Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: kör-travsport
Läst 3221 ggr
bubbe
0

Körkurs på Norrveda, Vätö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helgen 9-10 maj blir det körning på Norrveda. En eller två dagar, beroende på intresse. Camilla Hecht kommer att vara instruktör, och kursen vänder sig till alla kuskar och hästar på alla nivåer. Mer information kommer, men hör gärna av dig här i tråden om du är intresserad, eller skicka ett PM.

wester-ek
0

Smiter in här ifrån Welsh… Om inget kommer ivägen är jag intresserad! /M

StuteriQveiar
0

Intresse finns. Är dock för tidigt för att jag ska kunna säga något definitivt än.

[Grabbarna-A]
0

Vi kommer nog… Återkommer när jag pratat med den andra halvan.

Fiffilura
0

Hur ser upplägget ut? Egen häst med eller? Om man ingen har, eller ingen man vill ta med i allafall? Tider? Pris? Var ligger Norrveda? Jag är helt klart intresserad, beroende på svaren på frågorna….

bubbe
0

Kursen är tänkt för de som vill träna sin häst för instruktör, men givetvis kan man komma utan häst och titta och ändå lära sig massor. Den vänder sig till kuskar på alla nivåer, och varje körpass blir individuellt anpassat. Man kör antingen ett ekipage ensamt i en halvtimme, eller två ekipage samtidigt i en timme. Man kan välja att köra ett eller två pass ena dagen, eller ett pass båda dagarna. Kursen är från början tänkt att vara en dag, men eftersom Jajja ändå stannar hos oss till söndagen, finns det möjlighet att köra båda dagarna. Jag kan dock inte lova någon uppstallning över natten, eftersom våra hästar står inne fortfarande då. En del kanske dock har så nära att de vill köra båda dagarna ändå. Jag har inte pratat med Jajja om hon även tar tömkörningsekipage, men det skulle jag kunna tro.

Tiderna lär nog bli heldagar, åtminstone på lördagen, men man får ju anpassa efter önskemål. Priset är inte bestämt ännu, och beror på hur många vi blir. Dock vet jag att varje körpass kostar 100kr/ekipage plus att vi delar på resekostnaden för Jajja. Gissningsvis 100-150kr/deltagare, men det beror helt på hur många vi blir.

Norrveda ligger på Vätö (en ö med broförbindelse) 2 mil nordost om Norrtälje. Det är 9 mil från Stockholm resp Uppsala till Vätö.

Mer information kommer!

Saiop
0

Jag är jätte intresserad, men kan inte bestämma just nu!

bubbe
0

Ni behöver absolut inte bestämma er just nu, speciellt inte som jag inte fått ut informationen helt ännu heller. Det kan ju dock bli så att det är alldeles för stor efterfrågan, och då är det ju först till kvarn som gäller. Detta ska väl inte behöva bli något problem, i så fall räcker det säkert med att vi kör två heldagar. Vem vet, Jajja kanske får bo hos oss en vecka och träna kuskar…Skrattande

[bsmx]
0

X o jag är intresseradeGlad, men undrar om man ska ha speciell utrustning? kan man ha vanlig travsele o sulky? vi är noviser o har bara kört på grusvägar. Dottern har kört lite på Solvalla med han(flera år sen)

entill
0

Det går nog bra att komma med den utrustning man har. Jajja brukar anpassa undervisningen individuellt efter varje ekipage förutsättningar. Det finns alltid något att lära oavsett om man är novis eller proffs. Man lär sig också mycket av att titta på de andra ekipagen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

bubbe
0

Nu finns kursinbjudan och anmälningsblankett på vår hemsida, www.norrveda.se, klicka på länken på första sidan under bilderna.

Välkomna!

bubbe
0

Nu börjar det komma in lite anmälningar, men än så länge bara av "de långbenta". Ska russen få plats gäller det nog att ni funderar på deltagande eller inte redan nu, det är kursdags om en månad.

GranoStall
0

Finns det möjlighet att ta med byta ponny mellan körpass 1 och 2? Skulle eventuellt vilja ta med mig en lite yngre ponny nämligen.

//Cecilia

bubbe
0

Självklart! Du bestämmer själv. Jag tänker ev själv köra oerfarna Minut ett av passen, beroende på hur mycket jag hinner köra honom innan.

[Grabbarna-A]
0

#11 Jag kommer inte med några hästar utan bara med mig själv Tungan ute

GranoStall
0

#Kanon då anmäler jag mig imorgon och hoppas det finns platser kvar, är för trött nuTungan ute

//Cecilia

entill
0

Tänkte visa lite bilder från gårdagens körkurs.

Först en bild på Linnea och hennes miniruss Norrvedas Kanon. Linnea och Kanon var jätteduktiga och Linnea fick rådet av Jajja at se lite gladare och stoltare ut på kuskbocken.

www.vikingponnycenter.se

Norrveda
0

Tiden går fort när man har roligt!

Vill tacka alla som varit med och inte minst Jajja!
Vädret var väl inte riktigt på vår sida med både regn och blåst vissa stunder men kul hade vi i alla fall.
Planer finns redan på fler körkurser det lovar vi Glad

Agge, vi vill se fler bilder!

entill
0

Nu kommer det fler bilder. Tider räckte inte igår.

Therese fick öva på att känna takten, genom att köra med stängda ögon.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

"Granö" hade två unga ponnytravare med sig.

Här är det 4-åriga Lojsta Irrbloss, som tydligt visade att han förstod vad det handlade om.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Även 3-åringen Strumpa skötte sig med den äran. Mycke nya intryck för både häst och kusk. Snart har vi flera nya russekipage inom körningen…

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Det blev många övningar med enhandsfattning, ett bra sätt att få hästen lyhörd utan för stora tömtag.

Här är det en shettis under inkörning. Den var inte körd så många gånger, men verkade tycka att det var kul att vara med på kurs.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Det fanns även större hästar med. Här är det en trevlig arab

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Om man hellre ville jobba med tömkörning, gick det också bra. Dagens häftigaste häst var nog en 16-årig fjordingvallack, som "kunde allt", från ökningar till piaff. Imponerande häst!

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Paret har hittat takten.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Stilstudie av instruktören…

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Hemmaekipagen

www.vikingponnycenter.se

GranoStall
0

Tack för en jätterolig kurs, hoppas det blir fler. Bra instruktör, roliga deltagare, bra anläggning och god mat. Nu byter vi snart "spår"Glad

//Cecilia

entill
0

Nä, byt inte spår, kör i dubbla spår. Era guldklimpar kommer att lyckas i alla spår.

www.vikingponnycenter.se

bubbe
0

Ojdå, bara lovord för instruktör och arrangemang. Det blir garanterat en uppföljning, om inte förr så till nästa vår. Jag tror t o m att Jajja kan tänka sig att komma tillbaka Obestämd, eller hur?! Några av oss fortsatte ju även på söndagen med extra drillning av kroppshållning, takt och avslappning, även om det blev sen natt för vissa innan vi kom i säng, men det blir så när vi träffas alldeles för sällan.

Ni som ville men inte kunde komma denna gång, får se till att ni kan nästa tillfälle.

Fiffilura
0

Jag vill absolut!!! måste träna lite annan körning först bara… - I transporten!! Tungan ute

Jajjas
0

Hej!

Jag måste tack för att jag fick komma och "titta på er"Flört! Ni var jätte duktiga och läraktiga. GladJag kommer gjärna upp fler gånger till er och håller flera träningar.

Tack för all service och god mat. Lycka till på banorna fram över , både inom travet och den klassiska körningen. // Jajja Skrattande