Undrar om Raider 448
Har nyss suttit och läst i ponnytravets tidning SP (Springspår och Ponnyronden) där det fanns ett repotage om Raider och vad han gör nu för tiden ..
Sökte lite på internet med om honom och så sent som ifjol kunde man använda honom i aveln. Min fråga nu är då, om Raider fortfarande kan/får användas i aveln? Eller om han har lagt den biten helt till sidan nu och enbart jobbar som travskoleponny som han gör.
Vart ju lite sugen på honom .. 
Läste också den artikeln! Var jätteroligt att läsa om Musses pappa, dom verkar vara väldigt lika och Musse har ärvt en hel del egenskaper. Särskilt det där med körningen - att dom inte är svåra eller elaka, utan bara lite hårda och vill väldigt mycket helt enkelt. Passar bra att Musse är lite döpt efter sin far också, han heter ju Razmus Raid, och Raid kommer ur Raider.
Hoppas verkligen att han fortfarande brukar i aveln! Skulle så gärna vela ha en Raider-bebis till, den jag har är då helt underbar!

#1 Ja verkligen jätteroligt att läsa om honom. Jag tror att Raider skulle kunna komplettera upp Polentas lite sämre egenskaper väldigt bra, och gärna en lite större hingst då hon är liten med. Jo, det där med Musses namn har vi listat ut ;) Men på svehast.se så står det att Musse enbart heter Razmus :O
Han betäckte fyra ston 2008.
# 1 & 2 I såväl dataregistret och föreningens papper så heter han bara Razmus. Jag antar att det står så även i passet, och att han kallas Razmus Raid på travet. Jag har i alla fall inga noteringar om namnbyte här.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#2 och 4, Yes, mycket riktigt heter han bara Razmus egentligen. Men när vi fick honom tyckte vi Razmus var lite "tråkigt" då det finns så många Razmus (dock stavar dom Rasmus, men uttalet är detsamma). Så därför valde vi att spetsa till hans namn lite inom travet :) Först hette han faktiskt till och med Nonstop, men han böt namn i början av 2007 eller något till Razmus. Många namnbyten för stackaren, hehe ;)
#2, tror Raider skulle passa alldeles utmärkt till Polenta! Tänk vilket steg den avkomman skulle fått!

Vad jag förstått så kommer Raider fortsätta att betäcka, men det blir väll inga betäckningar under travskolans termin men sedan.
Det enklaste är väll att ta kontakt med ägaren och kolla…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Raider ser då inte ut o vara 21 år…. Han är väldigt fin!.
Läst tidningen i dag!

#4 Jaha där ser man, nu blev man lite klokare :)
#5 Ja gud .. jag tror att han skulle passa väldigt bra till henne som sagt, han har allt och kan nog kompensera upp Polentas sämre sidor ..
#6 Jag hoppas att han kommer göra det. Jo jag tänkte göra det, men kollade här först om någon hade lite koll.

går det att frysa sperma?
#10 Menar du Raiders eller över huvudtaget? Sperma går att frysa men ger sämre kvalitet än färsk. Allra bäst är naturlig befruktning alltså hingsten betäcker stoet självt och naturligt.
Raider är en underskattad avelshingst, varför är det inte fler som vill ha en Raider avkomma?
Vi är uppfödare till 3st Raider barn, ALLA är väldigt snälla och okomplicerade vardagshästar,
Raider Sveriges vinstrikaste Häst !
Varför är intresset så dåligt? endast 4 betäckta ston 2008.
# 12 Han står lite illa till, i alla fall för oss gotlänningar….långt att åka med färja + 35-40 mil!

#12 Har försökt få kontakt på alla sätt och vis med ägarna för vi ville försöka låna ner honom till gotland ett år utan resultat tyvär.
# 14 Det skulle vara helt perfekt…….heja Annika!

Jag tror inte de har så mycket tid/plats för ston, tyckte jag hörde det förra året (?)
Eftersom Pigall inte ska betäcka i år åker antagligen Kantarell (rek 1.48) till honom, om de tar emot.
#16, det skulle bli en himla fin avkomma!
Tycker också att Raider är en underskattad hingst. Konstigt att inte fler väljer att betäcka sina ston med honom.
Det kanske kan vara för att många säger att hans avkommor är lite "sena" eller så, men det är då det sista jag märkt på min 3-åring! Visst, han är lite "vimsig" eller vad man ska säga, men när man kör honom är det blodigt allvar.

#17 Håller med lite, Pigall var inte heller sen vad jag förstått det. Snabbaste treåringen i sin kull.
Jag tror att stona efter raider är tidigare än de flesta hingstarna/valackerna. Själv så har jag en 4 åring valack som inte riktigt har fattat det med travtävlingar än, utan bara visar någolunda bra tider hemma, fast att han har varit rätt så mkt ute på travbanor och med hästar.

Kan bara konstatera att TT var väldigt sen i sin utveckling, det var först som femåring som det började röra på sig någorlunda, som sexåring lossnade det ordentligt även om hon fortfarande är väldigt "valpig"
Jerker Klang,
En avkomma till Raider u. Jasmine Roll - Stig-Helmer vann på Bjerke i lördags tillsammans med Andreas Holtung, tyvärr fanns det inte nån vinnartid på norska ponnytravsidan! Jazz heter han!
Planerat första banbesök för Raider-avkomman Musse på lördag! Finally! Får väl se hur han tänker sköta sig - om han tänker visa sig från sin bästa sida och ta det med ro (så mycket ro som han kan), eller låta nerverna ta över och spränga reklamskyltarna ;)

#22 Kul, lycka till! Hans kullkamrater Carneol och Harriet har varit på bana, Carneol en gång och Harriet ett par gånger, och Won-Tolla tränar också på. Jag är inte säker på hur det går för Nelson i Finland, men där får man inte starta treåriga ponnyer förrän efter 1 juli.
Vad är de som gör att Raiders avkommer blir sena i utvecklingen?
Inte alla men några blir de…

#24 Det är det nog ingen som kan svara på. Olika kombinationer hingst/sto ger olika resultat och olika förvärvning. Men att se den genetiska orsaken till det ena eller andra är omöjligt.
Jerker Klang,

#24 Det är så mycket snack på internet. Raiders avkommor är inte sena; se min blog.
# 26 Håller fullständigt med Pernilla…..Hur kan man veta hur avkommorna är på ett sånt litet antal?????? Mycket snack!
#26 Verkar inte så särskilt sena i mina ögon i alla fall!
Intressant läsning!
Alla hästar har en mamma också, och jag tror på något sätt att man ärver lite mer efter sin mamma, eftersom de flesta fölen inte träffat sin pappa. Jag menar - man lever i alla fall 6 månader med sin mamma. Så nej, jag tror inte på att Raiders avkommor i överlag är sena! Det måste komma från modersgenen ;)
Däremot har i alla fall min Raider avkomma en hel del nerver att hålla ordning på, vilket säkert kan göra att han ser omogen ut. Men samtidigt har han en grym löparskalle och ett grymt travsteg, så jag tror att det kommer övervinna nerverna på banan och göra honom till en bra travhäst! Hellre en liten nervig tävlingshäst än en lat häst.. ;)
Och samtidigt - hur många 3-åringar är 100% mogna!?! Oavsett stam? Alla har väl ändå sina mindre mogna brister…?
#23, hehe känner mig nästan lite lat som inte varit in till banan med Musse än! Han har ju varit inkörd över ett år och har tränat aktivt sedan juni…. Men någon bana har det inte blivit av… Men han ska inte kvala förens i juli hade jag tänkt så vi hinner ta banan i lugn och ro och träna ordentligt där under april, maj och juni :)
Visst är de mycke snack som blir ….Har ingen Raider avkomma. Men läste lite i dom andra inlägen o där stog de… Tänkte bara om något visste varför om de fanns någon anledning till sen utveckling.
Natuligtvis är de inte bara hingsten utan oxå stoet som kan vara .
Bara undrade från min sida! 

Jag har en efter Raider Maroon heter han, en helt underbar kille som vetat vad de handlar om sen första gången han haft en vagn på sig. Han har gjort 22starter och resultatet är 11-1-3 rek 2.12.9 mkt sparsamt körd.
Jag hade gärna besökt Raider fler ggr om han kunde kommit lite längre ner i landet.

Var ska Raider stå iår?

#32 Kolla med ägarna. Troligen kommer han stå i Karlstad trakten skulle jag tro.
Jerker Klang,
Ägaren har tydligen bytt tel nr! Försöker själv få tag på nån som vet var han ska stå iår….

#34 Niklas hittar du väll på Eniro? Annars vet säkerligen fam florqvist…..
Jerker Klang,
niklas har bytt telnr florqvist har ingen aning enl tel samtal i kväll var raider ska vara i sommar.nån som vet nåt!
Nu har Musse varit in på banan för första gången!
Vi lunkade tre helt felfria bakvarv :) Han var jätteduktig och skötte sig kanon!
Men däremot visade han sin tävlingsskalle och smak för att springa fort… Så fort vi kommit in på banan och körde bakvarv, kom det två varmblod och körde bort i rätvarv. Då vände Musse heeeeelt solo och stack iväg i galopp - han ville springa fort med dom stora hästarna! Haha! :)
Men bortsett från det skötte han sig jätte jättebra :) Första gången han var på travet överhuvudtaget, mycket nytt för honom. Jag är mycket stolt över min lilla gubbe :)
På bilden: Musse i bakvarv

#37 Vad fin han är :) Lite lurvig dock ;P Ska bli spännande att följa honom i sommar :)

#38 En riktig Raideravkomma, det framsteget känner man igen på 40 mils avstånd :-) Precis som Pigall och TT….
Jerker Klang,
#39, hehe jo, vinterpälsen är ovanligt sen att börja lossna nu i år… Men den försvinner väl på sikt hoppas jag :) Tycker också det ska bli spännande att se hur han utvecklas i sommar!
#40, yes, och det är ett väldigt stiligt framsteg om jag får säga det själv! :) Musses steg kompletters dessutom av ett enormt tryck i baksteget, hoppas det bara leder till positiva saker! :)

Hej
#36 På russavelsföreningens hemsida står det att ägarna har ny adress där står det också tele nr. Hoppas att det är till någon hjälp
#41 Ja han var så otroligt rolig att se på banan idag din Musse :) helst då han tvärvände när de stora hästarna kom och sprang i rätvarv..han ville ju förståss springa med dom :) Så himla söt alltså!
Han kommer att bli en jätte fin travare med tiden,det lovar jag dig Amanda :) Lycka till med honom!

#36 Han kommer stå på gotland, iaf på "försäsongen"…

Vi har betäckt Gigi Roll e.Julle u.Sindy/Lymmel, håller på med Mareld e.Polar u.Molly/Dart och snart Molleja e.Jucent u.Molly/Dart, ev. Hilde e.Parat u.Mollnia/Zoyer, om hon inte går till Brådis.
Ett par till är bokade än så länge. Hoppas på fler…
Kan tillägga att han är en riktig gentleman och går för tillfället ihop med Molleja och Mareld + deras föl.
#47, så kul!: ) Han är så fin! Ska bli mycket spännande att se vad kombinationen Mareld - Raider kan ge! :)

#47 Han är riktigt snygg! Attans att han ska stå så långt ner :/ Spännande kombinationer föresten :)