Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 1431 ggr
PernillaJ
0

Tips till hingsthållare

Som hingsthållare har man stor nytta av en brunstkalender för nötkreatur. Det är en affisch uppspaltad med tre veckor liksom "på höjden", bredvid varandra. Perfekt att fästa upp på väggen i stallet eller hemma.

Ston, liksom kor, har normalt tre veckor mellan första dagen i en brunst och första dagen i nästa brunst. Därför blir det överskådligt om man skriver in brunster och betäckningar i kalendern. Då kan man sedan enkelt läsa av när det är dags för nästa brunst, så man kan hålla extra koll runt de datumen.

Jag brukar få en (norsk) kalender från Trine, har även tjatat till mig en från Gävle-Dala Husdjurstjänst; om man frågar ko-seminörer snällt kan man nog få en kalender (de delas ut gratis till kobönder).

Ledin
0

det är väll ett bra tips även för stoägare så har man lite bättre koll på brunster :)

ryttarn
0

Ska höra med min svåger om han kan fixa en sådan kallender, han har 200 mjölkkor så någon kalender extra borde han ha fått…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

JuliaC
0

Jeg har en på dansk. Teksten kan man selv ændre til svensk Skrattande

Den er lavet i word og kan sendes pr mail. Kan ikke uploade den her pga filformat.

PernillaJ
0

Puttar upp det här tipset, så här i betäckningstider.

Blokaruss
0

Hur får man tag på en sådan? Det finns inte så många kobönder eller seminörer mer här i trakten…

karisma
0

Jag har en jätte bra lista över betäknings tiden ska be Croneld att skanna in den

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Klarar inte att skana

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

GAJarhult
0

Anni har gjort en "egen" som vi skriver in varje sto som ska betäckas, med namn, härstamning, ägare ochom det är nåt speciellt för det stoet. På avelskursen med Helena Kättsrtöm förra året var det med en i matrialet vi fick. Vi har gjort om den lite efter våra behov.