Prestations hingstar?
Vilka godkända hingstar har egna meriter (eller/och avkommor) på högre nivå(Msv/SM) i Fälttävlan, Hoppning och Dressyr?
Det finns väldigt många hingstar som travar bra, fast lite färre inom rid-grenarna? Eller är det bara jag som inte har koll;)

Åldersgränserna för ryttare gör ju att väldigt få russ kommer ut och tävlar i några högre klasser i ridning, många låter barnen lära sig rida på ett russ, och köper sedan en "riktig" ponny åt dem att tävla.
Darlo 325 och Snoddas 256 har tävlat i hoppning upp till SM-nivå, Grus 363 har tävlat i fälttävlan och Intreig 348 har också ridmeriter i hög klass, men det finns nog fler.
Fridhems Jonatan 401 har tävlat SM i fälttävlan.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Intressant diskussion.
# 1 Det är väldigt många B-ponnyer på tävlingsplatserna så att åldersgränserna hindrar håller jag inte med om. Det gäller i så fall alla mindre ponnyer? Jag tycker att en B-ponny som kan göra regionala eller nationella resultat visar på god ridbarhet och samarbetsvilja ihop med barn. Det är väl det som är målet?

Dianthus 2003 Trofé - Silja
# Intrig 378 heter han
!
Läs gärna mer om honom på hans egen sida som ni hittar på min hemsida www.savrarpstuteri.com 

Det stämmer att åldersgränserna gäller lika för alla småponnyer, och om man kan hitta tillräckligt duktiga små ryttare som vill satsa på russ, kan de absolut hävda sig även i högre klasser. Vi som har russhingstar som lyckats bra på ridtävlingar har haft turen att hitta sådana små ryttare. Att så få russhingstar syns ute på större tävlingar beror alltså inte på bristande ridbarhet eller samarbetsförmåga, tvärtom.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 5 Är det eftertraktat att söka efter en liten duktig ryttare om man har en russhingst? Eller - tror ni på den reklamen tävlingsresultat ger?

Självklart tror vi på reklamen från tävlingsresultaten, men för att få resultat behövs ju en lämplig ryttare. Tror säkert det finns många duktiga små ryttare, men det är mycket som måste stämma och det ställer stora krav på både hingstägarfamiljen och ryttarfamiljen. Oftast har inte russhingstägarna de kontakter inom "ridvärlden", som behövs för att hitta rätt ryttare. Tyvärr ger många upp sökandet allt för lätt, för jag är övertygad om att fler avelshingstar skulle kunna hävda sig inom ridsporten.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#7 Det är kul med hingstar som tävlar. Bifogar en som var duktig och snäll - Grane 253.
Hingstägare - har ni inte samarbete med er lokala ponnyklubb eller egna barn eller barnbarn som kan träna och tävla?
#6 reklamen är kanon! Har ett bra exempel sen vi köpte Intrig. Iofs många år sedan men ändå!
Första sommaren vi ägde honom så fick han 7 ston. Tills nästkommande säsong hade vi börjat träna o tävla lite smått o han fick myket beröm överallt vi kom för sin hoppteknik, samarbetsvillighet o sin snälla personlighet. Det blev 14 ston det året!
Tidig vår året därpå var det Nordiska Häst för första gången o den var på våren o Intrig som nu börjat bli ordentligt duktig på att hoppa o visa upp sej blev inbjuden att deltaga i den stora showen o se det resulterade i 28!!! ston den sommaren
!
Det kan man väl kalla levande reklam?
# 9 Vilket underbart exempel
. En liten hoppbild kanske? Hur har hans avkommor presterat?
Tyvärr har jag inte sådana bilder i "burken" då det var mest före att alla hade digitalkameror! Men jag bifogar en bild på hans ena diplomdotter Melizza Z som tävlar i både hoppning, monte´o ponnytrav.
Han har bla lämnat 4 i MSV hopp, några tom LA, ett helt "knippe" i övriga hoppklasser, avk som tävlar SM fälttävlan, fler MSV körning o även ett gäng ponnytravare. Den snabbaste av dem har nog rek 2.06 nånting. Det finns många under 2.15. Även i nästa led förärver han sej väl, bla morfar till vackra supersnabba Pralinus som travat under 1.50! Flera högt bedömda på kvalitets, vad sägs om 8.99 o 8.59 i hoppning?
Det finns även sv.ridponnyavk. iaf en av dem är ute o tävlar hopp MSV o lätt fälttävlan.
#8 Du anar inte hur mycket vi har letat ryttare till våra russ. Visserligen är det ston men även ston behöver komma ut och visa sig på ridbanorna.
Malena åker till stadens alla ridskolor och tittar på lektionsryttare, små tävlingar och pratar med ridlärarna. Tyvärr är det inte många som klarar av att rida pigga, starka och samtidigt känsliga russ. Ibland finns inte det stora intresset hos föräldrarna som behöver skjutsa och ibland rynkas det på näsan då det "bara" är ett russ. Vi vill så gärna få ut våra russ då de är riktigt duktiga.
#11 Måste bara tillägga att Pralinus till och och med har rekord under 1.45
Hans rekord lyder 1.44,8
# 12 Är det en ung/outbildad B-ponny får man göra en insats som vuxen med tömkörning/longering/körning etc för att hjälpa barnet. En pigg, känslig men lydig häst är väl drömmen för alla små ryttare!
# 13 WOW
!

Jag har äntligen fått tag i en liten tuff ryttare. I sommar skall hon låna ett av våra ston för att se hur hon trivs med russ.
Till vintern är det tänkt att hon skall börja rida till Monljus i Dresyr. Tjejen är duktig och föräldrarna väldigt possetiva och engagerade. Dessutom rider hon för min gamla ridlärare, så jag vet att det blir ordning och reda
. Ser verkligen framemot att se Monis i dresyr…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#14 Mina vuxna barn rider in sina russ själva men får ju tyvärr inte tävla dem då de är för gamla.
Visst kan man tycka att det vore drömmen att få komma och rida och tävla en pigg, lydig och känslig ponny. Men tyvärr har vi hittills inte hittat någon som klarat av dem. Flera är rädda för farten, andra har föräldrar som inte orkar ställa upp för sina barn men många är helt enkelt inte tillräckligt duktiga ryttare. Bara för att hästen är pigg kan man inte sluta rida den. Den senaste som provred vårt bästa russ (13 år gammal och mycket rutinerad ponny) ramlade av då de hoppade över en liten stock på c:a 50 cm höjd. Hon bara föll av och råkade tyvärr slå i huvudet så illa att hon fick en allvarlig hjärnskakning. Denna tjej hade dessutom egna hästar hon red hemma så man undrar ju lite hur hon red hemma. Det var första gången någon ramlade av denna ponny som naturligtvis inte förstod vad som hände. Denna ponny har aldrig försökt få av sin ryttare. Supersnäll!

Jag har en liten vuxen ryttare som skall starta Sunrise i avd B tills hon är rutinerad nog att gå med ett litet ponnybarn i riktiga klasser :)
#18 Så har vi också gjort, men vad gör man sedan när man inte hittar någon ryttare. Unghästklasserna går de ju i bara tills de är 6 år. Och det är ju inte direkt några tävlingsmeriter att tala om (Unghästklasserna alltså)

Man kan starta i avd B hur länge som helst om man vill det. Nog tycker jag det är en merit att ha gått LA/MSV i avd B oxå :)
Det är en stor fördel med en liten men överårig ryttare som kan utbilda och göra de första tävlingsstarterna. Sen är väl målet att ponnyn kan tävlas även med ett barn inom åldersgränsen.
Regionala meriter i avd B finns med i Sv RF:s statistik och går att söka på - tyvärr inga poäng ännu (finns hos storhästarna
) men ialla fall officiellt resultat.
#20 , #21 Trodde inte man fick starta hur länge som helst i klass B. Så då är det okej om min 23-åriga dotter startar sitt 13-åriga russ i klass B på någon hopptävling. Även högre klasser också vad jag förstått?
# 22 Ja om ekipaget är propotionerligt enl TR