Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3361 ggr
russensfarger
0

Russens färger

Jag håller på att som skolarbete göra en hemsida om russens färger och hur färganlagen fungerar. (kan ses här; http://www.russensfarger.webs.com/) Där har jag även tänkt ha en sida där med några korta interjuver av uppfödare. Så det vore jätte snällt av er uppfödare om ni skulle kunna tänka er att ta tid och svara på följande frågor ,svara helst till min mejl russensfarger@yahoo.se men att svara via pm funkar också bra. Frågorna är följande,

5 snabba, Namn:      Ålder:      Stuteri: (stuterinamn)     Familj:     Intressen:

1. Hur länge har du sysslat med uppfödning och hur började det?

2. Har du vilka färger avkommorna kan bli i åtanke när du väljer hingst?

3. Har du någon koll på russens färger och hur de fungerar? Om ja, hur lärde du dig det?

4. Och slutligen vad tycker du om en hemsida kring russens färger? Bra/dåligt? Varför?

Och sist en fråga som inte kommer att läggas upp på hemsidan utan den är för feedback för min del, "vad tycker du om min hemsida? Vad borde förbättras och eventuellt läggas till eller tas bort?" Denna fråga får gärna alla som läser detta svara på.

Tack på förhand, Elin.

.P.S. Ni får gärna kommentera om det är någon fråga ni tycker är onödig, eller om det är nån som ni anser saknas .D.S.

russensfarger
0

Nu när jag läser igenom det ytterligare en gång inser jag hur underligt formulerad fråga 2 är. Är det någon som har ett förslag på hur den bra kan omformuleras?

Mayaye
0

Fråga 2 skulle jag "vända" på och skriva: Har du i åtanke vilka färger avkommorna kan få vid val av hingst?

karisma
0

Tittade på din hemsida och upptäkte ordet helalbino Det finns inga hästar som är det

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

SigneK
0

Jag tycker det var en fin hemsida du har gjort! Keep up the good work Flört Jag ska titta in igen senare  och se om du har skrivit mer.

russensfarger
0

#2 tack :) Det var en bättre formulering. Tror jag kör på den ;)

#3 Korrekt, hästar kan inte vara albinos. Dock kallas hästar med dubbeluppsättning av blekanlaget oftast för helalbinos. Ett annat namn för det är dubbelgul, kanske skulle jag köra på det istället?

#4 tack så mycket :)

Linnea
0

#5 man brukar kalla det gulvit eller pärlvit.

Skynda långsamt så går det fortare.

russensfarger
0

#6 eller sotvit ja.. men mer som allmänt så kan man säga helalbino eller dubbelgul.

Linnea
0

men helalbino är dom inte, knappast halvalbino heller. man ska helst undvika namn som beskriver något som det inte är. finns en annan tråd i ämnet där vi på sajten kom överens om att gulvit är lämpligast att använda då man sällan ser vilken som är grundfärgen. vit (skimmel) är den ju heller inte egentligen men ingen har hittills kommit på ett bättre namn, den ser ju vit ut iaf. dubbelgul är egentligen det mest korrekta men låter det inte lite tråkigt?

Tittut
0

Det finns ett SH beslut om en ny benämning på den "dubbelgula" färgen, men de har inte gått ut med den ännu. De väntar på att protokollet skall justeras, men det kommer inom kort.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Linnea
0

#9 så bra

russensfarger
0

#8 då blir det nog bäst om jag ändrar det till gulvit på hemsidan.

#9 Vet du ungefär när det kommer ut, och vars man kan se/läsa om det?

Tittut
0

# 11 Jag fick kopia på SH:s protokoll idag, och där står den nya benämningen blåögd gräddvit, vilken är i det närmaste en direkt översättning av engelskans "Blue eyed cream".

entill
0

#12 men jag utgår från att den fortfarande inte är tillåten i rasen… Man kan undra varför?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

russensfarger
0

#12 Okej, tack så mycket :)

Visst är dubbelgul eller blåögd gräddvit fortfarande otillåten hos russn? Vad "händer" när det född ett dubbelgult russföl? Får det inte registreras som russ, inte gå i avel, eller når annat?

Tittut
0

# 13 och 14. Nej, enligt nuvarande regler är färgen inte godkänd.

Fölen går att registreras men det kommer att stå "Ej Riksstamboksberättigad pga färgen" i passet. Det innebär att om det är en hingst, kan den inte bli riksstambokförd, "godkänd" och om det är ett sto kan den inte bli mor till en riksstambokförd hingst, eftersom nuvarande regler kräver att en hingst skall ha en riksstamboksförd mor för att vara riksstamboksberättigad.

karisma
0

Äntligen ett namn på färgen Men personligen kunde jag hoppa över blåögd Ska suga på GRÄDDVIT mmm låter braFlört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus