänd hjärtsjukdom föreligger.

Kortison vara av nytta mot svullnad om det ges i tid men enligt nya rön på hund finns inga belägg för att kortison "hjälper" vid ormbett. Kortison har ju också bieffekter…

En frisk häst/hund eller människa klarar vanligen ett ormbett bra!

Ormbettet är ju en förgiftning vilketen kan ge skador på vitala organ som lever och njurar. Ibland ser man vävnadsskador omkring bettområdet.

Vet du att hästen är orbiten med giftinsprut tycker jag att man ska låta en veterinär kolla upp den, lyssna på hjärtat och ev ta blodprover och ge antiinfl och smärtstillande medicin om inte annat för att få den att äta och dricka.

Nuförtiden ger vi mkt antserum till hundar, det fungerar oftast bra men är dyrt. Jag vet inte om man använder det till hästar?

Vill gärna höra fler som har erfarenhet av ormbitna hästar. Själv har jag sett massor av ormbitna hundar och katter men bara sett en häst.( Faktiskt Amaretto när det begav sig, det var synd om honom man han var jättesöt med sin älgmule…)

MagganS-B
0

# 4 Ansi hade också älgmule, man trodde nästan skinnet skulle spricka, men ett par timmar efter hon fått injektionerna (en med ormserum tror jag + kortison) så hade svullnaden lagt sig och hon både åt och drack!

[Grabbarna-A]
0

#4 Tungan ute Flört Och jag hann själv aldrig se honom…