Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettsv-russavelsföreningen
Läst 3949 ggr
[Croneld]
0

Välja namn till fölet

Nu kan du läsa om namnregler på hemsidan för Svenska Russavelsföreningen , titta in där!

MagganS-B
0

Helt ok! När jag var registrator för russen på åttiotalet så fanns det faktiskt någon som ville döpa sitt russ till Russin Challenger, jag ringde upp och frågade om det verkligen var rätt……det slöt med att russet döptes till Bamse! Bra va?

Sa-An
0

"Stuteriliknande prefix eller suffix som ej är inregistrerat i Svenska Ponnyavelsförbundet är endast tillåtet vid ett tillfälle."

Hur fungerar ovanstående med alla fölungar som döps till Lojsta någonting?

Är prefixet "Lojsta" inregistrerat?

Vill ju gärna döpa blivande herrarna till Lojstas Mård och Lojstas Järv för att liksom visa var de kommer ifrån…

karisma
0

Jag får skämmas lite har döpt 2 av ca 30 till engelska namn Och jag har fått äta upp det, men det hade sina randiga ……

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

garrilina
0

Vi får nog också skämmasSkäms vi har Sagan om ringen tema på vissa av våra.Oskyldig Började så på Garrilinas föl och det blir det fortsättning på.

ryttarn
0

#4 Då tuchar du våra namn :-) o jag skäms inte ett dugg.

Vi döper våra namn efter ett av alvernas språk i sagan om ringen. Språket som heter Quenya är baserat på fornnordiska med en dragning åt finskan. Så vem vet, de fornnordiska gotlänningarna kanske pratade Quenya :-)

Vårt stuteri namn Isil, är åxå Quenya och betyder måne.

Som kuriosa till #4 kan jag nämna att Legolas betyder Grönt blad, förutom att det är namnet på en alv i sagan om ringen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GranoStall
0

#2 Man får inte döpa hästarna från Lojsta hed till Lojsta. Men om du sätter ihop Lojsta med namnet är det ok. Vi har tex döpt hästarna till Lojstairrbloss, Lojstamaitai mm

Även vi har döpt några hästar till engelska namn och som Malin fått visa pikar för det. Nu försöker vi hålla oss till svenska namn, men Candlelights föl kommer trots detta få light namn.

ryttarn
0

Skall väll erkänna att vi har ett engelst namn på en unghäst, SunSilk, men vad gör man när mamman heter Wella……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

# 8 Och jag har fött upp en som heter Juniper, som är det engelska ordet för enbuske, men det heter Juniperus på latin, så jag brukar ursäkta mig med det.

I år har jag laddat med ett bra, gotländskt hingstnamn. Väntar bara på hingstfölen nu… Har inte brytt mig om detta med gotlänska namn innan, då jag tycker det passar bättre till de gotlandsfödda, men blev tipsad om ett bra sådant häromdagen, så nu så..

Agge, du skvallrar väl inte?….

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Sa-An
0

#6 Men har ju sett ett flertal Lojsta "någonting"? Är reglerna nya eller?

Tittut
0

# 9 Jag har varit registrator sedan mitten av 2000, och under de åren har det inte gått.

MagganS-B
0

Tänkte på det där med 30-årsgränsen…..min Divina 654 var född -59, sen finns det en Divina född -88 och en -97…..Finns också ett russto som heter Ess, vårt stuterinamn…..

SigneK
0

#11 jo det finns många eksempler på ston med samma namn innanför 30 år. Vet inte riktigt varför man då har den regeln…….om den inte följs………?

[Croneld]
0

Ibland kan det var ett engelskt/utländskt namn/ord som låter svenskt. Då tänker man inte på det. En del vanligt förekommande förnamn som vi använder kommer kanske ursprungligen från någon annan del av världen.

entill
0

#8. Nädå, jag skall inte skvallra, men om du inte får något hingstföl i år får du väl spara det till ett annat år. För övrigt tycker jag det är kul med namn som betyder något och att man kan uttala dem. Latinska namn är fint.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

Har ju bara fött upp 2 russ och de är ju faktiskt döpta efter serien Hälge ;-)

Sa-An
0

#10 De senaste var -99, så det stämmer ju… trist, är ju kul om det syns på namnet att de kommer från heden. Men jag förstår ju varför. Då får det bli bara Mård och Järv istället…

Tittut
0

# 11 Den regeln kom efteråt. Det är också så att namnet ska finnas i registret. Är stoet fött före 1987 och inte grundstambokfört utan bara riksstambokfört, kan det också har blivit godkänt.

Vissa stuterinamn som är egennamn eller som också fungerar som fristående namn har jag godkänt, kan tänka att det är galet, men så har jag gjort. Det är ju inte fråga om att hästen har hetat …. Ess, utan bara Ess. På samma sätt anser jag inte att det är fel att det finns en Carizma och att ha ett stiterinamn som är ett egennamn, ex Ernst och Viking kan ställa till bekymmer.

PernillaJ
0

#16 Du kan väl döpa dem till Lojstamård och Lojstajärv?

entill
0

Jo, det är smällar man får ta om man har ett sådant stuterinamn. Kan leva med att andra hästar heter Viking (har väl funnits en gdk hingst med det namnet för länge sedan), men det är klart att det kan bli förvirrande om vi döper en häst till Ernst Viking, vilket också stuteri Ernst skulle kunna göra.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~